De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Meten van kwaliteit

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Meten van kwaliteit"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Meten van kwaliteit
Opbouw van de workshop: Wat is de rol van CPZ? Waarom indicatoren, welke zijn er en wat is nieuw? Wat betekent de indicatorenset integrale geboortezorg voor zorgverleners? Toelichting per indicator Tips

2 Rol van het CPZ Ondersteuning bieden aan VSV’s m.b.t. de implementatie
Deelnemen aan Kaderwerkgroep indicatoren (Perined) Overleg met (landelijke) partijen Doorontwikkeling indicatoren

3 Waarom indicatoren ? transparantie van zorg: kwaliteitsregistraties/indicatoren worden ingezet om samen – in de VSVs – te beslissen en de zorg te verbeteren vergelijking/benchmarking op regionaal, nationaal en internationaal niveau het mogelijk maken dat patiënten beter keuzes kunnen maken (en ervaringen en uitkomsten kunnen rapporteren)

4 Huidige indicatoren ‘lijn’-sets:
Op dit moment zitten er in vijf sets indicatoren voor de geboortezorg: ‘lijn’-sets: Zwangerschap en bevalling > ziekenhuizen Spoedzorg > ziekenhuizen IGZ-basisset > ziekenhuizen Kraamzorg > kraamzorgorganisaties en ZZP’ers ‘keten’-set: Integrale geboortezorg > VSV’s (én onderliggende organisaties) Er wordt gewerkt aan samenvoeging….

5 Indicatorenset integrale geboortezorg: wat is nieuw?
Zorginhoudelijke indicatoren: AOI-5, plaats zorg, aard zorg en borstvoeding Indicator cliëntervaring: Netto Promotor Score (NPS) en cliëntervaringslijst naar keuze Indicator klantpreferenties: manier van samenwerking en zorgaanbod

6 Wat betekent het voor zorgverleners?
(zorgverleners in) ziekenhuizen en verloskundigenpraktijken (en VSV’s) tijdig gegevens aan Perined aanleveren cliëntervaringsvragenlijsten (laten) uitzetten klantpreferentievragenlijst invullen en landelijk aanleveren (zorgverleners in) kraamzorgorganisaties en ZZP’ers (en VSV’s)* tijdig gegevens aan Desan aanleveren klantpreferentievragenlijst invullen en via Desan aanleveren *voor de indicatorset integrale geboortezorg

7 Aanleverdata Aanlevering registratiedata naar Perined, c.q. Desan
Vóór 1 maart volgend op het registratiejaar zodat gegevens verwerkt kunnen worden: 1 maart 2018 Aanlevering uitkomsten naar ZiN Vóór 1 mei volgend op het registratiejaar: 1 mei 2018 Veelal verzorgd door Perined, c.q. Desan

8 AOI-5 (Adverse Outcome Index)
Verantwoordelijke: VSV (i.c. ziekenhuis) Afwijkende periode: t/m (Q4 t/m Q3) Een combinatie van: 1. neonatale of intrapartum sterfte bij > 2500 gram of > 37.0 weken 2. opname op NICU > 37.0 weken 3. APGAR < 7 na 5 minuten 4. fluxus post partum 5. derde of vierde graad perineumruptuur Doen wat anderen doen – help Consisten – ja ja … We staan niet graag in het krijt We doen zaken met mensen die we mogen We kunnen niet beoordelen Eigen projecten Verlies Ons plaatje is snel compleet

9 Aard zorg verantwoordelijke: VSV (i.c. ziekenhuis)
spontane partus in NTSV-groep (Nulliparous Term Singleton Vertex – à terme nulliparae met eenling in hoofdligging) sectio’s in NTSV-groep (percentage totaal, percentiel gepland) epidurale analgesie in NTSV-groep (totaal, ’s nachts/in het weekend)

10 Plaats zorg verantwoordelijke: VSV (i.c. ziekenhuis)
Start zwangerschapsbegeleiding vóór 10 weken: (algemeen; uit achterstandssituatie) Bevallingen: totaal; thuis/pk/klinisch; type baring bij klinische bevalling (vaginaal/instrumenteel/sectio) Bevallingen durante partu overgedragen (=medische indicatie): totaal; type baring (vaginaal/instrumenteel/met sectio); reden overdragen: wegens niet vorderende ontsluiting/sedatie/pijnstilling Kinderen direct post partum overgedragen

11 Borstvoeding Geslaagde borstvoeding in groep die op de eerste én de laatste verzorgingsdag thuis volledige borstvoeding krijgt. 2. Geslaagde borstvoeding bij alle geboren kinderen. Verantwoordelijke: VSV (i.c. Kraamzorgorganisatie) Afwijkende periode: t/m (Q4) Aanlevering 1: door kraamzorgorganisaties via Desan Aanlevering 2: door Perined

12 Cliëntervaringsvragenlijsten
1. via Netto Promotor Score (NPS) 2. via erkend instrument naar keuze Hoe? Voorstel Perined/CPZ! Verantwoordelijke: VSV (i.c. ziekenhuis) Periode: t/m Aanlevering 1: vanaf mei 2019 aan Zorginstituut ‘Aanlevering’ 2: vanaf mei 2019 resultaten meting en hieruit volgende acties opnemen in jaarlijks kwaliteitsverslag

13 Cliëntervaringsvragenlijsten
De Sector (VSV’s en relevante partijen) wordt door het Zorginstituut opgeroepen om per vast te stellen of de NPS als landelijk instrument voor het meten van ervaringen van cliënten wordt voortgezet of vervangen door een breed gedragen en ondersteund alternatief instrument. bv. ICHOM (International Consortium for Health Outcomes Measurement) Dit instrument wordt momenteel beschikbaar gemaakt voor Nederland

14 Klantpreferenties VSV verantwoordelijke: VSV (i.c. ziekenhuis)
Verloskundigenpraktijk Kraamzorgorganisatie Afwijkende periode: peildatum 1 maart 2018 Aanlevering: landelijk aanleveren én publiceren op de eigen website

15 TIPS Zorg dat de registratie van basale gegevens op orde is
Benoem per VSV een contactpersoon indicatoren Evalueer gezamenlijk de resultaten: leer van elkaar en verbeter de kwaliteit van de zorg Creëer een veilige omgeving om de resultaten te delen en te bespreken

16 Vragen Ger de Winter gdewinter@perined.nl
Corina Munts Marian Hoekstra


Download ppt "Workshop Meten van kwaliteit"

Verwante presentaties


Ads door Google