De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rapportages, signaleringen en de praktijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rapportages, signaleringen en de praktijk."— Transcript van de presentatie:

1 Rapportages, signaleringen en de praktijk.
WELKOM Rapportages, signaleringen en de praktijk.

2 Fluiten is leuk! [voettekst komt hier]

3

4

5 Feedback Waar is de feedback voor bedoeld?
Uw communicatiegebied te vergroten door: Van anderen te weten te komen wat u niet over uzelf weet. (Feedback ontvangen) Anderen te vertellen wat u wel weet en anderen niet weten (Feedback geven) Wellicht komen onbekende talenten (OT) aan het licht

6 Feedback Wat zijn de uitgangspunten?
In eigen woorden IK-model (u geeft aan hoe u er tegenaan kijkt) • Op inhoud • Op gevoel • Op inhoud en gevoel Kort, bondig en concreet Volledig (4G) Ongekleurd Sandwichmodel (positief, verbeterpunt, positief) Geeft u op het juiste moment, dus wanneer de ontvanger het wenst.

7 Feedback GEDRAG 4G feedback model FEEDBACK GEWENST GEVOEL GEVOLG

8 Feedback Als ontvanger kunt u de volgende afspraken nakomen:
Vraag om feedback en sta er voor open Probeer feedback te begrijpen en ga niet argumenteren of verdedigen. Luister goed en vraag eventueel om opheldering. Toon waardering voor de feedbackgever. Beoordeel de feedback op zijn relevantie / bruikbaarheid. Doe iets met de feedback. Interpreteer kritiek niet als een aanval op uzelf als persoon. Schiet niet onmiddellijk in de verdediging, dus rem uw emoties. Sta open voor complimenten, doe niet alsof ze niet belangrijk zijn.

9 Feedback Belangrijke aspecten voor goede feedback
Wat ging goed? (positieve feedback) Wat kan beter? (opbouwende kritiek) Noem zaken die voor verbetering vatbaar zijn Hoe kunt u dat beter doen? Zoek of vraag naar alternatieven Is het duidelijk? Vraag of de feedback is begrepen en vul het zo nodig aan.

10 Onderdelen beoordelingen

11 Gedragscode NOC / NSF & KNZB
Scheidsrechter moet deze regels nakomen: Kalmte betrachten. Passend gekleed zijn. 45 min voor begin wedstrijd aanwezig op wedstrijdlocatie om de controles af te werken. Tonen van onafhankelijkheid tegenover één van de teams. Melden aan aanvoerder, wat niet correct is of wat de veiligheid aangaat. Stiptheid over het schema ter controle van de ploegen. Zolang als noodzakelijk na einde wedstrijd nablijven bij het zwembad. Tonen van onafhankelijkheid Professioneel en gereserveerd gedragen. Kalmte betrachten in allerlei situaties Melden aan de aanvoerder wat niet correct is of m.b.t. veiligheid Zolang als noodzakelijk in het zwembad blijven na het einde wedstrijd Onthouden van publiekelijke uitspraken naar pers of aan andere media Geven van commentaar op de gefloten wedstrijd. Nooit negatief spreken over collega scheidsrechters of een discussie starten over hun technische houding.

12 Uitspreken ambitie Geef aan welke ambitie je hebt.
Wat kan beter? (opbouwende kritiek) Noem zaken die voor verbetering vatbaar zijn Hoe kunt u dat beter doen? Zoek of vraag naar alternatieven Is het duidelijk? Vraag of de feedback is begrepen en vul het zo nodig aan.

13 Signaleringen en beoordelingen

14 De praktijk

15 Praktische zaken Hoe werkt de app m.b.t. tot beoordelen?
Hoe werkt de procedure voor beoordelaars? Wat als er geen scheidsrechter is? Hoe werken promoties/degradaties? Hoe geef ik speciale wensen als beoordelaar aan?

16 Signaleringen Doelen van de signaleringen: Stimuleren van geven van onderlinge feedback bij scheidsrechter. Beeld geven van het functioneren van scheidsrechters. Verzamelen van input voor een eventuele clinic /workshop. Input voor verdere ontwikkeling en bijstelling van het beleid. Een signalering is geen “bewijsmateriaal”, maar kan een aanleiding zijn om iemand te laten beoordelen!  Wanneer er meerdere signalen (positief/negatief) ontvangen worden die afkomstig zijn van verschillende collega scheidsrechters kan er sprake zijn van een goede reden om een scheidsrechter te laten beoordelen.

