Marketingcommunicatie :

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Marketing voor verkeerskunde
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Wat is interactieve marketing?
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
PLATFORM 2012 HOOFDSTUK 9 e.v..
Cross Mediacampagne Opdracht gever: KLM
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
2013 HOOFDSTUK 9 e.v..
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
Cross Media.
Cross Media. 3 trends medialandschap 1.Anytime, anyplace anywhere (onafh. van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken van mediadiensten). 2.Toenemende interactiviteit.
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing Werkgroep 6.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Marketing presentatie
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
MCM LES 9 HFTST 8,10, 13, 14, 23.
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
MARKETING-COMMUNICATIE
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Dossier Empowerment.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
4. Online strategie Internet scorecard
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.
Dienstenmarketing Week 4.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Indeling van hoofdstuk 9 Sales management 9.1 Belang van persoonlijke verkoop 9.2 Het verkoopproces 9.3 Sales management en verkoopdoelstellingen 9.4Organisatorische.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Customer service & Relatiemanagement
Marketing in sociale media
Marketingcommunicatie
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Marketingcommunicatie : Marketingcommunicatiemix

HET PLAN De Rode draad van het marketing communicatie plan Van marketing naar marketingcommunicatieplan Analyse van merk, markt, afnemer, product en concurrentie Marketingcommunicatie vraagstuk Globale strategie Marketingcommunicatie doelgroep Marketingcommunicatie doelstelling Marketingcommunicatie strategie - Positioniering /propositie - Instrumenten keuze: reclame, pr, promoties, dm ,sponsoring, events, instore,beurzen, social media. Mediumtypen, mediaplan en mediaselectie Budget en onderzoek  

TOT AAN HET TENTAMEN

KEUZE Houdt rekening met een aantal factoren. Wetten/beperkte mogelijkheden Kosten Type contract Let op de specifieke mogelijkheden Combinaties werken het sterkst.

MEDIABUREAUS

BIJV. KOBALT ADVIES INKOOP CLEARING ( a k a media excecutie)

INSTRUMENTEN Reclame PR Online Marketing Sponsoring Promoties DM communicatie Persoonlijke verkoop Evenementen Geintegreerde marketingcommunicatie

RECLAME …. TV TIJDSCHRIFTEN RADIO OUTDOOR BIOSCOOP INTERNET http://www.adverterenbijsbs.nl/wp-content/uploads/2007/10/inkoopmogelijkheden2011.pdf

RECLAME Consumentenreclame Alle reclame die door en voor fabrikantenmerken en dienstverleners wordt gemaakt. Vergroten van de merkbekendheid, versterken van merkimago of beïnvloeden van koopgedrag. Retailreclame Is een vorm van consumentenreclame, maar de doelstelling is om klanten te bewegen om naar de winkel te gaan. Zakelijke reclame Gericht op de zakelijke markt (B2B). De nadruk ligt meer op de technische, functionele producteigenschappen. Collectieve reclame Reclame is gericht op een totale productcategorie. Alle aanbieders in de branche werken samen. Doelstelling is categoriebehoefte.

Commercials http://www.ster.nl/pages/genomineerden_2010.html

RECLAME 2 000 jaar terug Boekdrukkunst 1880 eerste Amsterdams Reclamebureau In VS 1922 eerste Radio commercial Door Massaproductie & Massaconsumptie volgde Massacommunicatie. Nlnd eerste TV commercial in 1968

TV Eind jaren tachtig kwamen RTL4 (veronique), 1989 SBS in 1997 TV reclame is bedoeld voor de massa. Massa bedragen Thematisch vs Actiematige campagnes Kennis, Houding & Gedrag beinvloeden.

RECLAME In te zetten bij Categoriebehoefte Merkbekendheid Merkenkennis Merkattitude In mindere mate bij : Gedragsfacilitatie Gedrag *wel vergroten van tevredenheid*

RECLAME Vormt een basis voor Winkelcommunicatie, Persoonlijke verkoop en DM Kosten per contact zijn laag Net als (nu) de effectiviteit Soorten reclame: Gedrukte Media, Televisie, Radio, Internet ,Outdoor en Bioscoop. Gemeten via STIR, INTOMART, NOM en exploitanten zelf

RECLAMEPLAN Onderzoek Reclamedoelgroep Reclamedoelstelling Voorlopig budget Reclamestrategie Campagneontwikkeling & Mediakeuze Definitief budget Uitvoering campagne Reclameonderzoek (accountability)

