Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff - Good Practice Day Iclon Leiden 25 januari 2013 © G.Westhoff
Drie peilers onder een goed CE-resultaat Kennis Strategische Vaardigheden Testwiseness © G.Westhoff
Lezen is voor 90% kennisafhankelijk © G.Westhoff
Woordenschat inclusief contexten Kennisgebieden Woordenschat inclusief contexten Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus © G.Westhoff
De kracht van structuurwoorden Dankzij hard werken is hij voor zijn examen getroft Ondanks hard werken is hij voor zijn examen getroft © G.Westhoff
Woordenschat inclusief contexten Kennisgebieden Woordenschat inclusief contexten Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus Kennis van de wereld © G.Westhoff
Leeractiviteiten Woordenschat Woordjesverzameling laten aanleggen (met contexten) Kilometers maken (examenteksten niet geschikt) Doeltaal-voertaal © G.Westhoff
Leeractiviteiten structuurmarkeerders Bewustmaking/laten benoemen Aanwezige structuurwoorden opzoeken © G.Westhoff
Leeractiviteiten structuurwoorden opzoeken “… und seine Hosen müβten auch mal ausgelassen werden, die sind ihm doch viel zu kurz …” © G.Westhoff
Leeractiviteiten structuurmarkeerders Bewustmaking/laten benoemen Aanwezige structuurwoorden opzoeken Impliciete markeerders expliciet maken (Knipteksten) Mindmaps maken © G.Westhoff
Leeractiviteiten kennis van de wereld Kranten/tijdschriften (http://www.kidon.com/media-link/index.php?lng=nl) voor 20 000 nieuwsbronnen De ‘oude’ media (radio/tv) De ‘nieuwe’ media © G.Westhoff
Strategische vaardigheden (volgens examenprogramma moet je kunnen bepalen) Relevantie (leesdoel en leesvoornemen) Hoofdgedachte (kop en chapeau) Belangrijke elementen en hun verband (tussenkopjes/mindmap) Intenties auteur (Wat wil/vindt/voelt hij) NB Belangrijkste leeractiviteit: bewustmaken/expliciteren © G.Westhoff
Geïntegreerde aanpakstrategie Leesdoel bepalen ‘úítstekende delen’ bekijken -> 1e voorspelling Begin en eind alinea’s lezen -> 2e voorspelling Hele tekst doorlezen -> 3e voorspelling Structuurwoorden markeren/ verbanden bepalen Tussenkopjes (vraag) per alinea + structuurwoorden Onbekende woorden opzoeken (alleen als echt nodig) © G.Westhoff
Testwiseness Items doorzien (Zelf items laten maken) Je niet laten afleiden Eerst alleen de vraag lezen (alternatieven heten niet voor niets: ‘afleiders’) Bedenk eigen antwoord Dan pas alternatieven lezen Kies het alternatief dat het meest lijkt op eigen antwoord © G.Westhoff
Gokkans vergroten Schrap foute alternatieven Voor overblijvende alternatieven Geen tekstecho Langste alternatief loten © G.Westhoff
Samenvattend KILOMETERS MAKEN WOORDJES LEREN (MET CONTEXT) Nieuws volgen Structureren Oefenen met leestrategieën Testwiseness ontwikkelen © G.Westhoff