Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
De normering van de examens in vogelvlucht
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Uiterlijke structuur aanbrengen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Profielwerkstuk maken
How to tackle a text Vakgroep Engels.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
In stappen naar de innerlijke structuur
Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Les 1 – Jij en de media Vertel:
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Bijeenkomst September 2015
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Waar is de zevende dwerg?
Leesvaardig Examentraining.
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Exam Training Ex.
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Examentraining.
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Leesvaardigheid Woordbetekenis Leesvaardigheid – Woordbetekenis.
Transcript van de presentatie:

Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff - Good Practice Day Iclon Leiden 25 januari 2013 © G.Westhoff

Drie peilers onder een goed CE-resultaat Kennis Strategische Vaardigheden Testwiseness © G.Westhoff

Lezen is voor 90% kennisafhankelijk © G.Westhoff

Woordenschat inclusief contexten Kennisgebieden Woordenschat inclusief contexten Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus © G.Westhoff

De kracht van structuurwoorden Dankzij hard werken is hij voor zijn examen getroft Ondanks hard werken is hij voor zijn examen getroft © G.Westhoff

Woordenschat inclusief contexten Kennisgebieden Woordenschat inclusief contexten Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus Kennis van de wereld © G.Westhoff

Leeractiviteiten Woordenschat Woordjesverzameling laten aanleggen (met contexten) Kilometers maken (examenteksten niet geschikt) Doeltaal-voertaal © G.Westhoff

Leeractiviteiten structuurmarkeerders Bewustmaking/laten benoemen Aanwezige structuurwoorden opzoeken © G.Westhoff

Leeractiviteiten structuurwoorden opzoeken “… und seine Hosen müβten auch mal ausgelassen werden, die sind ihm doch viel zu kurz …” © G.Westhoff

Leeractiviteiten structuurmarkeerders Bewustmaking/laten benoemen Aanwezige structuurwoorden opzoeken Impliciete markeerders expliciet maken (Knipteksten) Mindmaps maken © G.Westhoff

Leeractiviteiten kennis van de wereld Kranten/tijdschriften (http://www.kidon.com/media-link/index.php?lng=nl) voor 20 000 nieuwsbronnen De ‘oude’ media (radio/tv) De ‘nieuwe’ media © G.Westhoff

Strategische vaardigheden (volgens examenprogramma moet je kunnen bepalen) Relevantie (leesdoel en leesvoornemen) Hoofdgedachte (kop en chapeau) Belangrijke elementen en hun verband (tussenkopjes/mindmap) Intenties auteur (Wat wil/vindt/voelt hij) NB Belangrijkste leeractiviteit: bewustmaken/expliciteren © G.Westhoff

Geïntegreerde aanpakstrategie Leesdoel bepalen ‘úítstekende delen’ bekijken -> 1e voorspelling Begin en eind alinea’s lezen -> 2e voorspelling Hele tekst doorlezen -> 3e voorspelling Structuurwoorden markeren/ verbanden bepalen Tussenkopjes (vraag) per alinea + structuurwoorden Onbekende woorden opzoeken (alleen als echt nodig) © G.Westhoff

Testwiseness Items doorzien (Zelf items laten maken) Je niet laten afleiden Eerst alleen de vraag lezen (alternatieven heten niet voor niets: ‘afleiders’) Bedenk eigen antwoord Dan pas alternatieven lezen Kies het alternatief dat het meest lijkt op eigen antwoord © G.Westhoff

Gokkans vergroten Schrap foute alternatieven Voor overblijvende alternatieven Geen tekstecho Langste alternatief loten © G.Westhoff

Samenvattend KILOMETERS MAKEN WOORDJES LEREN (MET CONTEXT) Nieuws volgen Structureren Oefenen met leestrategieën Testwiseness ontwikkelen © G.Westhoff