Clinic A-scheidsrechters 14 april 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zaalhockey
Advertisements

Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Begeleiden van 8 tal wedstrijden
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Wijzigingen spelregels 2013 De wijzigingen hebben als doel het spel met minder persoonlijke fouten sneller te laten verlopen. Dat moet mede gerealiseerd.
Zaalbriefing MHC Weesp 3 december 2013.
Welkom bij de introductieclinic voor hockey-ouders Dag 2
Taakgroep Scheidsrechterszaken - Waterpolo District 2 - November 2005
Nieuwe spelregels per 1 juli 2007 Spilersrie 21 juni 2007 Auke Wiersma & Durk Fopma.
Basis van het Flag Football
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Spelregelwedstrijdje Ameland 2011
Spelregelwijzigingen Instructies Spelregelwijzigingen: Gebruik gele vlag bij de jurytafel Een speler die tijdens de serie wordt uitgesloten,
Spelbegeleiding Jongste Jeugd
Assistent-scheidsrechter
9. e x a m e n v o o r b e e l d F - Cursus. herhaling en vragen bij tweede bijeenkomst 1.Bij een inworp wordt de bal levend als: a.de scheidsrechter.
Tijdregels drie secondenregel vijf secondenregel:
4. time-outs en vervangingen (wissels) F - Cursus.
Spelregeltest Oliveo Handbal
Zaalhockey: een vak apart! “een ander spelletje met andere regels”
Coach momenten Balbezit tegenstander (verdedigen) Balbezit (aanvallen)
In seizoen 2014 – 2015 geen nieuwe regels!. Het maken van een doelpunt: A - aanvaller B - bal binnen C - cirkel D - geheel over de doellijn.
Tafelcursus U-10 & U-12.
Tafelcursus U-14 en hoger
Coach cursus Jongste Jeugd
Coach cursus Jongste Jeugd
Zaalbriefing MHC Weesp seizoen
Update Fluiten in de zaal
Scheidsrechterscafé Heet de aanwezigen welkom (op de club en) bij het arbitragecafé.
Zaalhockey
Zaalbriefing Waar gaan we het over hebben? Self-pass, Blok & Hoge balSelf-pass, Blok & Hoge bal StrafcornerStrafcorner KeeperKeeper Liggend spelenLiggend.
Handbal voor F & E-jeugd
Briefing
Tafelcurus U12. Agenda Twee personen aan de tafel: tijd en scoreformulier. Tijdwaarneming De pijl Het scoreformulier.
Clubscheidsrechter Briefing
3. De scheidsrechter. De scheidsrechter Taken van de scheidsrechter Toepassen van de spelregels. Onderbreekt het spel als, naar zijn oordeel, een speler.
Jongste jeugd Spelregels
Zaalbriefing
Spelregels Hockey Elftallen
Zaalbriefing Clubarbitrage Commissie Spelregels KNHB, 2014 Walter de Groot Regio Coördinator ZH 2015.
Presentatie Zaalhockey
Spelregels veldvoetbal Voor de wedstrijd zijn er belangrijke zaken om te weten. Hiervoor zijn de spelregels belangrijk.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Technical Meeting Scheidsrechters (C/D) en beoordelaars Nieuwegein, 12 september 2015.
Spelregels 2013 – 2017 Zie altijd voor laatste spelregels: Blijf voor correcties de nieuwsbrief goed volgen! 1.
Passie voor water Instructies 2016 – Spelregels 2013 – Sinds FINA Congres 2013 in Barcelona zijn er geen nieuwe spelregels ingevoerd Tijdens.
Presentatie nieuwe / aangepaste spelregels. Toelichting op de nieuwe spelregels met ingang van 1 juli 2016 Op 1 maart 2016 heeft de IHF de verschillende.
Tekens van de waterpoloscheidsrechter
Belangrijkste regels zaalhockey
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
Belangrijkste regels zaalhockey
Spelregels Hockey Elftallen
CLUBSCHEIDSRECHTERS SEIZOEN
Assistent Scheidsrechter 10 oktober 2017
De scheidsrechter.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Precies zoals op het veld, dus…
Jeugd scheidsrechter.
Briefing shoot-outs zaalhockey
Rapportages, signaleringen en de praktijk.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
KNZB Regio Oost SCRO WELKOM.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Arbitragecafé Datum Plaats
Belangrijkste regels zaalhockey
Briefing shoot-outs zaalhockey
Clinic B t/m D-scheidsrechters 10 maart 2018
Fluiten bij de Jongste Jeugd
Transcript van de presentatie:

