Indicatoren Integrale Geboortezorg Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Wat gaan we doen ? Welkom en praktische zaken Blok 1: kwaliteit en indicatoren Blok 2: 2018 nu aanleveren Blok 3: wijzigingen voor 2019 Blok 4: doorontwikkeling van de set Blok 5: de techniek en datakwaliteit Blok 6: clientervaringen Blok 7: toekomst
Blok 1 kwaliteit en indicatoren Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Blok 1 kwaliteit en indicatoren Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Indicator geeft inzicht in de kwaliteit van zorg ten behoeve van: Keuze informatie voor de cliënt Verantwoordingsinformatie voor Zorginstituut Inkoop informatie voor financiers Verbeterinformatie voor zorgverleners zelf
Verschil kwaliteitsindicatoren en uitkomstindicatoren Een set kwaliteitsindicatoren kan bestaan uit uitkomstindicatoren ( gezondheid van baby, tevredenheid cliënt met zorgverlening) procesindicatoren (pijnbestrijding) structuurindicatoren (gezamenlijk dossier)
Blok 2 2018 nu aanleveren Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Wie moet wat wanneer nu aanleveren? De Kraamzorgorganisaties leveren via Desan de (borstvoedings)indicator 3.1, alsmede de eigen klantpreferentie-vragenlijst aan De Verloskundigenpraktijken leveren via Perined de eigen klantpreferentie-vragenlijst aan De Ziekenhuizen leveren via OmniQ (van DHD) aan: de van Perined te verkrijgen eigen indicatoren die van Perined te verkrijgen indicatoren van het VSV de VSV-NPS de eigen klantpreferentie vragenlijst De VSV klantpreferentie vragenlijst
Blok 3 Wijzigingen voor 2019 Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Samenstelling set indicatoren IG
Indicatorenset 2019 IG Nr Indicator soort Van VSV i.c. 1 zorginhoud AOI-5 (Adverse Outcome Index) Uitkomst ziekenhuis 2 Aard zorg in NTSV-groep (spontane partus, sectio, epidurale analgesie ) Uitkomst/proces 3 Borstvoeding Kraamzorg 4 Plaats zorg (zw. Begeleiding, bevalling, overdracht, post partum) 5 Cliënt-ervaringen Netto Promotor Score 6 Klant-preferenties Samenwerking en zorgaanbod VSV Proces/structuur 7 Zorgaanbod en bereikbaarheid ziekenhuis 8 Bereikbaarheid, organisatie en zorgaanbod verloskundige praktijk Verloskundige praktijk 9 Zorgaanbod kraamorganisatie
Wijzigingen 2018-2019 de ziekenhuisindicatoren Zwangerschap en Bevalling zijn samengevoegd met de indicatoren Integrale Geboortezorg; de operationalisatie van de borstvoedingsindicator is gewijzigd; de doorontwikkeling van de indicatoren 6 t/m 9. de NPS wordt op een lager aggregatieniveau uitgevraagd;
Wijzigingen NPS uitvraag 2018: Hoe waarschijnlijk is het dat u op basis van uw ervaringen met de zorg (door o.a. verloskundigen, gynaecologen, kraamverzorgenden verleend) rondom uw zwangerschap en bevalling, deze zult aanbevelen aan een vriendin? 2019: Zou u de kraamzorgorganisatie aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn? Zou u de verloskundigenpraktijk aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn? Zou u het ziekenhuis aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn?