EFFIE – HANS BRINKER http://www.youtube.com/watch?v=uv3KqZUY_qc Anti reclame Europese Jongeren Meer bedden t/o relatief hoge prijs ivm overcapaciteit Puur imagebuilding & humor Marktleider Nu place to be

RECLAME RECLAME

RECLAMEDOELSTELLINGEN Mediumdoelstellingen het bereik en de contactfrequentie Reclameprocesdoelstellingen Hebben betrekking op de directe reacties van de consument op de reclame-uiting. Aandacht trekken, acceptatie en appreciatie. Reclame-effectdoelstelllingen het effect van de reclame is op wat consumenten uiteindelijk voelen, denken en doen met betrekking tot het merk. .

OVERIGE INSTRUMENTEN PR SPONSORING PROMOTIES DM COMMUNICATIE WINKELCOMMUNICATIE PERSOONLIJKE VERKOOP EVENEMENTEN

PUBLIC RELATIONS Corporate PR Interne communicatie Financiële PR Affairs Marketing PR Corporate PR: Houdt zich bezig met het imago van een bedrijf Interne communicatie: Richt zich op de eigen medewerkers Financiële PR: Heeft als primaire doelgroep de financiële wereld Public Affairs: is PR gericht op overheden Marketing PR: Houdt zich bezig met de PR rond het bestaande merk en de introductie van nieuwe merken, producten en diensten, versterken van reclamecampagnes en het leggen van relaties met afnemers (hospitality).

PR

TAKEN van de PR Lobbyen Eerst overleggen voordat er tot een stemming wordt overgegaan Het beïnvloeden van de publieke opinie Bijvoorbeeld; werving van orgaandonoren Inhaken op speciale evenementen en gebeurtenissen Bedrijven kunnen deze evenementen sponsoren of ze zelf organiseren Ghost writing Het schrijven van toespraken, mededelingen en brieven van de directie Het uitgeven van perscommuniqués Informatie ten behoeve voor de pers, zoals persberichten en interviews Het organiseren van fluistercampagnes Gesprekken en complimenten in openbare gelegenheden om de bekendheid en waardering van een merk of product te verhogen (viral)

Marketing PR Wordt ingezet bij introducties Om nieuwe producten bij introductie te begeleiden Heeft invloed op beeldvorming van het merk Mede dankzij de geloofwaardigheid Producent kan echter inhoud niet vaststellen *nu commerciele variant in tijdschriften e.d. De Advertorial *

Marketing PR

Marketing PR I.c.m. Internet voorloper op Blogs, Fora, Social Media en Virale campagnes http://www.marketingfacts.nl/viralfriday/archief/44_2010 Ingezet bij Categoriebehoefte o.a.en attitude. Doch apart dat T mobile een oud trucje handhaaft

PR-PLAN Keuze van publieksgroep(en) PR-doelstellingen PR-strategie Selectie intermediairs/media Vaststelling budget Uitvoering PR-campagne PR-evaluatieonderzoek

Sponsoring

SPONSORING Venues Buitenreclame Merkbekendheid en Attitude Langlopende contracten met haken en ogen

Sponsoring bij: Vergroten van de merkbekendheid Versterken van merkimago Tonen van goed burgerschap Contacten met relaties Meerwaarde geven aan product Bereiken van specifieke doelgroepen Motiveren eigen medewerkers Tonen van goed burgerschap is eigenlijk tonen van goed ondernemerschap: je maatschappelijke verantwoording nemen als ondernemer; denk aan Ronald Mc Donaldhuis. Meerwaarde: verbinden naam aan specifiek (sport)evenement of persoon.

SELECTIECRITERIA Het verhaal van de FIFA Associatie Meer toeloop naar de winkels? Klopt de timing? Kan media er positieve aandacht aan schenken? Exclusiviteit Efficientie Meetbaarheid Beheersgemak

PROMOTIES Klassieke Promoties Thematische Promoties Consumentenpromoties Handelspromoties Verkooppromoties

PROMOTIESTRATEGIEËN Tijdelijke prijskortingen (klassiek) Waardebonnen en refunds (klassiek) Bonusverpakkingen (klassiek) Sampling en demonstraties (klassiek) Weggevers (thematisch) Cadeaus met bijbetaling (thematisch) Spaaracties (thematisch) Prijsvragen en wedstrijden (thematisch)

