Clinic A-scheidsrechters 14 april 2018
Inleiding en programma 10.00 – 10.30 uur Inloop 10.30 – 10.45 uur Intro 10.45 – 11.30 uur In groepen uiteen 11.30 – 11.55 uur Presentatie groep 1 11.55 – 12.15 uur Presentatie groep 2 12.15 uur Lunch 13.00 – 13.25 uur Presentatie groep 3 13.25 – 13.50 uur Presentatie groep 4 13.50 – 14.00 uur Afsluiting
Inleiding en programma Clinic in december 2017, januari en maart 2018 positief ontvangen. Het is niet alleen uitproberen in werkvormen, het kost ook veel tijd. Graag ontvangen we de feedback aan de hand van een paar vragen. We vragen je vriendelijk het formulier in te vullen en in te leveren, zodat we een volgende keer kunnen verbeteren. We hebben ook hulp nodig voor het organiseren van de clinics. Denk erover na en meld je aan.
Inleiding en programma Programma vandaag Doorspelen, maar op juiste moment U20. Wanneer is dat dan? U20 niet gegeven, maar had wel gemoeten Weerbaarheid Volgende clinic
Wanneer fluiten?
Wanneer fluiten? We spraken af : fluiten als het er toe doet Moeilijke opgave Je kan niet altijd niet fluiten Je wil en moet ook niet teveel fluiten Doel Minder fluitsignalen Begrijpelijker voor het publiek Lukt het een beetje om het toe te passen? Wat zijn de ervaringen sinds de vorige clinic?
Wanneer fluiten? Wat houdt in “wat doet het er toe” Als er voordeel wordt behaald (er langs heen trekken, badpak vastpakken dat leidt tot positie verbetering of positie verslechtering tegenstander) => uitsluiting Midvoor vasthouden (positie innemen om aanspeelbaar te zijn onmogelijk) => uitsluiting Bal bij de Midvoor, kan er niet veel, maar verliest wel de bal (drie man valt terug) => gewone fout, ploeg houdt balbezit Is de bal nog bespeelbaar (in tweede lijn bijvoorbeeld) => niet fluiten laten spelen
Wanneer fluiten? Wat houdt in “wat doet het er toe” Bal is al over naar de andere partij of in handen van de keeper => niet meer fluiten (onnodig fluitsignaal) Schot op doel, nadat overtreding binnen de 5 meter is gemaakt => altijd contra fluiten Bij contra afduwen (contact hebben en duwen) laten gaan, aftrappen (geen contact en dan trappen) uitsluiting geven MV en MA -> bezig om positie in te nemen => laten gaan MV en MA maken lichte overtredingen om positie te verbeteren => geen dubbele uitsluiting
Wanneer fluiten? Wat houdt in “wat doet het er toe” MV of MA houdt vast, trekt zich er langs (ook bij contra) -> uitsluiting MV en MA houden vast, trekken aan elkaar -> uitsluiting beiden Blokkeren (actief spel) alleen fluiten als daardoor de bal niet meer goed kan worden gespeeld of als de speler die wordt geblokkeerd wordt gehinderd om bal te spelen -> uitsluiting Vasthouden (met één of twee handen) => uitsluiting
Wat is dan de U20/strafworp/contra in het verhaal met “de lijn”?
Iedereen spreekt over de “lijn”… Wat is de lijn?
Beelden en overleg
Opdracht Je krijgt 7 beelden te zien. De vraag is : Maak een analyse van waar je in de wedstrijd zit. Wat zie je voor overtreding? Is het correct waar voor gefloten wordt of zou je het anders doen? En waarom is het correct/zou je het anders doen? Presenteer drie beelden die je plenair wil bespreken, waaruit de lijn blijkt, zoals we die voor ogen hebben. Fluiten waar het toe doet Niet te veel fluiten in 2e lijn, maar dan wel als het wat is Te hard spel
Beelden We gaan uiteen in vier groepen Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Rob Bijeman Frans van Duijnen Sander Gransjean Mark van Grimbergen Joop van den Heuvel Harvey Hinds Michel Hoeksema Marko Nieuwenhuizen Paul Lamers Peter vd Loo Rob van Neutegem Bjorn Pastoors Erwin Schapers Joost Rutten Bart Pool Leon Trijsburg Frank van Rossum Floris Jansen Henk Smit Michiel Zwart Tom van Wanrooy OPEN PLEK 1 Jan van den Brink OPEN PLEK 3 Andy Hoepelman Hans van Zenderen Henk vd Berg Mart Bras
Presentatie groep 1
Groep 1 Conclusies op de beelden: 1. ESP – HUN : zuivere strafworp, aanvaller is gedraaid over de lijn 2. SRB – CRO : uitsluiting zonder bal, gegeven door collega aan de “overkant”. In deze situatie nog niet geven en wees terughoudend met geven van een U20 vanaf de overkant. 3. DONK – PB : 1e situatie uit de wedstrijd. Geen S gegeven door scheidsrechter, maar gekozen voor voordeel geven. In deze goede keuze, maar als je hier een S zou geven, dan is dat ook correct.
Presentatie groep 2
Groep 2 Conclusies op de beelden: 1. Beeld 6: BRC – de Zijl : gele kaart, waarschijnlijk wel terecht, wel bij fluiten. Let op : keeper smijt bal uit frustratie weg, waarschuwen zou hier op zijn plaats zijn. Mocht dit dan weer gebeuren in de wedstrijd, dan is het rood. Let ook nog op speler die op de kant klimt met wegwerpgebaar (als je het ziet, rood geven). 2. Beeld 4: ESP – HUN : wees terughoudend met geven van vrije worp op 5 meter- lijn, is een veredelde strafworp. Hier wordt die gegeven, maar niet op juiste plek genomen : contra fluiten. Als je schop ziet en positie was wel juist van aanvaller om te schieten, dan is het een strafworp (22.8). 3. Beeld 1 : SRB – CRO : 1e acties laat men gaan : waarom gaat deze er dan nu wel uit? Dit moet je eerder oplossen. Er zijn meerdere situaties gaande die zich lenen voor een uitsluiting.
Presentatie groep 3
Groep 3 Conclusies op de beelden: 1. ZPB – de Zijl : speler stompt uit frustratie bal weg, dit is een voorbeeld waarvoor je een rode kaart geeft. 2. ESP – HUN : geen S gegeven. Dit is correct, speler heeft bal vast. Of had ervoor al voor aftrappen moeten fluiten. 3. BRC – de Zijl : dubbele uitsluiting, geen andere mogelijkheid. Let wel op het signaal : laat de bal door de andere collega opvragen en geef dan de dubbele uitsluiting.
Presentatie groep 4
Groep 4 Conclusies op de beelden: 1. SRB – CRO : eerst wordt midvoor “gesloopt”, dan wordt contra gegeven. Hier moet een uitsluiting gegeven. Meerdere situaties mogelijk om U20 te geven. Direct al bij de eerste, maar als je die eventueel “afwachte”, dan zeker bij de tweede situatie een U20 voor zwaar vasthouden. 2. SRB – CRO : U20 wordt gegeven 3. SRB – CRO : rood voor teammanager, gestuurd door de coach. Coach kan ook eventueel rood krijgen. Maar wel eerst wachten tot spel gespeeld is, dan rood geven.
Tot slot
Samenvatting n.a.v. clinic Conclusies
Einde Tot slot Bedankt voor je inbreng en veel succes! En nogmaals als je vragen hebt, mail ze gerust!! Denk aan het evaluatieformulier!! Einde