Motiverende Gespreksvoering Een goed gesprek Motiverende Gespreksvoering de basis
Deze dia is bedoeld voor agendasetting. Koppeling naar gespreksvoering, wees duidelijk wat je in ieder geval wilt bespreken en biedt ruimte aan de cliënt om ook aan te geven wat in ieder geval aan bod moeten komen, wil het gesprek voor hem/haar zinvol zijn. Bepaal vervolgens samen waar je mee begint
Oefening Zie draaiboek training intermediairs LVG juli 2011 3
Beïnvloedingsstijlen Gidsen geen enkele stijl fout, het moment bepaalt welke stijl passend is. Daarbij komt dat iedereen een favoriete stijl heeft van waaruit hij/zij handelt. Ook hier weer, weet wat je inzet en schat daarbij in wat je sterke kant is en wat je aandachtspunt/je uitdaging is. Sluit aan op de test die ze thuis hebben ingevuld. Instrueren luisteren 4
Wat is wat je vandaag wilt leren, Wat wil je er uithalen wil je straks tevreden de workshop verlaten gebruik als input, de test en de warming up oefening. Kan gaan over iets wat je al goed afgaat, en dat je wilt versterken, of juist iets wat je nog lastig vindt en waar je mee wilt oefenen. 5
Oefening! 6
7
Spirit Een gelijkwaardig partnerschap. De stijl van gespreksvoering is kalm, begripvol, aandachtig en respectvol nieuwsgierig, in plaats van direct ‘overtuigend’. Motivatie voor verandering komt vanuit de client. Principes Wees empatisch Ontwikkel discrepantie Veer mee met weerstand Ondersteun eigen effectiviteit 8
Ambivalentie
Basis technieken • Stel Open vragen Luister actief en reflectief Laat merken wat er al wel goed gaat Geef structuur door samenvattingen , Valkuilen: Ongevraagd adviseren Te snelle actie Wegpraten Ongevraagd relativeren Optimistische voorspellingen 10
Oefening!
Oefening eigen motivatie Kies een eigen onderwerp waarover je wel eens twijfelt of je dit moet veranderen… tv kijken, pc-en, chips eten, te laat naar bed, niet opruimen, sporten,etc
Verandertaal Redenen Wensen Mogelijkheden Noodzaak Kluis: 4 sloten, alle sloten moeten open zijn, wil de kluis open gaan. Geldt ook voor verandertaal, scoort 1 laag dan geen keus voor gedragsverandering Verandertaal opmerken & uitlokken van verandertaal: Mee oefen is in de verdieping, dagdeel 3 Wat zou je anders willen Stel je zou veranderen, welke mogelijkheden zie je of hoeveel vertrouwen heb je dat het je gaat lukken? Wat zou er gebeuren als je zou besluiten om dit te gaan doen? Hoe zou je het kunnen aanpakken om het te laten slagen? Wat zouden voor jou de 3 belangrijkste redenen zijn om dit te gaan doen? Hoe belangrijk is het voor jou om dit te gaan aanpakken? Wat denk je te gaan doen? (gaat over commitment) Wat zou een goede volgende stap kunnen zijn?(stappen zetten)
In het draaiboek staat de uitelg over stadia van gedragsverandering In het draaiboek staat de uitelg over stadia van gedragsverandering. Waar ligt het accent in de begeleiding per fase, waar staat weerstand voor.
Informatie geven Toestemming Op maat Feitelijk en neutraal Check Nooit ongevraagd. Accepteer een nee. Check wat de informatie voor de ander betekent. i.p.v. chunck-check-chunck
Praktijkvragen, casussen 16
De Eerste stap Vertrekpunt---1ste stap----------------------------------------------------------Doel 17
Verwijzing of consultatie Polikliniek Doetinchem Frielinkstraat 3 7001 CW DOETINCHEM T:0314-848300 Polikliniek Groenlo Gezondheidscentrum Den Papendiek Buitenschans 54 7141 EL GROENLO T:0314-848300
Einde