Van Grafische Vormgeving naar Motion Graphics
Grafische vormgeving is het visueel vormgeven van ideeën in verschillende media, met als doel om mensen iets mee te delen. Dit vereist de inzet van zowel artistieke als technische vaardigheden. Bij grafische vormgeving wordt zowel visuele expressie als creativiteit nagestreefd in de presentatie van tekst en afbeeldingen. (wikipedia)
Motion Design Vorm van grafisch ontwerp binnen de context van motion graphics als film, video of computer animatie. Voorbeelden zijn de typografie en graphics in filmtitels, of idents en leaders in tv-programma’s. Door technologische ontwikkelingen actueel. Motion designer is getraind in traditionele grafische vormgeving, maar ook getraind om elementen van tijd en ruimte binnen zijn expertise te implementeren. Motion Design is the art of graphic design within the context of motion graphics such as film, video or computer animation. Examples include the typography and graphics you see as the titles for a film, or the spinning, three-dimensional logo at the end of a TV commercial. Although this art form has been around for decades, the graphics, the typography, and the visual effects within these mediums have become much more elaborate and sophisticated. The dramatic elevation of this art form is largely due to technology improvements. A typical motion designer is a person trained in traditional graphic design who has learned to integrate the elements of time and space into his/her existing skillset of design knowledge. Motion designers can also come from filmmaking or animation backgrounds.
Motion graphics are graphics that use video footage and/or animation technology to create the illusion of motion or rotation, graphics are usually combined with audio for use in multimedia projects. Motion graphics are usually displayed via electronic media technology, but may be displayed via manual powered technology (e.g. thaumatrope, phenakistoscope, stroboscope, zoetrope, praxinoscope, flip book) as well. (wikipedia)
Electronic media?
Electronic Media is een betrekkelijk nieuwe technologie, die constant ontwikkelt. In het begin kunnen de mogelijkheden van een nieuwe technologie je vaak afleiden van het doel waarvoor deze bedacht is…
…waardoor je leuke maar nutteloze produkten krijgt…
… of niet doorhebt wat de mogelijkheden van een nieuwe techniek werkelijk zijn…
Handgeschreven bijbels
Boekdrukkunst: houten letters
Boekdrukkunst: Loodzetsel
Grafisch ontwerp - Typografie Geschiedenis van Type en Typografie Typografie, van het Griekse τύπος (tupos: slag, vorm, afdruk) en γράφειν (grafein: schrijven), is de kunst van het vormgeven, zetten en drukken van tekst, zowel voor functionele als esthetische doeleinden. Daarbij speelt de opmaak van tekstblokken, de bladspiegel alsook de keuze van lettertypen, vette en cursieve varianten, witruimte en interpunctie een belangrijke rol. Oorspronkelijk was het belangrijkste medium voor de typografie het boek. Bij formulieren, webpagina's, interactieve cd-roms, reclame-uitingen of waarschuwingsborden is typografie echter ook niet meer weg te denken. Typografie dient rekening te houden met het medium en doel van de geschreven teksten. Deze stellen verschillende eisen voor leesbaarheid en opvallendheid.
Naar digitale type in vectoren of pixels/ bitmaps
Digitale tijdperk leverde een enorme hoeveelheid ‘nieuwe’ fonts op Lastig om daar als designer bruikbare lettertypen uit te selecteren. Deel van ontwerpproces. Waarom, Welke, Hoe etc.
Nederlandse grafisch ontwerpers, zoals Wim Crouwel spelen een grote in de ontwikkeling van de typografie.
Door middel van typografie kan je behalve een tekst vormgeven ook goed een idee overbrengen:
En natuurlijk spelen we met letters
Een aparte tak: Infographics Infographics vertellen een verhaal/ geven informatie op een visuele manier. Type is hier onderdeel. Zie ook de argumentenfabriek :http://www.argumentenfabriek.nl/de-cultuurkaart
De Londense metro: Nu …en in 1935
Infographics op TV
Geschiedenis van…. Rond 1800 worden al sequenties van snel op elkaar volgende grafische beelden vertoond om een illusie van beweging te creëren. Some History There have been presentations that could be classified as motion graphics as early as the 1800's. Other sources, such as the 2003 Macworld Conference and Expo Web site, claim that it started in the 1990's. Weer andere beweren dat motion graphics voortkomen uit de filmindustrie rond 1955 Een andere opvatting is dat avantgarde kunst rond 1920 verantwoordelijk is.
1800
Geschiedenis van…. Rond 1800 worden sequenties van snel op elkaar volgende grafische beelden vertoond om een illusie van beweging te creëren. Some History There have been presentations that could be classified as motion graphics as early as the 1800's. Other sources, such as the 2003 Macworld Conference and Expo Web site, claim that it started in the 1990's. Weer andere beweren dat motion graphics voortkomen uit de filmindustrie rond 1955 Een andere opvatting is dat avantgarde kunst rond 1920 verantwoordelijk is. Volgens de filmwereld bestaan Motion Graphics sinds 1955
Saul Bass 1920 - 1996 Title sequences voor The Man With The Golden Arm (1955) Vertigo (1958) Anatomy of a Murder (1959) North by Northwest (1959) Psycho (1960) Advise & Consent (1962) Saul Bass is amongst the most significant pioneer in animated graphic design, and that his work marks the true beginning of what is now commonly referred to as motion graphics. His work included title sequences for popular films such as The Man With The Golden Arm (1955), Vertigo (1958), Anatomy of a Murder (1959), North by Northwest (1959), Psycho (1960), and Advise & Consent (1962). His designs were simple, but effectively communicated the mood of the film.
