Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders…… Rob Temme, afdeling mobiliteit & milieu
begonnen met ‘oud’ beleid Breda autostad <> consolideren begonnen met ‘oud’ beleid
begonnen met een uitdaging
huidig fietsbeleid voortzetten ?
… of het nieuw leven inblazen ? hier kiezen we voor omdat we van mening zijn dat de fiets meer dan nu het geval is een wenzenlijke bijdrage kan leveren aan onze stedelijke bereikbaarheid korte interne autoverplaatsingen kunnen deels voorkomen worden meer ruimte in de (binnen)stad
bestuurlijke identiteitscrisis ? PM: infografic met feiten en cijfers over breda Pm: constante modal split vanaf 2007, we moeten iets met de fiets bestuurlijke identiteitscrisis ?
Breda wordt een fietsstad
fietsbeleid moet minder ideologisch fietsen is geen vanzelfsprekendheid meer IDEOLOGISCH: MINDER STUREN OP DAT FIETSEN GEZOND IS, GOED IS VOOR HET MILIEU OOK NIET MEER DE AUTO AFZETTEN TEGEN DE FIETS, BEIDEN HEBBEN HUN DOEN EN VOORDELEN HET GAAT NIET MEER OM DE VOORDELEN HET GAAT OM “WHAT IS IN IT FOR ME” JARENLANG ALLEEN MAAR TE FOCUSSEN OP INFRA-KANT DEZE IS KLAAR EN DEZE VANZELFSPREKENDHEID IS WEG JARENLANG HAD DE FIETS EEN
fiets(beleid) is een product rendement opleveren tevreden aandeelhouders markt-specifiek fiets(beleid) is een product fietsen is een product, zo gaan we het ook benaderen mensen moeten zich prettig voelen bij dit product, moeten het (meer) gaan gebruiken product verkopen zonder andere vormen af te branden geen autotje pesten gewoon de fiets meer voorrang geven investeringen meer laten renderen, daar waar het zin heeft
communicatie & marketing PM: wat gaan we de komende jaren doen ? 1.lifestyle based communicatie & marketing fietsen is een product, zo gaan we het ook benaderen mensen moeten zich prettig voelen bij dit product, moeten het (meer) gaan gebruiken NIET IEDEREEN IS HETZELFDE, BINNEN 1 REISMOTIEF KAN ER EEN VERSCHIJDENHEID AAN MENSEN ZIJN DIE ANDERE AFWEGINGEN EN KEUZES MAKEN COMMUNICATIE IS NIET GENERIEK MAAR DAT DOEN WE NU WEL.
waarom dan anders ? 1956 1955 Tv-presentator Tv-presentator circa € 150.000 Amsterdam 1955 Tv-presentator circa € 150.000 Amsterdam Clairy Polak Patty Brard waarom dan anders ?
2. instandhouding netwerk De aandeelhouders tevreden houden Goed beheer en onderhoud is een vereiste ! MEER DAN VOORHEEN OP INVESTEREN
3. meer ruimte voor de fietser SLECHT SIGNAAL !! Renderen van investeringen heeft pas zin als je overal kunt fietsen, geen uitzonderingen SHARED SPACE !!!! de binnenstad is beperkt toegankelijk voor de fiets incl parkeerverbod Dit heeft gevolgen voor de concurrentiepositie van de fiets Geen goed signaal Heeft een effect op het rendement van maatregelen en onze aandeelhouders zijn niet blij en fietsen er toch doorheen Onderzoek van oa het fietsberaad heeft aangetoond dat conflicten tussen voetgangers en fietsen vanzelf oplossen
4. meer stedelijke snelfietsroutes = verhaal Martijn gaat om concurrentiepositie en een speciale plek Reistijdverhoudingen veranderen meer kans voor modal shift In randvoorwaardelijke zin ingrepen nodig Nu route singel <> EL en vanaf 2014 de route station <> OH Daarna nog 3 routes uitrollen met absolute voorrang voor de fiets
5. we doen het niet meer alleen Faciliteren, communiceren en motiveren Partijen samenbrengen en gebruik maken van ieders comm kanalen
Mei-maand fietsmaand Wielerkleding Uitingen voor evenementen beschikbaar stellen Acties met lokale ondernemers etc
6. door het leuker te maken Relatie renderen en aandeelhouders Leuk blijft hangen, niet leuk ook in negatieve zin
kies voor fietsen en win meer prijzen leuker maken door aan de voorkant goed gedrag te belonen (Roelant) en door aan de achterkant trackingdata binnen te halen (Joost)
‘leg’ de fietser meer in de watten Naast leut is het ook zaak de fietser te blijven verwennen Net ijsjes uitgedeeld aan fietsers snelfietsroute Net collega’s verwend met een sousje, een gratis check-up van de fiets en op de foto met de fiets: bedanken fietsend naar het werk Zo zijn er meer acties waar we op broeden
7. fiets is onderdeel van stedelijke ontwikkeling geen sectorale plannen meer Maak de fiets onderdeel van de stedelijke ambities Er is minder tot geen discussie meer over de status van de fiets De fiets maakt nu onderdeel uit van het uitvoeringsperspectief, de programmeringsdiscussie en wedijvert mee met andere thema’s Aandacht bij coalitiebesprekingen etc. Kortom: veel kansen
het effect is een duurzame transitie Sectoraal aandeel van 9% = 1.3 mln per collegeperiode Integraal aandeel van 18% = 5,6 mln per collegeperiode het effect is een duurzame transitie