Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
BFB-bier-krat Q
PERSCONFERENTIE Woensdag 10 september u00 – Brussel.
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
KWALITEITSZORG november 2012
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
Voorrangsregels bij rekenen (2)
GfK Supermarktkengetallen
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
verenigings- communicatie
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
B.B.A.T. – Limburg Organiseert Bondsdag B.B.A.T. 2 oktober 2010.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Probus Leuven Vesalius bezoekt Lier op
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Start.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
WELKOM BIJ HET RACKETLON EVENT VOOR 55-PLUSSERS. WAT GAAN WE DOEN? Presentatie Wie zijn wij? Wat is ons doel? Geschiedenis Wat is racketlon? Waarom racketlon?
Eigenaar: de Windt Andy Eros staat ter dekking vanaf Voor inlichtingen Tel.: 0478/ (vanuit België) Tel.: /
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
Brussel nader onderzocht
Cijfers Zorg en Gezondheid
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
11 Overlegvergadering FANC - Uitbaters van een meetpoort.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
KLAPROZEN TORNOOI Maandag 10 november u00 KLAPROZEN TOERNOOI Maandag 10 november maandagnamiddag toernooi. We willen jullie graag verwennen met.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
- De Uitdaging – Sturen op cijfers en trends
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Nieuw relatiemanagement SCRM Nieuw relatiemanagement SCRM.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Transcript van de presentatie:

Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007 Belona congres Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007

Overzicht Inleiding Strategie Casestudy Cinema Plus Aanleiding Kunstparticipatie Bioscoopbezoek bij 50-plussers Beschrijving concept Communicatiestrategie Bevindingen Q & A

Inleiding - Utopia Geschiedenis 1970 Ontstaan uit een FilmClub 1983 1ste scherm 1999 Overname van CineCity 2002 Fusie Utopia met Polyfilm 2003 “Utopolis”

Inleiding - Utopia Geschiedenis OVERZICHT Met de fusie tussen Utopolis en Polyfilm en de overname van Cinecity NV, is Utopia de eerste op het Benelux niveau, de eerste operator op de Luxemburgse markt, derde grootste op de Belgisch-Luxemburgse markt en de vijfde grootste speler op de Nederlands markt. Er zijn nu 14.778 zetels, 82 bioscoopzalen op 14 locaties in 14 steden.

Inleiding - Wie zijn we Hoofdkantoor: Utopia Luxemburg Hoofdkantoor België: Utopolis Mechelen CEO: Nico Simon CFO: Marleen Elsen COO: Toon Van Gils Country Manager Belgium: Stijn Vanspauwen

Inleiding - Waar zijn we gevestigd

Inleiding - Waar zijn we gevestigd Utopia Groep is actief in 4 landen, waaronder België: Utopolis Mechelen 11 zalen 2 260 zetels Utopolis Turnhout 8 zalen 1 804 zetels Utopolis Aarschot 5 zalen 728 zetels Utopolis Lommel 5 zalen 706 zetels Totaal: 5 498 zetels in 29 zalen op 4 locaties

Inleiding - Mission Statement Utopolis wil ontspanningscentra uitbaten, waar naast film ook andere entertainment concepten te vinden zijn en dit in middelgrote steden in de Benelux. Deze Mission Statement uit zich in onze baseline: MOVIES, MOMENTS & MORE!

Strategie MOVIES MOMENTS MORE Topkwaliteit in (digitale) film- en geluidstechnologie Grote Blockbusters én art-house films MOMENTS Filmgerelateerde activiteiten B2C, B2B en scholen Naast cinema ook andere activiteiten in het complex MORE Persoonlijke en familiale, warme sfeer Gratis en veilige parking Gezellig ‘thuis’gevoel

Strategie MOVIES, MOMENTS & MORE…

Casestudy

Cinema Plus 1. Aanleiding? Markt & trends: “Tsunami van jong-gepensioneerden”. Cijfers -> In 2006 is 34% van de bevolking +50 jaar in Europa. -> In Vlaanderen komen er elk jaar 75 000 gepensioneerden bij, waarvan 16 000 in Antwerpen. -> De groei blijft ook op lange termijn bevestigd. In het Europa van 2020 zal 50% van de bevolking +50 zijn! (Bron: DS, Trends)

Cinema Plus 1. Aanleiding? “Tsunami van jong-gepensioneerden” >> Markt & trends: “Tsunami van jong-gepensioneerden” Verzilvering 50 tot 65-jarigen bezitten 40% van het nationaal besteedbaar vermogen! Reden: huis is afbetaald, kinderen zijn de deur uit, men heeft geërfd, beschikt nog over financiële activa en wie nog werkt, zit aan het hoogtepunt van zijn carrière.

