De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige nieuwkomers binnen onderwijs toch redelijk gelijk blijft.
ACHTERGROND? In analogie met de leerlijn actief burgerschap voor secundaire scholen ontwikkelde het GO! in samenwerking met 4 scholen een competentiegericht leerpad Actief burgerschap voor OKAN. DOEL? Jongeren in OKAN versterken in hun verdere studie- en beroepsoriëntatie, tools in handen geven om volwaardig te participeren aan onze samenleving én deze samenleving zelf mee vorm te geven. De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige nieuwkomers binnen onderwijs toch redelijk gelijk blijft.
ARBEIDSGERICHTE COMPETENTIES Overzicht leerpad Actief burgerschap in OKAN GO! COMMUNICEREN FILOSOFEREN DUURZAAM SAMENLEVEN ARBEIDSGERICHTE COMPETENTIES GESPREKKEN VOEREN met aandacht voor het soort gesprek met aandacht voor misverstanden met aandacht voor de ander SAMENWERKEN inlevingsvermogen groepsontwikkeling ONLINE COMMUNICATIE digitale communicatiemiddelen gebruiken mijn gedrag online digitale inhouden (opzoeken, creëren en presenteren) KRITISCH DENKEN rationeel onderzoeken mediawijs reflecteren MORELE OORDEELSVORMING identiteitsvorming oordelen over goed en kwaad KEUZEVORMING doelen stellen participatie DIVERSITEIT positief omgaan met diversiteit antwoord bieden op discriminatie OMGAAN MET SPANNING EN CONFLICT handelen bij conflict mensenrechten PROFESSIONELE IDENTITEIT zicht op jezelf: motieven- en kwaliteitenreflectie studie- en beroepsoriëntering zelfsturing ARBEIDSMARKTVERKENNING wegwijs in economische omgeving werkexploratie job in zicht De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige nieuwkomers binnen onderwijs toch redelijk gelijk blijft. Wij zoeken inspirerend materiaal dat gelinkt kan worden aan deze hoofdcompetenties en clusters
Hoe aan de slag met het leerpad? Voor leerlingen We ontwikkelden, in samenwerking met Wablieft, een eerste prototype voor een competentiewaaier voor OKAN-leerlingen. Doel? inzicht krijgen in/bewust worden van burgerschapscompetenties eigen burgerschapscompetenties zichtbaar maken groei in burgerschapscompetenties visualiseren De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige nieuwkomers binnen onderwijs toch redelijk gelijk blijft.
Hoe aan de slag met het leerpad? Voor leraren We ontwikkelen een open online inspiratiebox voor Actief burgerschap in OKAN Doel? OKAN-teams inspireren om lesactiviteiten en projecten op te zetten rond Actief burgerschap expertise en materiaal bundelen en delen De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige nieuwkomers binnen onderwijs toch redelijk gelijk blijft.
Structuur inspiratiebox voor leraren Algemeen luik: pedagogisch-didactische inspiratie Structuur inspiratiebox voor leraren (input over o.a. begeleidershouding, empowermentbenadering, evaluatie Actief burgerschap, didactiek, open brede school en Actief burgerschap, taalontwikkelend lesgeven en Actief burgerschap,...) De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige nieuwkomers binnen onderwijs toch redelijk gelijk blijft. Input per hoofdcompetentie
Inhoud inspiratiebox voor leraren Alle types inhouden welkom: inspirerende achtergrondliteratuur, video’s, werkvormen, uitstappen, toolboxen, uitgewerkte methodieken, projecten, teksten, podcasts, websites, organisaties die professionalisering/workshops bieden,... Alle ‘inhoud’ krijgt een eigen fiche in de inspiratiebox met korte inleiding + link naar het materiaal (= andere webpagina, downloadbaar document, ...) De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige nieuwkomers binnen onderwijs toch redelijk gelijk blijft. ! Binnen de PBD van het GO! zorgen we voor een check of de materialen PPGO!-proof zijn (en dus overeenstemmen met het pedagogisch project van het GO!) !
Alvast heel hartelijk dank! We hebben zelf reeds heel wat materiaal verzameld om te inspireren. Toch denken we dat er nog veel meer te delen valt. Daarom lanceren we deze oproep: Heb jij of heeft je organisatie boeiend materiaal dat binnen OKAN kan inspireren om te werken aan burgerschapscompetenties zoals ze in het leerpad van het GO! aan bod komen? Wil je dit materiaal graag als inspirerend materiaal in de kijker zetten in onze inspiratiebox? Stuur ons de google form of neem contact op via mail: lotte.michielsen@g-o.be En dit graag tegen 15 oktober 2019 (De inspiratiebox is uiteraard nooit ‘af’ en zal steeds aangevuld worden.) Alvast heel hartelijk dank!
Verdere vragen of bedenkingen: contacteer lotte.michielsen@g-o.be