Onderzoekend leren met WereldWad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Concept-context ook voor vmbo-t
Verborgen vormen van pesten
Ecologie Inleiding. Onderzoekstijd 1E, Ecologie bestaat uit 16 lessen van 2 uur. - Je werkt in groepjes van 2. - Iedereen krijgt zijn eigen werkboek. Wat.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Thema 1. Afval en milieu Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Brikki Informatiedocument voor het workshoptraject van Stichting Cinekid i.o.v. Stichting KUVO Woerden 2014.
BVL middag KSE Etten-Leur.
Schatkist Ouderavond.
Kinderen en...hun sociale talenten
Met de Kennisbasis in zee!
harde feiten: schelpen in de klas
Training digitale didactiek
Welkom bij Aardrijkskunde. Indeling van de les Kennismaken met elkaar, Kennismaken met het vak, Filmpje, Opdrachten, Afsluiting.
20 november 2015 – NIBI conferentie, Lunteren
Pedagogische theorieën
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
1B thema 4: ordening.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam.
Eten ontdekken met al je zintuigen!
Groep 8 University Microben
Werkwijze telefoon & balie
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Huisvesting en Hygiëne
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Wat Usain Bolt kan leren van het jachtluipaard
Sleutels, codes en aanwijzingen
Blokboek - Natuur 7 Les 1 - Zoogdieren.
Mijleer Les 1.
2de graad verzorging - voeding
Het 24 spel.
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
ICT als didactisch middel
Thema Gedrag.
Oranje Nassau College Zoetermeer
Sleutels, codes en aanwijzingen
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Thema Gedrag.
“Context-concept in je eigen lessen”
Natuur in Twente klas 1 Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Product van TU Delft, SEC
Thema 8 Gedrag.
Observeren Les 1.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Didactisch practicum: aardappels
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
Les 4: iedereen is anders
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
Product van TU Delft, SEC
Kritiek geven en krijgen
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren met WereldWad NIBI Conferentie 24 november 2017 Quinten van Katwijk

Clip: plaat

Inhoud Doel: Black boxes als symbool voor onderzoekend leren Onderzoekend leren en veldwerk Onderzoekend leren en wereldwad Practica Voedselketenspel Waddenbingo Doel: Kennismaken maken met het wad en de dieren die er leven Enthousiast maken om de wadden (als context) in de les te gebruiken Uitnodigen om met de klas een reisje te maken naar het wadden werelderfgoed

Black boxes Niet openmaken Niet kapot maken

Black boxes Wat is de overeenkomst tussen filmpjes, black boxes, natuureducatie?

Black boxes als basis voor onderzoekend leren - Nieuwsgierigheid opwekken - Werken met materialen, hands-on - Toepassen van operationele vragen ‘vraag het aan…..’ - Onderzoekende houding - Een snelle cyclus van vragen, hypothese (theorie) en verwerpen, concluderen.

Beleven- ontdekken- onderzoeken & Onderzoekend leren

Beleven- ontdekken- onderzoeken Kennis – houding- vaardigheden Hart – Hoofd - Handen

Beleven Ontdekken Onderzoeken

Lesmateriaal Filmpjes als introductie Filmpjes om te verkennen Filmpjes om onderzoek te doen Twee soorten lessen: 5 minuten lessen 30 minuten lessen (of meer)

Practica Aanspoelsels determineren Lopen op het wad van maizena Schelpen determineren op de tast Krabben sexen Vogels kijken Wadpier/zeester onder binoc Algen onder microscoop Bekijken website Eten zoeken als een scholekster

Voedselweb

Filmpje plaat Black boxes Onderzoekend leren cyclus Plek van filmpjes in de cyclus Andere practica, roulerend: aanspoelsels determineren; maizena; schelpen tasten; krabben sexen; vogels kijken; wadpier/zeester onder binoc; algen onder microscoop; filmpjes met werkblad onderzoekend leren, voedselweb sturen. Voedselweb waddenbingo

Waddenbingo

En dan nu spelen!