17 A4-tje

18 A4-tje U20 Gewone fouten UMV UMV / S S UMV / 4 / S Handeling / Straf

19 A4-tje U20 Gewone fouten UMV UMV / S S UMV / 4 / S Handeling / Straf
Verkeerd / te vroeg terugkomen Speelveld verlaten / Rand zitten Hinderen / Blokkeren vrije worp buiten 5m Waterspatten in aangezicht Hinderen van tegenstander Vasthouden / Onderduwen / Terugtrekken Met 2 handen tegenstander vasthouden Na balwissel op eigen helft verstoren aanval Trappen / Slaan tegenstander Bij dood spel zware fouten Bij dood spel niet balbezit hinderen Verstoren S door doelverdediger Let op: bij 2 uitsluitingen loopt 30 sec door Te vroeg uitzwemmen bij (her)begin Helpen speler bij (her)begin en tijdens spel Vasthouden / afzetten zwembadrand / doel Bal volledig onder Staan/lopen op of afzetten van de bodem Stompen bal (uitgezonderd keeper) 2-handen (uitgezonderd keeper) Afzetten op tegenstander Wegduwen van tegenstander Aanvaller in 2m gebied Strafworp niet op juiste manier nemen Tijdverspillen bij vrije worp Keeper over middenlijn komen/bal pakken Bal uit speelveld Overschrijden aanvalstijd (30sec.) Tijd rekken Simuleren van overtreding Vrije worp niet juist nemen Teveel T-O indien balbezit Schuldig maken aan wangedrag Gewelddadig gedrag / agressief spel Gehoorzaamheid weigeren Onbehoorlijk taal gebruik Gebrek aan eerbied Verlaten speelveld bestrafte speler Insmeren olie/vet (onmiddellijk) (tijdens T-O / Periode wissel / D  7-7 verder UMV / S Doel volledig onderduwen Ongerechtige speler Verstoren S door speler (S alleen bij geen D) S Doel naar beneden/onderduwen Voorkomen doelpunt (U20/UMV) binnen 5 m Terugkomen bij niet balbezit (U20/S) Bal door V stompen Bal bewust wegspelen door V Bemoeien met spel bestrafte speler T-O ploeg niet in balbezit Vertragen spel / voorkomen D door coach UMV / 4 / S Trappen / Slaan (letsel toebrengen) Grof optreden (letsel toebrengen) Tijdens doodspelmoment vervalt de strafworp Handeling / Straf Handeling / Straf Handeling / Straf Toekennen juiste straf + (evt.) teken Na straftijd  terugkomen Toekennen juiste straf + (evt.) teken Toekennen juiste straf + (evt.) teken Rode kaart Bal uit het water Bestrafte speler uit zwembad Na straftijd  vervanger terugkomen

20 A4-tje Terug komen Ongerechtige speler Doelpunt Verkeerd terug komen
Geen Doelpunt Vervangen speler Time Out 30 sec reset

21 A4-tje Terug komen Ongerechtige speler Doelpunt Verkeerd terug komen
Bestrafte speler of vervanger: Einde straftijd & (vlag) signaal jurytafel Doelpunt Bij balwissel & na signaal scheidsrechter Toekennen doelworp / vrije worp eigen team Niet op het formulier 8e speler Na UMV/4/S, UMV en 3 p’s Na uitval met letsel Wanneer 2 spelers de bal bewust spelen Uitzondering: Schot buiten 5 m (incl. doelworp) Strafworp Terugspelen keeper en bal in het doel Verkeerd terug komen Geen Doelpunt Zonder teken SR of secretaris Springen in speelveld Afzetten van zwembad Indien opstelling doel verandert Verkeerde plaats of te vroeg Straf: Balbezit: U20 Niet Balbezit: U20/S Direct schot binnen 5m Schot na: Time-out Doelpunt Blessure Muts vastzetten Opvragen bal door SR Bal uit speelveld Ander oponthoud Vervangen speler Time Out 30 sec reset Tijdens wedstrijd: Speler: altijd tijdens het spel Doelverdediger: Na doodspelmoment (pauze/ T-O / doelpunt) Bestrafte speler: na straftijd en/of balwisseling Blessure speler: Geschikt moment doelverdediger: onmiddellijk Alleen in balbezit Niet in balbezit  rode kaart + S Protocol: T-O teken door coach Bal uit water/Ploegen naar eigen helft Op 45 sec signaal jurytafel Ploegen opstellen / Spelers tellen Op 60 sec bal inwerpen Fluitsignaal + herbegin (poging tot) schot op doel Doelworp Hoekworp Doelpunt Neutrale inworp Wissel balbezit Zware fout Zijlijn Begin / Herbegin


Download ppt "Rapportages, signaleringen en de praktijk."

Verwante presentaties


Ads door Google