Cross Media
Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan Moodboard Campagne Uitwerking concepten (5 media) Individueel (media diary/Picnic)
Terugblik Verschuiving Medialandschap Wat is Cross Media? Doelgroep Doelstelling Strategie Instrumenten Creatief concept
3 trends medialandschap Anytime, anyplace anywhere (onafh. van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken van mediadiensten). Toenemende interactiviteit Grenzen tussen media vervagen
Cross Media kruisbestuiving van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-events, waarbij de verschillende media informatie communiceren, die deel uitmaken van een overkoepelende boodschap.
Vandaag Mediaplanning
Wear out bij dezelfde boodschap Mediatrends Overvloed aan media Fragmentatie Meer media tegelijk Wear out bij dezelfde boodschap
Media multitasking Internet-radio Radio-dagblad Internet-tv-mobiel Tijdschriften-tv Mobiel-dagblad
Mediaplan Een mediaplan bestaat uit een aantal onderdelen: mediadoelstellingen Voorlopig mediabudget Mediastrategie Definitief mediabudget Plaatsingsschema
1. Mediadoelstelling Gewenste bereik van de doelgroep Marktgebied Timing contactfrequentie (wie willen we wanneer en hoe vaak met onze boodschap bereiken?) Het creatieve concept is van belang, omdat deze wel afgestemd moet zijn voor het gebruik in bepaalde media.
2. Voorlopig mediabudget In het mediabudget zitten alleen de kosten voor de plaatsingen van uitingen en dus niet voor creatie en productie. Over het algemeen is het mediabudget wel het grootste deel van een totaal budget voor een uiting of campagne.
3. Mediastrategie Hoe worden de mediadoelstellingen bereikt en en een keuze gemaakt uit alle mediumtypen. 4 factoren zijn van belang: Effectief bereik Contactfrequentie Mediakosten Communicatievermogen
3. Mediastrategie (Bereik) Onder het bereik verstaat men het aantal, of percentage personen van de doelgroep van de campagne die met jouw mediamix wordt geconfronteerd. TV: RTL 5, Ned 3 Radio: Radio 538, SKYRadio Internet: Nu.nl, planet.nl Mobiel: SMS <idols>
3.Mediastrategie (Contactfrequentie) Aantal x dat de doelgroep gedurende een bepaalde periode via de media met de boodschap wordt bereikt. Een hoge contactfrequentie is nodig voor bijvoorbeeld het opbouwen van merkbekendheid en het introduceren van een nieuw merk. DAG (TV)
3. Mediastrategie (Mediakosten def. budget) Een bepaald bereik en een bepaalde contactfrequentie brengen mediakosten met zich mee. Deze kosten worden vaak uitgedrukt in CPM (kosten om 1.000 doelgroeppersonen te bereiken), of GRP (gross rating point, kosten om 1% van de doelgroep te bereiken).
3. Mediastrategie (Communicatievermogen) De mate waarin het medium de boodschap effectief kan overbrengen.
3. Mediastrategie (Communicatievermogen factoren) Technische eigenschappen van het medium Printmedia (formaat /kleurgebruik) Internet (gif, flash, video, rich media banners) Context van het medium Voor/achter commercialblok Boven/onderaan pagina Redactie/advertentiepagina Confrontatiesituatie Tijdstip en plaats ontvangst boodschap Binding met het medium Commercial op net 5, anders dan commercial Ned3
4. Plaatsingschema Een overzicht gerangschikt naar datum met de verschillende plaatsingen van mediatypen.
Plaatsingschema (offline) Titel Datum/periode Freq Formaat Telegraaf 10-11-2007 1 Kolom 57mm Volkskrant Elsevier 21-11-2007 1/1 pag Managementteam Radio 1 Week 30+31 15 sec Skyradio Business Nieuws
Plaatschingschema (online) Titel Datum/periode Freq Formaat Banner Week 30 +31 1 468 x 60Full Gif Week 32 +33 392 x 72Full animated Week 33 +34 120 x 600skyscraper Button Week 35 +36 120 x 90 Adword 19-7-2006 1000 woorden E-mail 23-7-2006 300 woorden E-nieuwsbrieven 30-7-2006 A4
Cross Mediamix? Het inschakelen van een mix van media werkt beter dan het gebruik van één medium. (Cross Media) een reclamecampagne op televisie of radio kan de naamsbekendheid van jouw goed doel vergroten, waarna webvertising de doelgroep nog eens persoonlijk aanspreekt en tot doneren probeert over te halen.