Saul Bass is amongst the most significant pioneer in animated graphic design, and that his work marks the true beginning of what is now commonly referred to as motion graphics. His work included title sequences for popular films such as The Man With The Golden Arm (1955), Vertigo (1958), Anatomy of a Murder (1959), North by Northwest (1959), Psycho (1960), and Advise & Consent (1962). His designs were simple, but effectively communicated the mood of the film. 1955
Saul Bass was trouwens ook een heel goede grafisch vormgever en illustrator!
Compilatie van filmleaders door Saul Bass
Zie de tijdgeest Zie de tijdgeest
Catch Me If You Can is een film uit 2002 van Steven Spielberg Catch Me If You Can is een film uit 2002 van Steven Spielberg. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, geschreven door Jeff Nathanson naar het autobiografische boek van Frank Abagnale Jr.. Zowel de muziek geschreven door John Williams als acteur Christopher Walken werden voor Catch Me If You Can genomineerd voor een Academy Award. Tien filmprijzen werden de film daadwerkelijk toegekend, waaronder een BAFTA Award en een Screen Actors Guild Award (beide voor Walken). Samen met de films Artificial Intelligence: A.I. en Minority report vormt deze film de "Running man"-trilogie van Spielberg. In elk van deze films is iemand op de vlucht. Geen bewegend realistisch beeld, dit is goed voorbeeld voor julie title seq
Geschiedenis van…. Rond 1800 worden sequenties van snel op elkaar volgende grafische beelden vertoond om een illusie van beweging te creëren. Volgens de Macworld Conference van 2003 is de kunstvorm van motion graphics ontstaan rond 1990 Some History There have been presentations that could be classified as motion graphics as early as the 1800's. Other sources, such as the 2003 Macworld Conference and Expo Web site, claim that it started in the 1990's. Weer andere beweren dat motion graphics voortkomen uit de filmindustrie rond 1955 Een andere opvatting is dat avantgarde kunst rond 1920 verantwoordelijk is. Volgens de filmwereld bestaan Motion Graphics sinds 1955
Geschiedenis van…. Rond 1800 worden sequenties van snel op elkaar volgende grafische beelden vertoond om een illusie van beweging te creëren. Volgens de Macworld Conference van 2003 is de kunstvorm van motion graphics ontstaan rond 1990 Some History There have been presentations that could be classified as motion graphics as early as the 1800's. Other sources, such as the 2003 Macworld Conference and Expo Web site, claim that it started in the 1990's. Weer andere beweren dat motion graphics voortkomen uit de filmindustrie rond 1955 Een andere opvatting is dat avantgarde kunst rond 1920 verantwoordelijk is. Motion graphics zijn ontstaan rond 1920 als onderdeel van avantgarde kunst Volgens de filmwereld bestaan Motion Graphics sinds 1955
Marcel Duchamp ‘Anemic Cinema’ 1926
Man Ray ‘Emak-Bakia’ 1926 Emak-Bakia (Basque for Leave me alone) is a 1926 film directed by Man Ray. Subtitled as a cinépoéme, it features many filming techniques used by Man Ray, including Rayographs, double exposures, soft focus and ambiguous features. Bookmark!
Lotte Reiniger ‘The Adventures of Prince Achmed’ 1926 www.bfi.org.uk Bookmark!
Oskar Fischinger ‘Walking from Munich to Berlin’ 1927 ‘Circles’ 1933 www.re-voir.com of www.usa.re-voir.com Early abstractions 1957- 1953
Nederland heeft behalve in Grafische vormgeving ook een lange traditie in Motion Graphics vormgeving. De Station Calls van de VPRO uit de jaren 70, ontworpen door Jaap Drupsteen, (die van de mooie bankbiljetten) zijn een goed voorbeeld.
vpro-leaders-1
Sindsdien heeft de VPRO een reputatie met opvallende station calls. VPRO-leaders 3
Het nieuwe logo van Ben Heppener voor de AVRO In het ontwerp van station calls is sindsdien veel veranderd. Het nieuwe logo van Ben Heppener voor de AVRO
Motion Design Vorm van grafisch ontwerp binnen de context van motion graphics als film, video of computer animatie. Voorbeelden zijn de typografie en graphics in filmtitels, of ileaders in tv-programma’s. Door technologische ontwikkelingen actueel. Motion designer is getraind in traditionele grafische vormgeving, maar ook getraind om elementen van tijd en ruimte binnen zijn expertise te implementeren. Motion Design is the art of graphic design within the context of motion graphics such as film, video or computer animation. Examples include the typography and graphics you see as the titles for a film, or the spinning, three-dimensional logo at the end of a TV commercial. Although this art form has been around for decades, the graphics, the typography, and the visual effects within these mediums have become much more elaborate and sophisticated. The dramatic elevation of this art form is largely due to technology improvements. A typical motion designer is a person trained in traditional graphic design who has learned to integrate the elements of time and space into his/her existing skillset of design knowledge. Motion designers can also come from filmmaking or animation backgrounds.