Doel Aanmoedigen probeer aankoop Beïnvloeden van de korte termijn verschillen in vraag en aanbod Nieuwe doelgroepsegmenten aanboren Verhogen frequentie of hoeveelheid van de aankoop Klantendatabase bouwen (relatie opbouwen) Belonen klantentrouw Cross-sell Merkimago versterken of verbreden Geeft de consument gevoel van bevrediging: ‘ik krijg veel voor weinig’ SP is vaak een combi van beide. Klanten de winkel in trekken zodat ze het product van de planken af rukken. Sell it or smell it!” Push Pull

Doel per type Consumentenpromoties aantrekken van nieuwe klanten, vasthouden van bestaande klanten, opvoeren van de besteding per klant, stimuleren van het productgebruik, ondersteunen van thematische marketingcommunicatie en introduceren van een nieuw merk Handelspromoties van producenten, waarbij detaillisten, grossiers of andere tussenpersonen de doelgroep vormen uitbreiden van aantal verkooppunten, vergroten of verkleinen van voorraden en verbeteren van handelsrelaties. JOINT PROMOTIES

Binnen de MCM mix Promoties worden nooit Solitair ingezet Reclame zorgt dat er kennis van de promotie wordt gegeven In de winkel wordt er ook middels winkelcommunicatie aandacht voor promoties gegeven - Bekend op beurzen is de prijsvraag met visitekaartje

CARISMA

GOEDE PROMOTIE Het marktaandeel van Carisma schoot binnen een jaar omhoog van 0,76 naar 2,86%. De naamsbekendheid steeg van 7 naar 81%. De Carisma haalde de top-10 van best verkochte modellen. Er werden dat jaar 7.815 Carisma’s verkocht.

DM COMMUNICATIE

Direct marketing Verkrijgen en onderhouden directe relaties Kennis van de individuele (potentiële) klant Afstemming op de individuele klant Directe communicatie Directe levering Een vorm van marketing die binnen een of meer product/marktcombinaties is gericht op het verkrijgen en onderhouden van directe relaties tussen een aanbieder en een afnemer. De marketingactiviteiten zijn gebaseerd op kennis van de individuele (potentiële) klanten. De inzet van de middelen kan op de individuele afnemer worden afgestemd. Het meest kenmerkend eis het hanteren van directe communicatie en/of directe levering.

Direct marketing & Direct mail Direct marketing “The use of consumer-direct channels to reach and deliver goods and services to customers without using marketing middelemen.” …het onderhouden van directe relaties tussen aanbieder en afnemer. Direct Mail Sending an offer, announcement, reminder or other item to a person.” “Salespeople with wings”

Direct marketing Kostenbesparing Maatwerk Spreiding Macht detailhandel omzeilen Taboeproducten Accountability Discrete verkoop taboeproducten Wehkamp, LOI, Centraal Beheer, Ohra, Albert, Fondsenwervers

Direct marketingcommunicatie Direct mail Internet Traditionele media (marcom middelen) Persoonlijke verkoop (telemarketing) Catalogus SMS Teletekst E-mail Massamedia (traditioneel) CRM Telefoon: inboud en outbound: telemarketingbedrijven (backoffice service). Traditioneel: in ondersteunende zin van de campagne maar ook specifiek als er een couponadvertentie is of een responsnummer (gratis). Ook specifieke inserts in magazines. Ook een begintruc om aan NAW gegevens te komen (net als enquêtes).

B E L A N G R I J K S T E INTERACTIEVE MEDIA SOCIAL MEDIA DM Marketing

DM-COMMUNICATIEPLAN DM-(communicatie)doelgroep DM-communicatiedoelstellingen DM-communicatiestrategie DM-campagneontwikkeling & Mediaselectie TEST Definitief budget Uitvoering DM-campagne DM-communicatieonderzoek Komt terug bij het ONLINE MARKETING Gedeelte

DM-communicatietraject Voorbewerking (kennisvergroting / attitudeverandering) Propositie (verwachting van een bepaald gedrag) Follow-up (reminder, alsnog informeren) Aftersales (klantenservice, bevestiging) Cross-selling (complementair, computer > printer) Relatiebeheer (relatietijdschrift , klantenkaart, club) Lid-werft-lidactie (bestaande klant > nieuwe klant)

