Structuur Secundair Onderwijs
Vervolgopleidingen Derde graad Tweede graad Eerste graad Se-n-Se Se-n-Se 7e specialisatiejaar 6e leerjaar ASO 6e leerjaar TSO 6e leerjaar KSO 6e leerjaar BSO 5e leerjaar ASO 5e leerjaar TSO 5e leerjaar KSO 5e leerjaar BSO Deeltijds BSO Leertijd Tweede graad 4e leerjaar ASO 4e leerjaar TSO 4e leerjaar KSO 4e leerjaar BSO 3e leerjaar ASO 3e leerjaar TSO 3e leerjaar KSO 3e leerjaar BSO Eerste graad 2e leerjaar BVL 1e leerjaar A 1e leerjaar B STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Stedelijk en gemeentelijk onderwijs 1° LEERJAAR A Stedelijk en gemeentelijk onderwijs GO! Onderwijs Vl.Gemeenschap Vrij Onderwijs Techniek 2 2 2 Godsdienst / Zedenleer 2 2 2 Nederlands 5 5 4 Frans 4 4 4 Engels 2 Wiskunde 4 5 4 Aardrijkskunde 2 2 2 Natuurwetenschappen 2 1 2 Geschiedenis 1 1 2 Lichamelijke opvoeding 2 2 2 Muzikale opvoeding 1 1 1 Plastische opvoeding 2 1 2 GEMEENSCHAPPELIJK 27 28 27 KEUZEGEDEELTE 5 4 5 STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS 32 32 32
1ste leerjaar A: keuzegedeelte 4 of 5u Algemene vakken Beeldende vorming of kunstvakken Klassieke talen (Latijn) Sport Technische vakken Combinaties: Algemene vakken (2u of 3u) met klassieke talen (Latijn) (2u) Algemene vakken (2u of 3u) met technische vakken (2u of 3u) STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Algemene vakken (“Moderne”) Uitbreiding algemene vakken extra uren Nederlands, Frans, wiskunde, economie, wetenschappelijk werk, P.O., L.O., M.O., studiekeuze, … Heterogene groep van leerlingen Doel: grondige beheersing van de basisvakken met oog op theoretische richtingen (in ASO, TSO of KSO). STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Klassieke studiën (“Latijnse”) 4/5u Latijn Woordenschat (+/- 600 woorden) Basisgrammatica (verbuigingen, vervoegingen) Eenvoudige zinnen vertalen Romeinse geschiedenis en cultuur minder uren Frans, wiskunde, Nederlands en toch dezelfde leerstof => - hoger tempo in de klas + minder inoefening - meer thuiswerk + zelfstandigheid STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Technische vakken (“Technische”) 2, 4 of 5u technologische opvoeding/activiteiten Praktische vaardigheden inoefenen Inhoud verschillend per school: nijverheidstechnieken, handel, hotel, agrotechnieken, studiekeuzeproject, … Hetzelfde gemeenschappelijk gedeelte (als in “Latijn” en “Moderne”), maar tempo en eisen zijn vaak aangepast aan de ‘minder theoretisch gerichte’ leerling ==> Niveauverschillen in de verschillende technische richtingen! Daarom: zinvol om ganse structuur van de school te bekijken STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Stedelijk en gemeentelijk onderwijs 1° LEERJAAR B Stedelijk en gemeentelijk onderwijs GO! Onderwijs Vl.Gemeenschap Vrij Onderwijs Godsdienst / Zedenleer 2 2 2 Nederlands 4 5 5 Frans 1 2 1 Wiskunde 4 4 4 Natuurwetenschappen 2 2 2 Maatschappelijke vorming 3 Aardrijkskunde 1 1 Geschiedenis 1 1 Lichamelijke opvoeding 2 2 3 Muzikale opvoeding 1 1 1 Plastische opvoeding 3 2 2 Techniek 6 6 5 GEMEENSCHAPPELIJK 28 28 27 KEUZEGEDEELTE 4 4 5 STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS 32 32 32
1ste leerjaar B Hernemen basisleerstof voor taal en rekenen Aangepast tempo, aangepaste leerstof kleine klasgroepen Vooral doe-lessen: al doende vaardigheden verwerven Weinig huiswerk Doel: succeservaringen opdoen en positief zelfbeeld opbouwen STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
1ste leerjaar B: keuzegedeelte (4 of 5u) Extra uren Nederlands, Wiskunde Extra uren Frans Extra uren Techniek (praktijk) Sociale activiteit ICT Meestal door de school zelf bepaald STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Lessenrooster katholiek onderwjs 2e leerjaar A Lessenrooster katholiek onderwjs Grootste gedeelte Gemeenschappelijke basisvorming 27u Keuze Basisoptie 5 of 7u Totaal 32 of 34u STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