Cinema Plus 2. Kunstparticipatie - algemeen De babyboomgeneratie die op het punt staat de kaap van de 55 jaar te passeren, is een omvangrijke generatie. Als de participatiecijfers niet veranderen en als alle condities gelijk blijven, zal een groter absoluut aantal 55 tot 64-jarigen aan cultuur participeren. (Bron: Seniorenstudy “Onbetreden paden”)

Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers Halfjaarlijks 2002: 52.1% bezoekt bioscoop 1x/6maand tov 2007: 17.2% = DALING VAN 67% Wekelijks 2002: 8.3% bezoekt bioscoop 1x/6maand tov 2007: 1.1% = DALING VAN 86,74%

Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers bezoekt bioscoop: -> 55.14% met partner -> 15.1% met vrienden of kennissen -> 12% met kleinkinderen -> 9% gaat alleen -> 8.4% met kinderen -> 0.36% met de buren

Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers Redenen van terugval? -> volgens 33% is de gezelligheid van vroeger weg en is het thuis gezelliger -> voor 11.3% is de prijs van het ticket te duur Redenen als DVD-verhuur, slechte bereikbaarheid, teveel jongeren... worden niet aangegeven. => Opportuniteit!

Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers Nochtans kijken 50+ graag naar films -> 86% kijkt wel eens naar tv film/dvd/video ... waarvan 50.8% wekelijks en 11.4% dagelijks => Opportuniteit! (Bron: Studie SeniorenNet)

Cinema Plus 4. Beschrijving concept Frequentie: 1x maand Tijdstip: dinsdagnamiddag om 13u30 -> 17u00 = optimaal gebruik zaalcapaciteit Locatie: Utopolis Mechelen en Utopolis Turnhout Prijs: €10.50 (incl. 2 drankjes waaronder wijn, koffie,fruitsap)

Cinema Plus 4. Beschrijving concept Programma 13u30: aankomst in receptieruimte + workshops 14u00: start rondleiding achter de schermen in de projectieruimte (10 pers.) 14u15: inleiding film door gastspreker 14u25: start film 15u30: einde van de film met nabeschouwing 15u45-16u30: verderzetting receptie met drankje, hapje en workshops 17u00: einde voorzien – gift voor iedereen. Opmerking: Aanpassingen vanaf 09/’07

Cinema Plus 4. Beschrijving concept U vraagt, wij draaien... > Geluid minder hard > Geen reclame voor de film > Persoonlijke aanpak (personeel dat volledig ter beschikking staat van senioren) > Aangepast ‘ritme’ (voldoende tijd voor ‘koffieklets’, koffie op smaak, duidelijke uitleg,...)

Cinema Plus 4. Beschrijving concept Filmselectie 2007 27 maart The Queen, Wildhogs, Calendar Girls 8 mei La Môme 5 juni Venus 10 juli Das Leben Der Anderen 18 september To Walk Again 2 oktober Ben X 6 november Man zkt Vrouw

Cinema Plus 4. Beschrijving concept Bezoekersaantallen Maart The Queen, Wildhogs, Calendar Girls 64 Mei La Môme 83 Juni Venus 45 Juli Das Leben Der Anderen 89 Sept To Walk Again 65 Okt Ben X 127

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie 2. Selectie op doelgroep 55+ 1. Lokale media 2. Selectie op doelgroep 55+ 3. Samenwerkingsverbanden met verenigingen

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Resultaat De Streekkrant, PP Website Cross-media via LMN Flyering (markten, ...) Ledenmagazines Tv-programma op Rtv Axie (Utopolis filmmagazine) Mediobox PR MOND à MOND-reclame!

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Flyer

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Advertentie

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Wedstrijd

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Radio

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Pers GvA, Het Laatste Nieuws, Nieuwsblad, De Streekkrant, Regionale tv, Radio 2...

Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Pers Radio 2...

Cinema Plus 6. Bevindingen 1/ Media: test DS 2/ Filmkeuze: onbekend = onbemind 3/ Prijselasticiteit: laag 4/ Programma: finetuning na 4 edities

Vragen en opmerkingen Stijn Vanspauwen Country Manager Utopolis Belgium svanspauwen@utopolis.com +32 (0)478/88 21 80