Handboek Mediawijsheid & Social Media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Veilig internet Mediawijsheid
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Kinderen online.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Facebook Zie de kansen!.
Sociale media op school
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Definitie Mediawijsheid
Communicatie met ouders
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Social Media Zo doen we het op de klim-op. Onze ambitie De klim-op is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe pedagogisch handelen?
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Mediawijsheid competentie:
Oudertevredenheidsonderzoek:
Campagne taalvaardigheid
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Presentatie EduCheck SOML
Social Media.
Informatieavond september 2016
Handboek Mediawijsheid & Social Media
23 maart 2017 profilering.
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Mediawijsheid competentie:
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Media is er altijd en overal
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Visie mediawijsheid KB
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arline Spierenburg november 2018
KBO en omgaan met privacy
Digitale geletterdheid
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Transcript van de presentatie:

Handboek Mediawijsheid & Social Media Johannes Postschool

Wat is Mediawijsheid? De kennis, vaardigheden en de houding die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de Wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende rol spelen. (Raad van cultuur, 2007)

Doelstellingen Stichting Palludara We willen onze leerlingen bewust maken van sociale media. Er is afgesproken dat mediawijsheid in het curriculum wordt opgenomen van groep 7 en 8. Elke school heeft daarom een mediaprotocol waarin wordt beschreven hoe de mediawijze ict-coördinatoren Mediawijsheid binnen de school vormgeven. In het mediaprotocol staat beschreven hoe de school Social Media inzet voor Profilering (PR) en Communicatie Alle scholen houden zich aan het “Privacyreglement verwerking leerling- gegevens van Stichting Palludara”

De 10 mediawijsheidscompetenties B1 Inzicht hebben van de medialisering van de samenleving B2 Begrijpen hoe media gemaakt worden B3 Zien hoe media de werkelijkheid kleuren G1 Apparaten, software en toepassingen gebruiken G2 Oriënteren binnen media-omgevingen C1 Informatie vinden en verwerken C2 Content creëren C3 Participeren in sociale netwerken S1 Reflecteren op het eigen mediagebruik S2 Doelen realiseren met media

Om onze leerlingen de 10 mediawijsheidscompenties bij te brengen gebruiken we de volgende materialen: Diverse projecten m.b.t. mediawijsheid Week van de Mediawijsheid groep 7 / 8 (jaarlijks in November) Ouderavond Mediawijsheid

Onze ambitie met Social Media Onze school staat vooral voor veiligheid, relatie, verantwoordelijkheid en respect. Daarom zijn wij voorzichtig met het gebruik van Social Media en zetten er zelf niet tot nauwelijks herkenbare foto’s van leerlingen op. Daarmee willen we onze verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van de privacy van onze leerlingen. [Schoolnaam] is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen, hun ouders en andere belanghebbenden zoals o.a. omwonenden en de gemeente. [Schoolnaam] ziet het als haar verantwoordelijkheid om kinderen te leren de voordelen van sociale media te benutten alsmede de nadelen bespreekbaar te maken. Bovendien zien wij de kansen die sociale media bieden om schoolnaam te profileren in haar markt en om de communicatie met belanghebbenden toegankelijker en interactiever te maken. <schoolnaam>biedt haar leerkrachten voldoende mogelijkheid (tijd, budget) om kennis van sociale media en de manier waarop deze ingezet kan worden in de leerontwikkeling, op peil te houden.

Social Media Doelen Voorbeelden: We willen onze leerlingen en ouders betrekken bij de school, ook buiten de schoolmuren. We willen ook digitaal ambassadeur zijn van waar de school voor staat. We willen de docent / leerlingcommunicatie zo optimaal mogelijk inrichten, zodat leerlingen altijd en overal een vraag kunnen stellen. We willen dat onze school ook digitaal vertegenwoordigd wordt. …. Profilering [Schoolnaam] zet berichtgeving op sociale media in met het doel om positieve informatie te verspreiden over de (activiteiten) van schoolnaam of organisatie; [Schoolnaam] monitort sociale media actief om de ervaringen van leerlingen en andere belanghebbenden met schoolnaam te vernemen; [Schoolnaam] gaat naar aanleiding van deze ervaringen ‘in real life’ in gesprek om, waar mogelijk, de goede punten te versterken en de zwakke te verbeteren. Behalve in geval van onjuistheden wordt op negatieve discussies niet gereageerd via sociale media; [Schoolnaam] vraagt toestemming van ouders voor het publiceren van foto-, film- en geluidsopnamen van schoolgerelateerde situaties (projectweek, schoolreisje etc.) op sociale media.

Facebook Adres: www.facebook.com/johannespostschool Rol: Onze Facebook-pagina is een plek op social media. We delen hier voornamelijk leuke informatie over onze school….. Beheerder: Anne Adema Contact: anneadema@Palludara.nl

Twitter Adres: www.twitter.com/schoolnaam geen adres op dit moment Rol: Onze Twitter-pagina is de centrale plek op social media waar we ouders en leerlingen op de hoogte willen houden van actuele zaken die op school spelen. Dit is meer als reminder met verwijzingen naar onze website of Facebookpagina. Beheerder: Contact:

Youtube Adres: www.youtube.com/schoolnaam geen adres op dit moment Rol: Ons Youtube kanaal is de centrale plek op social media waar we ouders en leerlingen een indruk willen geven van activiteiten die op de school plaatsvinden. Zo is er promotiemateriaal te vinden voor de school. Beheerder: Contact:

Social Media tips Gezond verstand Of je nu iets retweet, ‘liked’ of ergens een reactie op plaatst, de manier waarop we dagelijks met elkaar omgaan is ook digitaal van toepassing. Op internet kijkt iedereen mee en kunnen uitspraken en reacties al snel een eigen leven gaan leiden. Je reageert niet alleen vanuit jezelf, maar als je iets met school te maken hebt, worden je uitspraken ook met onze organisatie verbonden. Positief Als school willen we graag samen op een positieve manier bouwen aan goed onderwijs. Negatieve reacties via Social Media passen hier dan ook niet goed bij. Wat u niet wilt dat u geschiedt … Als je via Social Media reageert zoals je ook zelf benaderd zou willen worden, zal dit vrijwel nooit beledigend of negatief zijn.

We blijven veranderen Social Media blijven veranderen. Er komen nieuwe kanalen bij. Daarom blijven we dit handboek aanpassen en aanvullen. Suggesties voor verbetering en aanvullingen zijn altijd welkom.

Privacyreglement verwerking leerling-gegevens Stichting Palludara heeft het modelprivacyreglement als basis genomen voor het beleid t.a.v. het omgaan met vertrouwelijke en privacygevoelige leerling- gegevens. Stichting Palludara heeft in het kader van informatiebeveiliging dan ook een aantal initiatieven genomen om voor een “passend beveiligingsniveau” te zorgen. Zo zijn er procedures voor gegevensopslag, verwerking en uitwisseling ontwikkeld en is de toegang tot vertrouwelijke digitale en fysieke leerling-gegevens beveiligd. Tevens worden de medewerkers structureel voorgelicht t.a.v. het opslaan, verwerken en omgaan met privacygevoelige en vertrouwelijke informatie en is met externe bewerkers een bewerkersovereenkomst afgesloten. Daarnaast worden ouders voorgelicht over de gegevens opslag van hun kinderen. Zie voor meer informatie het Privacyregelement verwerking leerlinggegevens van Stichting Palludara