3. Direct Mail

WINKELMEDIA

Winkelmedia Formulegericht Die wordt met name gebruikt om de winkelformule te ondersteunen. Zoals; winkelinrichting, thematische winkelmaterialen en in-storeradio Productgericht Heeft als primaire doel de omzet van een product of productgroep te verhogen. Samenwerking tussen producent en detaillist = BELANGRIJK ( win-win) Een winkel heeft 3 operationele marketingdoelstellingen Klanten trekken Klanten vullen Klanten binden

WINKEL Componenten winkelimago Prijsniveau kwaliteit breedte/diepte assortiment stijl assortiment kennis en houding personeel, openingstijden locatie en bereikbaarheid dienstverlening promoties reclame winkelsfeer en type klanten in de winkel

4. Winkelcommunicatie

Verpakking Belangrijkste element in de winkelcommunicatie Functies: Bescherming Vergemakkelijken van vervoer, opslag en handling Herkenning Aantrekkelijkheid vergroten Informatie Gebruiksgemak Milieuvriendelijkheid

Trends in marketingcommunicatie Van massa naar individu Van product naar belevenis Van eenrichting naar tweerichting Van passief naar interactief Van print/rtv naar multimediaal Van one stop shop naar specialismen Van Nationaal naar Globaal Accountability

PERSOONLIJKE VERKOOP Oudste vorm van marketingcommunicatie Duurste instrument Actie – en verkoopgericht, maar kan thematische doelstellingen hebben Inhaken op thematische campagnes Alleen zinvol bij : Klein aantal klanten Klein marktgebied Hoge aankoopprijs Aanpassing Noodzaak tot uitleg Sterke binding met leverancier

http://www.youtube.com/watch?v=TR89dPIySuI&feature=related

BEURZEN EN EVENEMENTEN

Events/beurzen/tentoonstellingen Algemeen publiek Gericht publiek Horizontaal vak Verticaal vak Trade marts Congres tentoonstellingen Lokale evenementen Festivals

MULTIMEDIAAL Allerlei instrumenten worden ingezet om doelstellingen te behalen Van zuilen, narrow casting, Flyers, persoonlijke communicatie, demonstraties, monsters en wedstrijden.

VRAGEN?

TER AANVULLING HERHALING ETC

Massa naar Individu Bestaan geen grote homogene doelgroepen meer Focus op de individuele consument Alternatieven worden gezocht Beleveniscommunicatie - geënsceneerde, belevenisgeoriënteerde gebeurtenissen die de consument op eigen initiatief kan ondergaan.

SHARE http://www.youtube.com/watch?v=uVFNM8f9WnI http://www.youtube.com/watch?v=mqhK3XbZGqM

BELEVENISCOMMUNICATIE Thematische promoties ACTIE vs THEMA ….!!??! Evenementen – Robijn Fashion Award Venues – Holland Heineken House TV programma s – Heeren van Amstel Printuitingen – Allerhande Internetsites – Heineken Experience Diversen – kleding, reizen …

DOEL MERKERVARING Consument wordt uitgenodigd Dynamiseren Revitaliseren Virale effecten PR

DUS

COLLECTIEVE RECLAME Gericht op totale productcategorie Alle aanbieders in de branche werken samen Wol/Bloemen/Zuivel Wordt ook door NIET commerciele organisaties gebruikt Voordelen: - efficient, kostenbesparend, dwingt autoriteit af, kenniscentra, zeggingskracht Slagzinnen………..

MELK

OF

Globale strategie Kostenbesparend Schaarse creatieve ideeen Consument wordt internationaler WEL dezelfde positionering in ieder land? Doelgroep? VOLVO = overal degelijk of veilig?

ADAPTIESTRATEGIE Vertaling Lokale acteurs Remember Tell Sell?

Differentiatiestrategie Hangt van fase van product af. Amerika vaak voorloper Coordinatiekosten hoger dan de globale strategiekosten dus dan maar aanpassen McDonalds, Pepsi, Henkel doen dat allen

LOKALE Strategie Positionering, Propositie, concept en uitvoering Think global act local Lokale management

Waar bestaat een Reclameplan uit? Onderzoek Reclamedoelgroep Reclamedoelstelling Voorlopig budget Reclamestrategie Campagneontwikkeling & Mediakeuze Definitief budget Uitvoering campagne Reclameonderzoek (accountability)

RECLAMEDOELSTELLINGEN Mediumdoelstellingen Hebben betrekking op het bereik en de contactfrequentie van de reclamecampagne. Reclameprocesdoelstellingen Hebben betrekking op de directe reacties van de consument op de reclame-uiting. Het bedrijf stimuleert een bepaald proces waardoor de consument iets leert. Voorbeelden van deze processen zijn aandacht trekken, acceptatie en appreciatie van de reclame-uiting creëren en informatieverwerking. Reclame-effectdoelstelllingen Gaat niet om onmiddellijke reacties zoals aandacht, emotie of begrip, maar om wat het effect van de reclame is op wat consumenten uiteindelijk voelen, denken en doen met betrekking tot het merk. .