Blok 4 Doorontwikkeling van de set Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Proces vaststelling indicatorenset Het Zorginstituut Nederland (ZiN) geeft de kaders aan voor de ontwikkeling en opvraag van de set indicatoren en toetst de set. De werkgroep Indicatoren monitort de zinvolheid van de bestaande indicatoren, signaleert nieuwe ontwikkelingen en op basis daarvan doet zij voorstellen voor wijzigingen in de set. De werkgroep bestaat uit afgevaardigden van de brancheorganisaties in de integrale geboortezorg, de verzekeraars en de patiënten: KNOV, BO,NVOG, NVK, NVZ, NPF,ZN, FedVSV CPZ coördineert de werkgroep Perined uitvoeringsdeskundige
Blok 5 Techniek en datakwaliteit Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Techniek Uiteraard op de vragenlijsten na, worden in de geboortezorg al vele jaren de indicatoren berekend uit gegevens rechtstreeks afkomstig uit het medisch dossier Hiervoor gelden rekenregels. Zo worden op dit moment zorggevallen ‘statistisch’ als volgt aan een VSV toegekend: zij die (onder verantwoordelijkheid van de eerste of de tweede lijn) in een ziekenhuis bevallen, worden toegerekend aan het VSV waar dat ziekenhuis onder valt; zij die thuis bevallen worden toegerekend naar rato van het verwijspercentage van de begeleidende verloskundigenpraktijk: verwijst een praktijk voor éénderde naar ziekenhuis A (VSV-A), dan wordt ook éénderde van de thuisbevallingen van deze praktijk aan dat VSV toegewezen.
Datakwaliteit onder druk ICT-technisch: Wanneer overgegaan wordt op een nieuwe versie van het ZiekenhuisInformatieSysteem met als gevolg kinderziekten in het medisch dossier en de landelijke aanlevering Inhoudelijk: Wanneer op een item geen overeenstemming is over de inhoud, zoals bij ‘tijdstip start baring’, of bij het onderscheid ‘primaire / secundaire sectio’
Blok 6 Cliëntervaringen Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Uitgebreidere cliëntraadpleging Elk VSV dient in verslagjaar 2018 en 2019 regionaal jaarlijks systematisch cliëntervaringen te verzamelen met een erkend instrument naar keuze. De resultaten van de meting en de hieruit volgende acties worden opgenomen in het jaarlijks kwaliteitsverslag. De resultaten kunnen onder andere gebruikt worden voor het eigen leren en verbeteren, kwaliteitsverbetering binnen het VSV en voor keuze-informatie voor (potentiële) cliënten op regionaal niveau. Instrumenten die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn onder andere maar niet uitputtend de ReproQ, Repro Q in engere zin, Lady X, ICHOM Zwangerschap en Geboorte, PCQ en Zorgkaart Nederland.
Verschil in cliëntervaringslijsten PREM= Patiënt Reported Experience Measurement Dit betreft vragen over de ervaringen met het proces van zorgverlening. PROM= Patiënt Reported Outcome Measurement Dit betreft vragen over de ervaren uitkomst van de zorg NPS= De Netto Promotor Score Marketingmeting over de globale tevredenheid van cliënten met de zorg
Erkende cliëntervaringslijsten Soort Vragenlijsten ReproQ PCQ LadyX Zorgkaart ICHOM PREM bejegening x informatie samenwerking Samen beslissen bereikbaarheid (x) accommodatie algemeen PROM incontinentie Zelfvertrouwen moederrol ontlasting Borstvoeding Binding Alg. gezondheid Postnatale depressie Totaal aantal vragen 127 36 7 6-9 103-328 Deze moet ik nog even aanvullen op kantoor morgen
PDCA-cyclus
Blok 7 Toekomst Digitaal Spreekuur 26 maart 2019
Zorgbrede ontwikkelingen in de toekomst Minder administratieve lasten Set terugbrengen met 25 % dit jaar en bij voorkeur naar maximaal 10 indicatoren Registratie direct in het werkproces aan de bron Inzet van indicatoren en onderlinge vergelijking daarvan bij verbeteringen Value Based Health Care (Porter) en ICHOM Meer uitkomst indicatoren en m.n. PROMS Inzet van de indicatoren bij samen beslissen met de cliënt ICHOM: international Comitee Healthcare outcome measurement: Wat is voor de patient het belangrijkste. Niet de PSA levels bij prostraatkanker maar weinig bijwerkingen na de behandeling. Betere zorg voor de patient door gezamenlijke besluitvorming op basis van valide data..
ICHOM klinische indicatoren