Kennismakingsavond leerjaar 5 havo - lokaal- 23-9-2019 Kennismakingsavond leerjaar 5 havo - lokaal- Kennismakingsavond havo 4 2016, mentordeel Zelf lokaal invullen Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
voorstellen H5A: mevrouw A. Wijlaars WijA@stanislascollege.nl 23-9-2019 voorstellen H5A: mevrouw A. Wijlaars WijA@stanislascollege.nl H5B: mevrouw B. Kaur KauN@stanislascollege.nl Mentor verzorgt: Vakles mentorles De mentor is het 1e aanspreekpunt voor leerling en ouders! Vakles: klassikaal en tijdens de R-uren Coaching: gedurende de R-uren Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Belangrijke personen Examensecretaris de heer M. v/d Heuvel 23-9-2019 Belangrijke personen Examensecretaris de heer M. v/d Heuvel Ass. examensecretaris mevrouw J. Leenaers Decaan mevrouw E. van Rij Hulm@stanislascollege.nl Lesj@stanislascollege.nl Rije@stanislascollege.nl Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Kennismaken De Officiële namen van leerlingen checken! 23-9-2019 Aan de hand van een hand-out de officiële namen van leerlingen checken. Tegelijkertijd weten wij wie er aanwezig is/zijn.. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
WWW.STANISLASCOLLEGE.NL Inloggen > Magister 23-9-2019 WWW.STANISLASCOLLEGE.NL Inloggen > Magister Rooster/ huiswerk Absentie Cijfers Adresgegevens/e-mail ELO Onze scholen > Dalton Delft Downloads > PTA’s, formulieren, protocollen Foto’s activiteiten De titel is een hyperlink, dus ga naar de site en laat e.e.a. zien: waar ouders de verlofaanvraag kunnen vinden, de oudernieuwsbrief, maar ook het pestprotocol, het verzuimprotocol e.d. Je kunt vertellen dat op de Elo bij studiewijzers de periodeplannen staan. Als je magister voor ouders laat zien; codes uitleggen: AB is absent: wij hebben geen reden, ZK = ziek ZH=ziek naar huis ME=medisch SP=spijbelen GV=geoorloofd verzuim. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Ziekte/verlof/medisch 23-9-2019 Ziekte/verlof/medisch Ziekte/medisch (absentie onvoorzien) Telefonisch of Magister-app (tussen 08.00 – 08.30 uur) Groene verzuimkaart Leerling kan het altijd proberen, indien het toch niet gaat, kan hij/zij naar huis. Verlof/medisch (absentie voorzien) Zoveel mogelijk voorkomen (na lestijd) Verlofaanvraag (dag(en) of dagdeel) mail naar Bora Groene verzuimkaart (enkel uur) Bij ‘telefonisch’ vertellen dat de ouders bellen, ook als hun kind het eerste uur naar de dokter e.d. gaat. Zo weten wij in elk geval dat de leerling geoorloofd afwezig is uur 1. De leerling kan altijd proberen wel naar school te komen. Lukt het echt niet: melden bij receptie, die verwijst naar teamleider. Deze neemt besluit. Ouders worden gebeld voordat het kind naar huis mag en als leerling thuis is moeten ouders school bellen dat het kind thuis is. Bij verlof voorzien vertellen dat de groene verzuimkaart de dag er voor ingeleverd moet worden. Een leerling heeft 2 dagen de tijd om de groene kaart in te leveren. Is deze dan niet ingeleverd, dan blijft de code AB staan Laat eventueel een groene kaart zien. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
daltonschool Uitgaan van kernwaarden Periodeplanners Daltonuur Daltonagenda
Kernwaarden dalton Kernwaarde betekenis Tools Vrijheid en verantwoordelijkheid Je krijgt de vrijheid om eigen keuzes te maken en dus ook de verantwoordelijkheid om goed met deze keuzes om te gaan. Je hebt voor elk vak een periodeplanner waarin staat waar je gedurende een periode aan moet werken. Tijdens daltonuren mag je zelf bepalen aan welk vak je werkt. Zo kun je meer aandacht besteden aan moeilijke vakken. Periodeplanner Chromebook Daltonuren Agenda Samenwerking Er zijn projecten en opdrachten waarbij je samenwerkt met andere leerlingen. Met je klas is er tijdens mentorlessen aandacht voor sociale vaardigheden. Ouders worden nauw betrokken bij je leerproces. Projecten Extra mentor-lessen Ouder-betrokkenheid Effectiviteit Je gaat effectiever met je tijd om, omdat je tijdens daltonuren zelf bepaalt aan welk vak je werkt. Hierdoor ontwikkel je een actieve studiehouding op school. Zelfstandigheid De keuzevrijheid die je krijgt tijdens daltonuren en het overzicht van de periodeplanners zorgt dat je altijd zelfstandig verder kunt werken. Een zelfstandige studiehouding komt goed van pas op je vervolgopleiding Reflectie Samen met je mentor en docenten blik je regelmatig terug op je leerproces; heb je voldoende tijd aan de vakken besteedt, heb je de daltonuren efficient gebruikt, etc. Mentorlessen vakdocenten
daltonuur Vier dagen in de week lesuur 3. Keuze maken voor docent om te werken Keuze in magister zelf maken Docent kan de leerling uitnodigen of adviseren op een daltonuur te komen. Een daltonuur kan ook specifiek worden aangeboden aan een klas of jaarlaag (‘gesloten daltonuur’). Mentor begeleidt het maken van keuzes.
periodeplanners Per periode een overzicht van elk vak Duidelijk welk werk er voor dit vak gedaan moet worden Planning van toetsen per periode In magister bij de ELO
agenda Iedere leerling heeft een agenda gekregen Mentor heeft uitgelegd, wordt regelmatig besproken Noodzakelijk voor goed plannen en organiseren https://www.youtube.com/watch?v=N3OR6rlvTo4
Indeling schooljaar SE-week Begin datum Einddatum Herkansing* SE 1 Begin datum Einddatum Herkansing* SE 1 Ma 4 nov 2019 Ma 11 nov 2019 Di 3 dec 2019 SE 2 + luistertoetsen Do 16 jan 2020 Vr 24 jan 2020 Do 5 mrt 2020 SE 3 Di 17 mrt 2020 Di 24 mrt 2020 Vr 03 april 2020 CE Do 7 mei 2020 Di 20 mei 2020 Ma 15 juni 2020 (start tijdvak 2) * leerlingen hebben recht op 1 herkansing per SE-week.