EINDE DEZE WEEK

OVERIGE INSTRUMENTEN

PROMOTIEPLAN Promotiedoelgroep Promotiedoelstellingen Promotiestrategie Promotieconcept & Distributieselectie Definitief budget Uitvoering promotie Promotieonderzoek http://www.youtube.com/watch?v=wfjkW4S4bPY

SOORTEN PROMOTIES Consumentenpromoties van producenten en detaillisten De eindgebruiker als doelgroep met als doelstellingen; aantrekken van nieuwe klanten, vasthouden van bestaande klanten, opvoeren van de besteding per klant, stimuleren van het productgebruik, ondersteunen van thematische marketingcommunicatie en introduceren van een nieuw merk Handelspromoties van producenten, waarbij detaillisten, grossiers of andere tussenpersonen de doelgroep vormen De detailhandel is een onmisbare schakel voor het succes van een merk. De belangrijkste doelstellingen zijn; verkrijgen van handelssteun bij consumentenacties, uitbreiden van aantal verkooppunten, vergroten of verkleinen van voorraden en verbeteren van handelsrelaties. Verkoopstafpromoties, waarbij een bedrijf verkopers beloont voor extra prestaties (beloningssysteem) De eigen verkopers spelen een essentiële. Door promoties kunnen de volgende doelstellingen worden gerealiseerd; werven van nieuwe klanten, opvoeren van orderbedrag, extra aandacht geven aan bepaalde merken, verkopen van merken met hogere marge, verbeteren van prestaties van winkelpersoneel en realiseren van meer displays bij de handel.

PROMOTIESTRATEGIEËN Tijdelijke prijskortingen (klassiek) Waardebonnen en refunds (klassiek) Bonusverpakkingen (klassiek) Sampling en demonstraties (klassiek) Weggevers (thematisch) Cadeaus met bijbetaling (thematisch) Spaaracties (thematisch) Prijsvragen en wedstrijden (thematisch)

DM-COMMUNICATIEPLAN DM-(communicatie)doelgroep DM-communicatiedoelstellingen DM-communicatiestrategie DM-campagneontwikkeling & Mediaselectie TEST Definitief budget Uitvoering DM-campagne DM-communicatieonderzoek

De media waarvan DM zich kan bedienen Geadresseerde rechtstreekse brievenbusreclame Ongeadresseerde brievenbusreclame Catalogusverkoop Inkomende en uitgaande telefoon; callcenters Gedrukte media zoals kranten en tijdschriften Direct-responstelevisie, homeshopping Interactieve media zoals e-mail en internet

Voordelen van de directe relatie in DM Kostenbesparing door uitschakeling van de tussenhandel Beperking van de macht van de detailhandel Individuele afstemming van de boodschap Bediening van geografische gespreide klanten Minder verspilling dan bij massacommunicatie Accountability; de effecten van DM kunnen goed geanalyseerd worden Discrete verkoop van taboeproducten

DM-communicatietraject Voorbewerking (kennisvergroting / attitudeverandering) Propositie (verwachting van een bepaald gedrag) Follow-up (reminder, alsnog informeren) Aftersales (klantenservice, bevestiging) Cross-selling (complementair, computer > printer) Relatiebeheer (relatietijdschrift , klantenkaart, club) Lid-werft-lidactie (bestaande klant > nieuwe klant)

Winkelmedia Formulegericht Die wordt met name gebruikt om de winkelformule te ondersteunen. Zoals; winkelinrichting, thematische winkelmaterialen en in-storeradio Productgericht Heeft als primaire doel de omzet van een product of productgroep te verhogen. Samenwerking tussen producent en detaillist = BELANGRIJK ( win-win) Een winkel heeft 3 operationele marketingdoelstellingen Klanten trekken Klanten vullen Klanten binden Componenten winkelimago Prijsniveau, kwaliteit, breedte/diepte assortiment, stijl assortiment, kennis en houding personeel, openingstijden, locatie en bereikbaarheid, dienstverlening, promoties, reclame, winkelsfeer en type klanten in de winkel