Clinic A-scheidsrechters 14 april 2018

Inleiding en programma 10.00 – 10.30 uur Inloop 10.30 – 10.45 uur Intro 10.45 – 11.30 uur In groepen uiteen 11.30 – 11.55 uur Presentatie groep 1 11.55 – 12.15 uur Presentatie groep 2 12.15 uur             Lunch 13.00 – 13.25 uur Presentatie groep 3 13.25 – 13.50 uur Presentatie groep 4 13.50 – 14.00 uur Afsluiting

Inleiding en programma Clinic in december 2017, januari en maart 2018 positief ontvangen. Het is niet alleen uitproberen in werkvormen, het kost ook veel tijd. Graag ontvangen we de feedback aan de hand van een paar vragen. We vragen je vriendelijk het formulier in te vullen en in te leveren, zodat we een volgende keer kunnen verbeteren. We hebben ook hulp nodig voor het organiseren van de clinics. Denk erover na en meld je aan.

Inleiding en programma Programma vandaag Doorspelen, maar op juiste moment U20. Wanneer is dat dan? U20 niet gegeven, maar had wel gemoeten Weerbaarheid Volgende clinic

Wanneer fluiten?

Wanneer fluiten? We spraken af : fluiten als het er toe doet Moeilijke opgave Je kan niet altijd niet fluiten Je wil en moet ook niet teveel fluiten Doel Minder fluitsignalen Begrijpelijker voor het publiek Lukt het een beetje om het toe te passen? Wat zijn de ervaringen sinds de vorige clinic?

Wanneer fluiten? Wat houdt in “wat doet het er toe” Als er voordeel wordt behaald (er langs heen trekken, badpak vastpakken dat leidt tot positie verbetering of positie verslechtering tegenstander) => uitsluiting Midvoor vasthouden (positie innemen om aanspeelbaar te zijn onmogelijk) => uitsluiting Bal bij de Midvoor, kan er niet veel, maar verliest wel de bal (drie man valt terug) => gewone fout, ploeg houdt balbezit Is de bal nog bespeelbaar (in tweede lijn bijvoorbeeld) => niet fluiten laten spelen

Wanneer fluiten? Wat houdt in “wat doet het er toe” Bal is al over naar de andere partij of in handen van de keeper => niet meer fluiten (onnodig fluitsignaal) Schot op doel, nadat overtreding binnen de 5 meter is gemaakt => altijd contra fluiten Bij contra afduwen (contact hebben en duwen) laten gaan, aftrappen (geen contact en dan trappen) uitsluiting geven MV en MA -> bezig om positie in te nemen => laten gaan MV en MA maken lichte overtredingen om positie te verbeteren => geen dubbele uitsluiting

Wanneer fluiten? Wat houdt in “wat doet het er toe” MV of MA houdt vast, trekt zich er langs (ook bij contra) -> uitsluiting MV en MA houden vast, trekken aan elkaar -> uitsluiting beiden Blokkeren (actief spel) alleen fluiten als daardoor de bal niet meer goed kan worden gespeeld of als de speler die wordt geblokkeerd wordt gehinderd om bal te spelen -> uitsluiting Vasthouden (met één of twee handen) => uitsluiting

Wat is dan de U20/strafworp/contra in het verhaal met “de lijn”?

Iedereen spreekt over de “lijn”… Wat is de lijn?