2e leerjaar: basisopties Theoretisch gerichte Artistieke vorming Grieks-Latijn Handel Industriële wetenschappen Latijn Moderne wetenschappen Rudolf Steinerpedagogie Techniek – Wetenschappen Topsport Yeshiva Praktisch gerichte Agro- en biotechnieken Ballet Bouw- en houttechnieken Creatie en vormgeving Grafische communicatie / media Hotel - voeding Maritieme technieken Mechanica – elektriciteit Sociale en technische vorming Textiel STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Het beroepsvoorbereidend leerjaar Lessenrooster katholiek onderwjs Gemeenschappelijke basisvorming Met dezelfde doelstelling als 1B Keuze: Beroepenvelden 14u Totaal 32 of 34u STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Het beroepsvoorbereidend leerjaar Beroepenvelden Bouw (7) Crea en techniek (14) Decoratie (7) Elektriciteit (7) Haarzorg (7) Hotel – bakkerij – slagerij (14) Hout (7) Kantoor en verkoop (7) Land- en tuinbouw (14) Maritieme vorming (14) Metaal (7) Mode (7) Nijverheid (14) Rijn- en binnenvaart (7) Textiel (7) Verzorging – voeding (7) STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
ASO TSO KSO BSO 2e leerjaar BVL 1e leerjaar A 1ste leerjaar B BuO STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
ASO AV TV BSO PV KSO TSO Enkel algemene vakken (theoretische vorming) Weinig richtingen Voorbereiding op hoger onderwijs ASO AV TV Vooral praktijk en beperkte algemene vorming Bereidt voor op werken BSO PV Vooral algemene vakken en theorie over techniek/kunst Voorbereiding op hoger onderwijs Theorie en praktijk: “weten en doen” Voorbereiding op tewerkstelling of hoger onderwijs KSO TSO Vooral technische/kunst vakken en praktijk Voorbereiding op tewerkstelling Eerder beperkte doorstroming naar hoger onderwijs STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Derde graad Tweede graad Eerste graad Se-n-Se Se-n-Se 7e specialisatiejaar 6e leerjaar ASO 6e leerjaar TSO 6e leerjaar KSO 6e leerjaar BSO 5e leerjaar ASO 5e leerjaar TSO 5e leerjaar KSO 5e leerjaar BSO Tweede graad 4e leerjaar ASO 4e leerjaar TSO 4e leerjaar KSO 4e leerjaar BSO 3e leerjaar ASO 3e leerjaar TSO 3e leerjaar KSO 3e leerjaar BSO Eerste graad 2e leerjaar (met opties) BVL 1e leerjaar A (met keuzemogelijkheden) 1e leerjaar B STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Schoolloopbanen: begin www.ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken ALGEMENE INFORMATIE
Schoolloopbanen: aankomst www.ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken ALGEMENE INFORMATIE
Inhoud Infoavond 1.Studiekeuzebegeleiding in 6de leerjaar 2.Structuur van het Secundair Onderwijs 3. Algemene informatie Leerplicht, studietoelagen, oriënteringsattesten 4. Informatie over scholenaanbod 5. Kiezen: waarmee rekening houden
CLB-Kempen www.clb-kempen.be Algemene informatie CLB-Kempen www.clb-kempen.be
Oriënteringsattesten Hoger leerjaar Ja Ja, maar… Neen A-attest = geslaagd B-attest = geslaagd met clausulering C-attest = niet geslaagd Huidig leerjaar ALGEMENE INFORMATIE
Leerplicht Tot 18 jaar Voltijds of Deeltijds: Leertijd of Deeltijds BSO Vanaf: 15 jaar (1e en 2e jaar secundair gevolgd) 16 jaar ALGEMENE INFORMATIE
Studietoelage Formulieren via school of website www.studietoelagen.be Aanvraag kan ook online gebeuren Meer info: gratis nummer 1700 ALGEMENE INFORMATIE
INFORMATIE OVER HET SCHOLENAANBOD
STUDIEGIDS Leidraad doorheen het onderwijslandschap ALGEMENE INFORMATIE
Informatie over scholenaanbod Studiegids CLB-Kempen www.clb-kempen.be Gemeenschapsonderwijs regio Kempen www.clbgokempen.be Provincie Vlaams-Brabant www.digiclb.be/scholengids Provincie Limburg http://www.vclblimburg.be Opleidingsaanbod Vlaanderen www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod ALGEMENE INFORMATIE
Onderwijskiezer Meer informatie via www.onderwijskiezer.be ALGEMENE INFORMATIE
Kiezen Waarmee rekening houden?
Kiezen: waarmee rekening houden? Kenmerken van het KIND Capaciteiten en talenten Schoolse prestaties Inzet Belangstelling Kenmerken van de RICHTING KIEZEN
Kiezen: waarmee rekening houden? Kenmerken van de SCHOOL Aanbod richtingen Pedagogisch beleid Ligging – bereikbaarheid Onderwijsnet KIEZEN
keuze in de praktijk... Studieverleden gezinsleden Vriendengroep Verwachtingspatroon ouders Vriendengroep Van ouders en kind Opvattingen over beroepen en richtingen Mannelijk-vrouwelijk / waardering KIEZEN
Mogelijke gevaren bij het kiezen Bij te hoog mikken: Studievertraging Schoolmoeheid Faalangst Bij te laag mikken: Verveling watervaleffect deeltijds stoppen ALGEMENE INFORMATIE
Hoe de school bevragen? Naast praktische overwegingen… Afstand Bereikbaarheid Uren Kosten … KIEZEN
Wat verwacht u van de school? Hoe de school bevragen? … zijn er inhoudelijke overwegingen. Wat met de leerlingbegeleiding? Beleid voor leerlingen met specifieke noden? Worden er inhaallessen georganiseerd? Hoe gebeurt de evaluatie? Wat heeft de school nog te bieden? Vb. op vlak van sport, cultuurbeleving Wat verwacht u van de school? KIEZEN
Bedankt voor jullie aandacht www.clb-kempen.be