Kanaalstrategie ANWB retail

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Creëer buitengewone klantbeleving
Hoe ontstond dit initiatief ?
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Optimaliseren van het assortiment
Van, voor én door het onderwijs.
Nog relevanter worden voor onze leden
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
De kracht van MySolution
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Nationaal Innovatie Event
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Een dialoog met klanten opbouwen
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Bureau X? The fun way to success 1. Gedeelde beliefs zijn het hart van de organisatie De hele organisatie is opgebouwd om deze beliefs te versterken en.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Duurzaam besparen Voor het MKB bedrijf. Verbeter de dienstverlening, verlaag de kosten Verlichtingskosten – 58% Laagste prijs garantie op gas & elektra.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Business & Informatieplanning (BIP)
Online marketing Expert (in een week)
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Loyaliteit begint met een warm welkom
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
Gerichte campagnes om conversie en klantwaarde te verhogen.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Informatie management HC2
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
Dialogue Marketing
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Procesmigratie van ITIL naar ISM
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Checklist for Savings & Added Value
Klantcontact: toen, nu, straks?
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Kanaalstrategie ANWB retail Data-gedreven aanpak voor een optimale dienstverlening. Spreker: Robert Mende, Manager Digital & e-commerce

Dataverrijking & integriteit Procesmodel voor kanaalstrategie. Stap Personaliseren Gebruikersgemak Functioneel Dataverrijking & integriteit Propositie 5 Fase 3: Optimalisatie 4 3 Fase 2: Basis 2 1 Fase 1: Strategie

Propositie ‘Hoe breng je het over op de klant?’ Stap 1. Propositie en draagvlak organisatie (operationeel tot RvC) Stap Personaliseren Gebruikersgemak Functioneel Dataverrijking & integriteit Propositie ‘Hoe breng je het over op de klant?’ Zichtbaarheid en draagvlak in organisatie (van team tot RvC) 5 4 3 2 Fit tussen behoefte en aanbod? Toets elke nieuwe feature en design op fit tussen klantprofiel en waarde propositie. Juiste communicatie? Advies; ‘kijk niet teveel naar anderen en focus je op je gebruikers’. 1

Way of working; focus op klant, proces en rendement. Iteratief proces o.b.v. kwalitatieve data (hypotheses) en kwantitatieve data (valideren) Iteratief en data-gedreven Samen met de klant; MVP’s, iteratief en data-gedreven. Volledig transparant en agile Inspireren en elkaar versterken. Ontwikkelen van MVP. Iteratief testen met de klant (UX lab), optimaliseren o.b.v. kwalitatieve klantfeedback en valideren met kwantitatieve data (A/B testen). Ketenregisseur – spil tussen online, IT, call center, distributiecentrum en offline. Dagelijks monitoren van performance. Wekelijks overleg – zowel performance als ontwikkeling. Sturing obv klantwaarde, procesverbetering en rendement (bouwen, leren en optimaliseren). Deelt online inzichten tbv propositieverbetering. Van een lineaire naar adaptieve organisatie.

Dataverrijking & integriteit Stap 2. Data – basis voor data-gedreven optimalisatie. Data-verrijking tbv ketenoptimalisatie (AVG+) Stap Speerpunt Personaliseren Gebruikersgemak Functioneel Dataverrijking & integriteit Basis voor data-gedreven optimalisatie Propositie 5 4 3 Kwalitatieve data (input callcenter en NPS). Kwantitatieve data (pijnpunten klantreis, conversie). Uniforme manier van dataverwerking in alle business lines (groep niveau). 2 1

Stap 3. Functioneel: fundament voor ketenoptimalisatie. Effect: meer ruimte voor klantcontact – m.n. oudere doelgroep (sterk vertegenwoordigd). Stap Speerpunt Personaliseren Gebruikersgemak Functioneel Fundament voor ketenoptimalisatie Dataverrijking & integriteit Propositie 5 4 Organisatie: integreren van disciplines (marketing, e-commerce en IT). Gebruiker: winkelzuilen – geen ‘nee’ verkoop in winkels. IT: Website performance en klanttevredenheid. IT: Koppelen van betaalmethodes (automatiseren processen). IT: Scanbare pakbon (FTE besparing winkels en distributiecentrum). Website performance Verlagen supply chain kosten en voorraad- en valutarisico’s. FTE besparing finance FTE besparing winkels en DC. 3 2 1

