Indicatoren Integrale Geboortezorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Voorstellen Aanleiding Vraagstelling Aanpak
Advertisements

Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Regionaal Verloskundig Consortium Noordelijk Zuid-Holland
Kwaliteit is ook kwantiteit
Bevalcentrum West Amsterdam
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Perinatale Registratie Nederland
Lucie Martijn verloskundige, beleidsmedewerker KNOV
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Fysiologie in de kliniek de rol van klinisch verloskundige
IGZ-onderzoek naar geboortezorg aan asielzoekers
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
De doula in het AZC Werkzaamheden, samenwerking en meerwaarde.
Goede voorbereiding is het halve werk
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Ontvangen & publicerenaanleverenbewerkenvezamelenregistreren 1 ZORG VERZEKERAAR ZIS LOKET ODB Gegevens Makelaar DHD TOEZICHT HOUDER Onderzoekers/ professionals.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Ontvangen & publicerenaanleverenbewerkenvezamelenregistreren 1 ZORG VERZEKERAAR ZIS LOKET ODB Gegevens Makelaar DHD TOEZICHT HOUDER Onderzoekers/ professionals.
Ontvangen & publicerenaanleverenbewerkenvezamelenregistreren 1 ZORG VERZEKERAAR ZIS LOKET ODB Gegevens Makelaar DHD TOEZICHT HOUDER Onderzoekers/ professionals.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Een goed begin! Integrale Intake. Integratie van zorg, sinds wanneer? Situatie in Almere van oudsher: 1 ziekenhuis en 1 aanbieder van 1 e lijnsverloskundige.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
VSV MCH-Bronovo Even voorstellen Evelien Kabel – Savenije (coordinator) Ilse van Weerdt (secretariele ondersteuning)
Recertificering volgens nieuwe standaarden ZvB De voorbereiding; wat is er nieuw Juni 2016, Caroline Kruger Met dank aan Eline Schaake.
Ellen Hoogenkamp 7 oktober 2016 Regiodag Centering Pregnancy.
Werkgroep vanuit het DVP
Kwaliteit & Indicatoren
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie
ontvangen & publiceren
Verrichtingenthesaurus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Quickscan Implementatie Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
ontvangen & publiceren
Nij Smellinghe ziekenhuis
VSV HMC Activiteitenplan
Implementatieplan integrale geboortezorgstandaard
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Workshop Meten van kwaliteit
Kwaliteit Verbetercyclus
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Nefrovisie Klinische vergadering Actualiteit 2017
ontvangen & publiceren
Kwaliteit Verbetercyclus
ontvangen & publiceren
Cliëntenparticipatie
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Waarom-Wat-Hoe-Wanneer Carola Groenen
Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam
Patiëntenparticipatie
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Tariefstelling Wmo 2019.
ontvangen & publiceren
ontvangen & publiceren
Tijd voor registratie in de strijd voor kwaliteit
ontvangen & publiceren
ontvangen & publiceren
Andere zorgverleners in de 1e lijn
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Indicatoren Integrale Geboortezorg Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Wat gaan we doen ? Welkom en praktische zaken Blok 1: kwaliteit en indicatoren Blok 2: 2018 nu aanleveren Blok 3: wijzigingen voor 2019 Blok 4: doorontwikkeling van de set Blok 5: de techniek en datakwaliteit Blok 6: clientervaringen Blok 7: toekomst

Blok 1 kwaliteit en indicatoren Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Blok 1 kwaliteit en indicatoren Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Indicator geeft inzicht in de kwaliteit van zorg ten behoeve van: Keuze informatie voor de cliënt Verantwoordingsinformatie voor Zorginstituut Inkoop informatie voor financiers Verbeterinformatie voor zorgverleners zelf

Verschil kwaliteitsindicatoren en uitkomstindicatoren Een set kwaliteitsindicatoren kan bestaan uit uitkomstindicatoren ( gezondheid van baby, tevredenheid cliënt met zorgverlening) procesindicatoren (pijnbestrijding) structuurindicatoren (gezamenlijk dossier)

Blok 2 2018 nu aanleveren Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Wie moet wat wanneer nu aanleveren? De Kraamzorgorganisaties leveren via Desan de (borstvoedings)indicator 3.1, alsmede de eigen klantpreferentie-vragenlijst aan De Verloskundigenpraktijken leveren via Perined de eigen klantpreferentie-vragenlijst aan De Ziekenhuizen leveren via OmniQ (van DHD) aan: de van Perined te verkrijgen eigen indicatoren die van Perined te verkrijgen indicatoren van het VSV de VSV-NPS de eigen klantpreferentie vragenlijst De VSV klantpreferentie vragenlijst

Blok 3 Wijzigingen voor 2019 Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Samenstelling set indicatoren IG

Indicatorenset 2019 IG Nr Indicator soort Van VSV i.c. 1 zorginhoud AOI-5 (Adverse Outcome Index) Uitkomst ziekenhuis 2 Aard zorg in NTSV-groep (spontane partus, sectio, epidurale analgesie ) Uitkomst/proces 3 Borstvoeding Kraamzorg 4 Plaats zorg (zw. Begeleiding, bevalling, overdracht, post partum) 5 Cliënt-ervaringen Netto Promotor Score 6 Klant-preferenties Samenwerking en zorgaanbod VSV Proces/structuur 7 Zorgaanbod en bereikbaarheid ziekenhuis 8 Bereikbaarheid, organisatie en zorgaanbod verloskundige praktijk Verloskundige praktijk 9 Zorgaanbod kraamorganisatie

