Www.burgemeesters.nl De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Waar Openbaar Ministerie en burgemeester elkaar treffen
De Drama Driehoek.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Communicatief gedrag + / -
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Presentatie nieuwe media
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Bleu Mount.
Marco Leeuwerink Politie Hollands Midden Openbaar of gesloten?
DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne
Plan van aanpak asbestbrand
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Het werken met portfolio
Basis communicatieplan
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
Het nieuwe solliciteren:
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Communicatie en relatie
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Zinnen die doen nadenken !
Seveso III /BRZO 2015.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Special. Startpagina Profiel.
2 Vier stellingen; Rode duim; Groene duim, 3 Stelling 1 Je stuurt via Snapchat een foto van jezelf met weinig kleren aan. Je vriend(in) slaat die foto.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
#pmocongres #rankingthepmo Het PMO Congres wordt mogelijk gemaakt door Impact mapping.
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Afhankelijkheden van Telecom
Witte kolom vanuit burgemeestersperspectief Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters 1.
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Voorbereiding op opdracht
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
1.2 massamedia en internet
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters

Vertrouwen in overheid bij crises. Hoe groter de onzekerheid, hoe belangrijker het vertrouwen wordt.

Vertrouwen in overheid kan bij crises anders liggen. Weinig vertrouwen kabinet-Balkenende, wel vertrouwen in aanpak SARS-epidemie

Kort op de bal zitten qua communicatie. Probleem: interne crisisstructuur, overleggen, afstemming regio’s en landelijk.

Ja maar… Moet je dan de hele dag op internet zitten ofzo? Hoe zorg je voor 24/7 aanwezigheid op social media?

Apps en rss-feeds en andere middelen om op de hoogte te raken van een crisis van jouw eigen organisatie.

Belangrijk om “radar” aan te zetten. Het gaat niet om de feiten maar om de perceptie van de feiten. De feiten komen uit de hulpdiensten. Burgemeester slaat in communicatie de brug tussen feiten en perceptie.

Percepties bepalen de werkelijkheid

Wie bepaalt of bewonersbijeenkomst nodig is?

Laat omgeving ‘scannen’ om niet verrast te worden door informatie die buiten rondgaat. Sluit aan op informatie die buiten rondgaat en stel vast wat de perceptie is.

Scannen? Hoebedoelu?

Google Realtime

Grip op de situatie krijgen door advies in te winnen, in scenario’s te denken en interactie met buitenwereld vast te houden

Hoe zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde wijze communiceert? Niet dat de een iets totaal anders zegt dan de ander bijv.?

Communicatie als professie neerzetten

Zou deze boodschap niet aangepast moeten worden? 'Ga direct naar binnen, sluit deuren en ramen, zet (regionale) radio of tv aan'

Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert Brand Kijfhoek in Zwijndrecht

Betekent wel dat je moet weten wie smaakmakers op twitter zijn. Zonder retweet geen impact.

Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch?

“Zet iemand met een iPhone in een opvanghal en iedereen is geinformeerd.” Maar ook: tickertape RTV Rijnmond, bewonersbrieven, bijeenkomsten etc.

Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert

Sluit aan op kennisniveau buitenwereld. Bevestig wat klopt en ontkracht geruchten die niet kloppen.

Resumerend: De buitenwereld bepaalt of iets een crisis is. Communicatie via gemeente of crisis.nl moet toegevoegde waarde hebben. Houdt snelheid erin met communicatie. En: er is meer dan social media alleen.