Dataverrijking & integriteit Stap 4. Gebruikersgemak – optimale klantreis in alle kanalen. Klantreis optimaliseren obv gebruikersgedrag. Stap Speerpunt Impact Personaliseren Gebruikersgemak (alle kanalen) Functioneel Dataverrijking & integriteit Propositie 5 Extra omzet a/b testen +2,5 mln. E-mails in 2 stappen geoptimaliseerd (iteratief en data-gedreven). Mobiel redesign (look & feel en functionele features). Ontwikkeling per schop – eigen look & feel obv gebruikersgedrag. NPS van 40 naar 53 Verlengde van CES. Callratio van 25% naar 12% Conversie +14% 4 3 2 1

Dataverrijking & integriteit Stap 5. Personaliseren – omnichannel marketing strategie. Effect: dienstverlening aansluiten op het gedrag van de klant (conform AVG). Stap Speerpunt Impact Personaliseren Omnichannel Gebruikersgemak Functioneel Dataverrijking & integriteit Propositie Marketinginzet obv doelgroepen (voldoet aan bepaalde voorwaarden). Conversieratio obv locatie targeting (in buurt van dienstverlener). Homepage take-over obv gebruikersgedrag. Marketing spend wordt enkel gebruikt voor relevante groepen. 5 4 3 2 1

Cross-channel: Wat levert het op? Verlaging kosten en verbetering van conversie en NPS.

Cross-channel; eerste resultaten Volgende fase; omnichannel Conversie Van 2,8% naar 3,2% NPS Van 40 naar 53. Klant-contact-ratio Van 24,7% naar 11,2%

Vervolgstap ANWB; omnichannel. Van cross- naar omnichannel.

Vervolgstappen ANWB – stap 1. Van cross- naar omnichannel. Vervolg stappen: IT – modulair opbouwen van systemen Verhoging NPS en retentie. Verlaging van kosten; FTE en proces. 1 Impact: conversie, NPS en verlaging call ratio. 2 3

Vervolgstappen ANWB – stap 2. Van cross- naar omnichannel. Vervolg stappen: IT – modulair opbouwen van systemen Verhoging NPS en retentie. Verlaging van kosten; FTE en proces. 1 Impact: conversie, NPS en verlaging call ratio. Omnichannel benadering – effectiviteit campagnes. Product- en prijsinformatie. Data-gedreven propositieontwikkeling. Geïntegreerde data Impact: marketing effectiviteit (lagere spend) en hogere conversie. 2 3

Vervolgstappen ANWB – stap 3. Van cross- naar omnichannel. Vervolg stappen: Take-aways Start met meten – stel KPI’s op. Maak de stappen zichtbaar. Start klein, iteratief en data-gedreven. Stuur het integraal aan – veel organisaties hebben nog een traditionele marketing afdeling, online afdeling en IT afdeling. Modulaire opbouw van IT systemen is een vereiste voor omnichannel strategie. IT – modulair opbouwen van systemen Verhoging NPS en retentie. Verlaging van kosten; FTE en proces. 1 Impact: conversie, NPS en verlaging call ratio. Omnichannel benadering – effectiviteit campagnes. Product- en prijsinformatie. Data-gedreven propositieontwikkeling. Geïntegreerde data Impact: marketing effectiviteit (lagere spend) en hogere conversie. 2 Integreren organisatie (full funnel benadering) Doelen stroomlijnen. Ontwikkeling van losse afdelingen (silo’s) naar full-funnel aansturing. 3 Impact: hogere ROI en werknemerstevredenheid.

Bedankt. Spreker: Robert Mende, Manager Digital & e-commerce