Wijzigingen 2018-2019 de ziekenhuisindicatoren Zwangerschap en Bevalling zijn samengevoegd met de indicatoren Integrale Geboortezorg; de operationalisatie van de borstvoedingsindicator is gewijzigd; de doorontwikkeling van de indicatoren 6 t/m 9. de NPS wordt op een lager aggregatieniveau uitgevraagd;

Wijzigingen NPS uitvraag 2018: Hoe waarschijnlijk is het dat u op basis van uw ervaringen met de zorg (door o.a. verloskundigen, gynaecologen, kraamverzorgenden verleend) rondom uw zwangerschap en bevalling, deze zult aanbevelen aan een vriendin? 2019: Zou u de kraamzorgorganisatie aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn? Zou u de verloskundigenpraktijk aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn? Zou u het ziekenhuis aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn?

Blok 4 Doorontwikkeling van de set Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Proces vaststelling indicatorenset Het Zorginstituut Nederland (ZiN) geeft de kaders aan voor de ontwikkeling en opvraag van de set indicatoren en toetst de set. De werkgroep Indicatoren monitort de zinvolheid van de bestaande indicatoren, signaleert nieuwe ontwikkelingen en op basis daarvan doet zij voorstellen voor wijzigingen in de set. De werkgroep bestaat uit afgevaardigden van de brancheorganisaties in de integrale geboortezorg, de verzekeraars en de patiënten: KNOV, BO,NVOG, NVK, NVZ, NPF,ZN, FedVSV CPZ coördineert de werkgroep Perined uitvoeringsdeskundige

Blok 5 Techniek en datakwaliteit Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Techniek Uiteraard op de vragenlijsten na, worden in de geboortezorg al vele jaren de indicatoren berekend uit gegevens rechtstreeks afkomstig uit het medisch dossier Hiervoor gelden rekenregels. Zo worden op dit moment zorggevallen ‘statistisch’ als volgt aan een VSV toegekend: zij die (onder verantwoordelijkheid van de eerste of de tweede lijn) in een ziekenhuis bevallen, worden toegerekend aan het VSV waar dat ziekenhuis onder valt; zij die thuis bevallen worden toegerekend naar rato van het verwijspercentage van de begeleidende verloskundigenpraktijk: verwijst een praktijk voor éénderde naar ziekenhuis A (VSV-A), dan wordt ook éénderde van de thuisbevallingen van deze praktijk aan dat VSV toegewezen.

Datakwaliteit onder druk ICT-technisch: Wanneer overgegaan wordt op een nieuwe versie van het ZiekenhuisInformatieSysteem met als gevolg kinderziekten in het medisch dossier en de landelijke aanlevering Inhoudelijk: Wanneer op een item geen overeenstemming is over de inhoud, zoals bij ‘tijdstip start baring’, of bij het onderscheid ‘primaire / secundaire sectio’

Blok 6 Cliëntervaringen Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Uitgebreidere cliëntraadpleging Elk VSV dient in verslagjaar 2018 en 2019 regionaal jaarlijks systematisch cliëntervaringen te verzamelen met een erkend instrument naar keuze. De resultaten van de meting en de hieruit volgende acties worden opgenomen in het jaarlijks kwaliteitsverslag. De resultaten kunnen onder andere gebruikt worden voor het eigen leren en verbeteren, kwaliteitsverbetering binnen het VSV en voor keuze-informatie voor (potentiële) cliënten op regionaal niveau. Instrumenten die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn onder andere maar niet uitputtend de ReproQ, Repro Q in engere zin, Lady X, ICHOM Zwangerschap en Geboorte, PCQ en Zorgkaart Nederland.

Verschil in cliëntervaringslijsten PREM= Patiënt Reported Experience Measurement Dit betreft vragen over de ervaringen met het proces van zorgverlening. PROM= Patiënt Reported Outcome Measurement Dit betreft vragen over de ervaren uitkomst van de zorg NPS= De Netto Promotor Score Marketingmeting over de globale tevredenheid van cliënten met de zorg

Erkende cliëntervaringslijsten Soort Vragenlijsten ReproQ PCQ LadyX Zorgkaart ICHOM PREM bejegening x informatie samenwerking Samen beslissen bereikbaarheid (x) accommodatie algemeen PROM incontinentie Zelfvertrouwen moederrol ontlasting Borstvoeding Binding Alg. gezondheid Postnatale depressie Totaal aantal vragen 127 36 7 6-9 103-328 Deze moet ik nog even aanvullen op kantoor morgen

PDCA-cyclus

Blok 7 Toekomst Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

Zorgbrede ontwikkelingen in de toekomst Minder administratieve lasten Set terugbrengen met 25 % dit jaar en bij voorkeur naar maximaal 10 indicatoren Registratie direct in het werkproces aan de bron Inzet van indicatoren en onderlinge vergelijking daarvan bij verbeteringen Value Based Health Care (Porter) en ICHOM Meer uitkomst indicatoren en m.n. PROMS Inzet van de indicatoren bij samen beslissen met de cliënt ICHOM: international Comitee Healthcare outcome measurement: Wat is voor de patient het belangrijkste. Niet de PSA levels bij prostraatkanker maar weinig bijwerkingen na de behandeling. Betere zorg voor de patient door gezamenlijke besluitvorming op basis van valide data..

ICHOM klinische indicatoren