Een onderzoek naar de visie van ouders en kinderen op kindertelevisie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 12
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Individuele leerlijnen
Op reis naar een dierentuin
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Transcript van de presentatie:

Een onderzoek naar de visie van ouders en kinderen op kindertelevisie 17 oktober 2007 Jim Boor

Doel onderzoek In kaart brengen van de opvattingen van ouders en kinderen met betrekking tot: Tevredenheid met het aanbod aan kinderprogramma’s Samen of alleen kijken Afspraken tussen ouders en kinderen betreffende televisiekijken Kenmerken goede kinderprogramma’s Computer-en internetgebruik kinderen

Onderzoeksopzet en -uitvoering Uitvoering via internet in het Intomart Online Panel Ouders met kinderen 3-7 jaar en ouders met kinderen 8-12 jaar Ondervraging van ouder of kind (niet gezamenlijk) Aantal waarnemingen 577 (204 met ouders en 373 met kinderen) Periode: eind september 2007

Kader: Top 10 programma’s september 2007 3-7 jarigen Aantal (x 1000) 8-12 jarigen 1 Lilo & Stitch (Jetix) 129 Huis Anubis (Nickelodeon) 136 2 Kim Possible (Jetix) 121 RTL Voetbal Eredivisie (RTL4) 130 3 Ikzie (Nederland 3) 118 Spongebob Squarepants (Nickelodeon) 123 4 Kindertijd ( Nederland 3) 116 Mooi Weer De Leeuw (Nederland 1) 122 5 Milla en haar Pappa (Nederland 3) 109 6 Brum (Nederland 3) 107 Ned’s Survival Gids (Nickelodeon) 7 Post (Nederland 3) Spetter en het Romanov raadsel (Jetix) 8 Hoe maak je een reddingsband (Nederland 3) 100 9 Open a door (Nederland 3) 105 Goede Tijden Slechte Tijden (RTL4) 97 10 Manne speelt met Floor (Nederland 3) Drake & Josh (Nickelodeon) 96

Resultaten

Tevredenheid aanbod Voor 3-7 jarigen Publieke omroep Commerciële zenders Voor 8-12 jarigen Ouders Kinderen 62% 72% 28% 46% 46% 36% 46% 75%

Redenen (on)tevredenheid Tevreden over PO Leuke programma’s Leerzaam Gevarieerd Verantwoord Tevreden over CO Aanbod groot genoeg Kinderen zijn er gek op Ontevreden over PO Te weinig leuke programma’s Kinderachtig Ontevreden over CO Te veel geweld/geschreeuw Te eenzijdig Te veel tekenfilms Geen aanbod voor peuters Niet educatief

Top 5 meest aansprekende kinderprogramma’s Ouders Kinderen 3-7 jarigen 8-12 jarigen 3-7 jaar 8-12 jaar Sesamstraat 1 Klokhuis 2 4 Zappelin/Zapp 3 Dora en Diego Nickelodeon 5 Jeugdjournaal Huis Anubis Quizzen/ spelprogramma’s De wereld is mooi Kindertijd Pokemon Spongebob

Redenen meest aansprekende kinderprogramma’s Kinderen Leuk/grappig 62% Educatief/leerzaam 16% Veelzijdig/gevarieerd 9% Kindvriendelijk 8% Vrolijk 3% Geen geweld/agressie 3% Ouders Educatief/leerzaam 53% Leuk/spannend 41% Kindvriendelijk 25% Geen geweld/agressie 12%

Gewenste en overbodige programma’s Meer jeugdfilms Meer Nederlandse jeugdseries Educatieve programma’s Overbodig Te veel tekenfilms Te veel soaps Te veel buitenlandse jeugdfilms Te veel spelshows/quizzen

Samen televisie kijken Ouders Kinderen Dagelijks 33% 37% Meerdere keren per week 45% 51% Eens per week 12% 4% Minder vaak 8% 6% Nooit 2% 2%

Belang en redenen samen televisie kijken Ouders Kinderen Zeer belangrijk 17% 5% Belangrijk 49% 34% Redenen: Controle 65% 10% Uitleg 42% 22% Gezelligheid 17% 62% Samen over praten 15% 15%

Afspraken met betrekking tot tv kijken Kijktijd Ouders Kinderen Geen afspraken 64% 22% 1 uur per dag 10% 23% 2 uur per dag 24% 36% 3 uur per dag 2% 14% Kijktijdstippen Geen afspraken 49% 2% Niet ‘s ochtends 4% 21%

Afspraken met betrekking tot tv kijken Programma’s Ouders Kinderen Geen afspraken 38% 53% Geen geweld/agressie 24% 21% Ouders bepalen wat ze wel 20% 0% en niet mogen zien Volgens kijkwijzer 12% 1% Zenders Geen afspraken 75% 73%

Aansluiting bij dagindeling in het gezin Wel Niet 3-7 jarigen 58% 32% 8-12 jarigen 69% 16% Veel leuke programma’s onder schooltijd Veel leuke programma’s rond etenstijd Na 18.00 niets meer voor jonge kinderen (Ouders) 76% zou niet vaker samen kijken bij ander tijdstip (Kinderen) 16% mist vaak, 17% soms een programma door verkeerd tijdstip

Belangrijke kenmerken goede kinderprogramma’s 3-7 jarigen Voor 3-7 jarigen Ouders Kinderen Geen geweld 95% 80% Leerzaam 92% 80% Om te lachen 87% 93% Herkenbaar 81% 61% Fantasievol 76% 65% Om over te praten 67% 53%

Belangrijke kenmerken goede kinderprogramma’s 8-12 jarigen Voor 8-12 jarigen Ouders Kinderen Geen geweld 88% 56% Leerzaam 84% 69% Om te lachen 86% 85% Herkenbaar 72% 50% Fantasievol 76% 62% Om over te praten 76% 62%

Computergebruik in gezinnen met een computer 3-7 jarigen 8-12 jarigen PC gebruik 85% 100% Internetgebruik 64% 96%

Activiteiten op internet Volgens de ouders Games 100% Filmpjes/clips bekijken 40% Chatten 29% Zelf dingen maken 25% Dingen opzoeken 13% Volgens de kinderen 86% 41% 23% 13% 7%

Afspraken met betrekking tot computeren Tijdsduur Ouders Kinderen Geen afspraken 51% 14% Maximaal 1 uur per dag 40% 67% Sites Geen afspraken 34% 6% Chatgedrag Geen afspraken 50% 2%

Bezoek site bekend programma (Kinderen) Nickelodeon 16% Jetix 14% Zapp/zappelin 10% Jeugdjournaal 4% Pokemon 4% Huis Anubis 3% Klokhuis 3% Sesamstraat 2%

Vergelijking afspraken tv kijken en computeren (Ouders) (Wel afspraken) TV Computer Tijdsduur 36% 49% Programma’s/sites 62% 66%