Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Ontmoeting van mens tot mens.
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Dienst Time Out Projecten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Levenskunst “Onder levenskunst wordt fundamenteel de mogelijkheid en de inspanning begrepen om op bereflecteerde wijze het eigen leven te voeren en het.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Van visie naar actie.
Hogescholen in Dialoog
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Onderwijs en democatisch burgerschap
Voorstelling 6de leerjaar
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Doel en taak van de hulpverlening
Volksuniversiteit Zwolle
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
IPC Nederland.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Zelfsturing en motivatie
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Zijn er wel pubers in het MBO Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
it’s about learning to dance in the rain’
Project actuele criminologie Keynote Jeugd
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Motivatie en puberbrein
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
In de vuurlinie van een pos
ontwikkelingspsychologie
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven Ars vitae Bildung Moderne Bildung Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven Joep Dohmen, Ambo 2018 Bildung - het proces van ontwikkeling, beschaving, vorming - is iets dat mensen met elkaar en voor zichzelf doen: je ontwikkelt jezelf.” Peter Bieri Inhoud: 1. De vormingscrisis in opvoeding en onderwijs 2. De Bildungshype 3. De klassieke Bildungsgedachte 4. Antwoorden op de vormingscrisis 5. Moderne Bildung: begeleide zelfvorming 6. De gelukkige klas? 7. Hoe zou het zijn om volwassen te zijn? Prof. Dr. J. Dohmen

Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven Ars vitae Bildung Moderne Bildung Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven Opzet van mijn Bildungsessay: een handzaam, theoretisch helder en praktisch haalbaar, overtuigend alternatief voor de actuele smalle vorming (rendementsdenken/efficiëncy) in het onderwijs, alsmede een gids voor moderne niet-paternalistische opvoeding (‘de pedagogische opdracht’) en begeleide zelfvorming in het onderwijs. Prof. Dr. J. Dohmen

vanuit een moraalfilosofisch perspectief Ars vitae Bildung Volwassenheid vanuit een moraalfilosofisch perspectief Programma: 1. Volwassenheid taalkundig. 2. Volwassenheid in context. 3. Stellingen over volwassenheid. 4. Filosofen over volwassenheid 5. Bildung als begeleide zelfvorming 6. Waarom de vraag naar volwassenheid? Prof. Dr. J. Dohmen

2. Volwassenheid in uiteenlopende contexten Ars vitae Bildung 2. Volwassenheid in uiteenlopende contexten Beleid Recht Biologie Gerontologie Sociologie Psychologie [ Meerderjarig, volgroeid, verantwoordelijk, werkzaam, sociaal aangepast, actor, goed burger…] Prof. Dr. J. Dohmen

3. TIEN STELLINGEN over volwassenheid Ars vitae Bildung 3. TIEN STELLINGEN over volwassenheid Volwassenheid heeft een veelheid aan betekenissen. Volwassenheid is geen ding of oorzaak. Volwassenheid is een horizon. Volwassenheid en mensbeeld hangen samen. Een mens wordt niet vanzelf volwassen, niet op zijn eentje en ook niet in een klap. Je kunt niet ophouden volwassen te zijn. Volwassenheid is een standaard van perfectie. Onvolwassenheid bestaat. Volwassenheid verwijst naar een mentaliteit of houding die we nastrevenswaardig vinden. Volwassenheid is een moreel ideaal. Prof. Dr. J. Dohmen

4. Moderne Bildung als de weg naar volwassenheid Ars vitae Bildung 4. Moderne Bildung als de weg naar volwassenheid 1. Inspiratie, ontdekken dat je verschil kunt maken 2. Zelfkennis en autonomie: zelfstandig leren denken, interpreteren, leren spreken, verhalen, luisteren. 3. Wat is mijn concrete speelruimte die ik hier en nu heb (welke invloeden, intrapsychisch en sociaal?) 4. Motivatie en oriëntatie: waar sta ik? wat zijn mijn verlangens, wat zijn ze waard, met welke identificeer ik me? Prof. Dr. J. Dohmen

Moderne Bildung als de weg naar volwassenheid Ars vitae Bildung Moderne Bildung als de weg naar volwassenheid 5. Engagement. Burgerschap en verbinding met de ander, positief en kritisch op grond van intrinsieke motivatie 6. Zelfdiscipline: oefenen, deugd, training, vaardigheid en techniek met het oog op wilsvorming en empathie 7.Omgaan met tijd en versnelling: oppassen voor ‘liquid life’; pleidooi voor focus en vertraging 8. Omgaan met kwetsbaarheid, emoties en toeval; aanleren van passieve deugden 9. Goede begeleiding bij dit leerproces: gesprek, gezag, voorbeeld en bemoediging 10. Volwassenheid als integratie: heel de mens! Prof. Dr. J. Dohmen

5. Legitimatie van het onderzoek naar volwassenheid Ars vitae Bildung 5. Legitimatie van het onderzoek naar volwassenheid Hoe voorkomen we dat volwassenheid een desillusie wordt? (Susan Neiman). 1. De tragiek van het neoliberalisme is dat het niet leert om goede van verkeerde inmenging te onderscheiden. 2. We missen het inzicht en de moed om jongeren te begeleiden bij het vormgeven van hun positieve vrijheid. 3. De nieuwe pedagogische opdracht: Bildung als weg naar een geïntegreerde persoonlijkheid ofwel: volwassenheid. Prof. Dr. J. Dohmen

Vindica te tibi ‘neem jezelf in beheer’! (Bildungsmotto van Foucault, naar Seneca)