Televisie Grote overtuigingskracht Grote emotionele impact Sterke zichtbaarheid en bekendheid TV en mobiel goed voor interactie (HNTM, Idols) De kosten van een tv spot schommelen tussen de 1.000 en meer dan 25.000 euro. Heeft te maken met de kijkcijfers. Zie http://www.kijkonderzoek.nl/
De kijker kiest maar waarvoor? Televisie De kijker kiest maar waarvoor? Analoog ( Talpa weg, PO stijgt) Digitaal (KPN, tele2) Webtv (Youtube, Joost) Mobiele tv (KPN, Vodafone)
Radio Goedkoop (lage productiekosten) Adhoc inzetbaar B2B (mensen die in de file staan) Radio is geen zapmedium Synergie met TV Luistercijfers. http://www.luisteronderzoek.nl/
Radio Digitale ontwikkelingen: Webradio (internet, of radio?) Radio 538 voorloper www.radiodigitaal.nl 8 radiostations.
Gedrukte media 75% van de huishoudens Tijdschrift (goed voor specifieke doelgroep)(maand/week) Dagblad (geschikt voor actie- en introductiecampagnes) Libelle bijvoorbeeld heeft de hoogste kosten, maar ook het hoogste bereik. Voor het bereiken van leidinggevenden is Elsevier, of Vrij Nederland een goed mediumtype. Massabladen zijn goedkoper, special interest duurder. Reden: doelgroepspecifieker. .
Gedrukte media Groei gratis dagbladen (Metro, Spits, DAG, dePers) Opmars dagbladensites (www.telegraaf.nl, volkskrant.nl Burgerjournalistiek (participatie) Nieuwe vrouwentijdschriften (Catherine, Mind Magazine) Nieuwe mannentijdschriften (BLVD, Avg Men) Titels worden vernoemd naar tv-persoonlijkheden (Gullit, Matthijs) Digitalisering tijdschriften breekt niet door (Elle Girl, Sen)
Internet Interactie Direct contact door het klikken van buttons, of banners, emails en of nieuwsbrief Recente info (mits site bijgehouden wordt) Meteen aanzetten tot donatie www.stir.nl
Internet IS HOT! Grote opkomst social networks, blogs, UGC (hyves, flickr, myspace, d.e.li.cious) Sterke groei online videoconsumptie (youtube) Steeds meer aandacht voor de long tail Convergentie tv en internet (www.uitzendinggemist.nl)
Mobiel Anytime anywhere Niet alleen SMS, maar ook MMS, videocontent en mobile internet Effectief in te zetten in cross media campagne Viraal effect Reageertijd: ontvangers reageren snel
Mobiel Apple Iphone (mediavervaging) Rabo mobiel (betalen met mobiel) Mobiele reclame Mobiele tv
Bioscoop Zeer impactvol medium (bereik van 91%) Multimediaal inzetbaar Reclamefilm onderdeel bioscoopbeleving
Bioscoop Bedreiging medium door internet Legaal aanbieden films op internet Introductie bij event (Ladies night, horror night) Nieuw c-middel
Outdoor (Abri’s, vervoersreclame, narrowcasting, billboards) Massamedium (ook segmentatie mogelijk) Snelle en massale bereiksopbouw Nadrukkelijk aanwezig in straatbeeld Vluchtig contact Krachtige, korte boodschap vereist Veel creatieve mogelijkheden
Outdoor Technologische ontwikkelingen zorgen voor groei Abri’s en billboards blijven groeien Vrachtwagenreclame en taxireclame (nw) Narrowcasting netwerk toegankelijker
Games In-game advertising: het adverteren binnen spelletjes Advergaming: spellen die geheel rondom een bepaald product ontworpen zijn Gamercial: een combinatie van een game en commercial (MEEST GEBRUIKTE VORM) Viral gaming: het verkrijgen van e-mailadressen en NAW gegevens
Events Beurzen Congressen Tentoonstellingen Muziekevents Sport Manifestaties
Events Live ervaring die zorgt voor klantenbinding Beleveniscommunicatie (interactie met goed doel/product) Moeilijk meetbaar Vaak sponsor inzet (Red Bull)
Vragen?