Beelden en overleg

Opdracht Je krijgt 7 beelden te zien. De vraag is : Maak een analyse van waar je in de wedstrijd zit. Wat zie je voor overtreding? Is het correct waar voor gefloten wordt of zou je het anders doen? En waarom is het correct/zou je het anders doen?   Presenteer drie beelden die je plenair wil bespreken, waaruit de lijn blijkt, zoals we die voor ogen hebben. Fluiten waar het toe doet Niet te veel fluiten in 2e lijn, maar dan wel als het wat is Te hard spel

Beelden We gaan uiteen in vier groepen Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Rob Bijeman Frans van Duijnen Sander Gransjean Mark van Grimbergen Joop van den Heuvel Harvey Hinds Michel Hoeksema Marko Nieuwenhuizen Paul Lamers Peter vd Loo Rob van Neutegem Bjorn Pastoors Erwin Schapers Joost Rutten Bart Pool Leon Trijsburg Frank van Rossum Floris Jansen Henk Smit Michiel Zwart Tom van Wanrooy OPEN PLEK 1 Jan van den Brink OPEN PLEK 3 Andy Hoepelman Hans van Zenderen Henk vd Berg Mart Bras

Presentatie groep 1

Groep 1 Conclusies op de beelden: 1. ESP – HUN : zuivere strafworp, aanvaller is gedraaid over de lijn 2. SRB – CRO : uitsluiting zonder bal, gegeven door collega aan de “overkant”. In deze situatie nog niet geven en wees terughoudend met geven van een U20 vanaf de overkant. 3. DONK – PB : 1e situatie uit de wedstrijd. Geen S gegeven door scheidsrechter, maar gekozen voor voordeel geven. In deze goede keuze, maar als je hier een S zou geven, dan is dat ook correct.

Presentatie groep 2

Groep 2 Conclusies op de beelden: 1. Beeld 6: BRC – de Zijl : gele kaart, waarschijnlijk wel terecht, wel bij fluiten. Let op : keeper smijt bal uit frustratie weg, waarschuwen zou hier op zijn plaats zijn. Mocht dit dan weer gebeuren in de wedstrijd, dan is het rood. Let ook nog op speler die op de kant klimt met wegwerpgebaar (als je het ziet, rood geven). 2. Beeld 4: ESP – HUN : wees terughoudend met geven van vrije worp op 5 meter- lijn, is een veredelde strafworp. Hier wordt die gegeven, maar niet op juiste plek genomen : contra fluiten. Als je schop ziet en positie was wel juist van aanvaller om te schieten, dan is het een strafworp (22.8). 3. Beeld 1 : SRB – CRO : 1e acties laat men gaan : waarom gaat deze er dan nu wel uit? Dit moet je eerder oplossen. Er zijn meerdere situaties gaande die zich lenen voor een uitsluiting.

Presentatie groep 3

Groep 3 Conclusies op de beelden: 1. ZPB – de Zijl : speler stompt uit frustratie bal weg, dit is een voorbeeld waarvoor je een rode kaart geeft. 2. ESP – HUN : geen S gegeven. Dit is correct, speler heeft bal vast. Of had ervoor al voor aftrappen moeten fluiten. 3. BRC – de Zijl : dubbele uitsluiting, geen andere mogelijkheid. Let wel op het signaal : laat de bal door de andere collega opvragen en geef dan de dubbele uitsluiting.

Presentatie groep 4

Groep 4 Conclusies op de beelden: 1. SRB – CRO : eerst wordt midvoor “gesloopt”, dan wordt contra gegeven. Hier moet een uitsluiting gegeven. Meerdere situaties mogelijk om U20 te geven. Direct al bij de eerste, maar als je die eventueel “afwachte”, dan zeker bij de tweede situatie een U20 voor zwaar vasthouden. 2. SRB – CRO : U20 wordt gegeven 3. SRB – CRO : rood voor teammanager, gestuurd door de coach. Coach kan ook eventueel rood krijgen. Maar wel eerst wachten tot spel gespeeld is, dan rood geven.

Tot slot

Samenvatting n.a.v. clinic Conclusies

Einde Tot slot Bedankt voor je inbreng en veel succes! En nogmaals als je vragen hebt, mail ze gerust!! Denk aan het evaluatieformulier!! Einde