23-9-2019 PTA/jaarplanner Havo 5 3 schoolexamens (+ 1 schoolexamencijfer uit Havo 4) centraal eindexamen www.examenblad.nl Kies: jaartal, niveau havo, vak, examenprogramma, syllabus, examendocumenten (opgaven en correctievoorschrift) zak- slaag regeling PTA = programma voor toetsing en afsluiting Leg uit: Toetsen gaan steeds meer op schoolexamens lijken. Qua hoeveelheid, leerstof en omvang. We gaan de toetsen van de toetsweken volgens de officiële schoolexamenregels afnemen. We willen de ll trainen. Er wordt nog gewerkt aan de bevorderingsnormen. (zal sterk lijken op de zak- slaag regeling) Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Zak– en slaagregeling 2020 De kandidaat is geslaagd als: Netl, Entl, Wi maximaal één vijf Minimaal een 5,5 gemiddeld voor je CE Geen enkel onderdeel van het combinatiecijfer mag lager dan een vier Alle handelingsdelen zijn afgerond En voor alle cijfers incl combinatiecijfer geldt: een 6 of hoger één vijf, de rest hoger één vier, de rest hoger + 2 compensatie punten 2 x een vijf, de rest hoger + 2 compensatiepunten 1x een vijf en 1 x een vier, de rest hoger + drie compensatiepunten
Profielwerkstuk Verplicht Meesterproef van de middelbare school 23-9-2019 Profielwerkstuk Verplicht Meesterproef van de middelbare school Telt mee in het combinatiecijfer (lv, CKV, ma, PWS) Het profielwerkstuk (pws) is een verplicht onderdeel van het eindexamen. Havo- en VWO-leerlingen van de middelbare school moeten een profielwerkstuk maken tijdens hun examenjaar. Het profielwerkstuk is in het leven geroepen om de overstap van de middelbare school naar het hoger onderwijs te verkleinen. Daarom is niet alleen het eindresultaat belangrijk, maar met name de weg daar naar toe. Vaardigheden als zelfstandig kunnen werken en het doen van een onderzoek worden daarmee geoefend en getest. Het wordt gezien als de meesterproef van de middelbare school: je bewijst wat je geleerd hebt en wat je kunt. Het profielwerkstuk is een onderdeel van het examenjaar, maar wordt in het einde van het jaar daarvoor meestal al ingeleid. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Rekenexamen Is vooralsnog afgeschaft 23-9-2019 De toets telt nog niet mee voor het halen van het diploma. Wel komt het resultaat op de cijferlijst te staan. Als leerlingen zakken in havo 5, moet het rekenexamen in havo 5 altijd opnieuw. Dit is wettelijk bepaald. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
maatschappelijke stage (MaS): 23-9-2019 maatschappelijke stage (MaS): Totaal 20 uur Voor aanvang: Mas-contract ophalen goedkeuring voor activiteit contactpersoon: Mevrouw Leenaers spreekuur: Alle dagen in de pauzes Afgerond: Eind klas 4 (probleempje?) Doelen: kennismaken met vrijwilligerswerk, ontdekken van het werkveld, maatschappelijke verantwoordelijkheid Doelen: kennismaken met vrijwilligerswerk, ontdekken van het werkveld, maatschappelijke verantwoordelijkheid Een stuk of tien leerlingen uit havo 4 heeft de MAS nog niet afgerond. Het gaat met name om instromers. Jolande heeft de namen. Van tevoren laten goedkeuren door mevrouw Leenaers om teleurstelling te voorkomen. Het gaat om vrijwilligerswerk, dus b.v. training geven bij sport, helpen in een verzorgingshuis. Alles wat door vrijwilligers gedaan wordt komt in aanmerking. Dus geen werken in een bedrijf, geen werk dat anders door een vakkracht gedaan wordt. Werken op de kinderopvang als assistent-leider is dus niet goed. Meegaan met een schoolreisje waar ouders normaal gesproken als vrijwilliger begeleiden is wel goed. Denk ook aan de leeftijd van het kind: als je heel jong bent (brugklas) kun je nog niet alles doen. We willen nu alvast informeren zodat duidelijk is dat dit in de loop van de schoolcarriere gedaan moet zijn. Het is onderdeel van de voorwaarden om te kunnen slagen. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Cognitieve ondersteuning 23-9-2019 Cognitieve ondersteuning Remedial teaching Maatwerk op basis van een verklaring studieruimte Dagelijks geopend (1 t/m 7) Daltonuren Maatwerk RT: deze wordt gegeven op basis van een verklaring. Leerlingen zonder verklaring krijgen dus niet zomaar RT. Voor de herfstvakantie krijgen alle brugklasleerlingen die met een dyslexieverklaring binnen zijn gekomen één periode RT. Verder is er RT mogelijk voor andere ‘aandoeningen’ zolang er in de verklaring daarover duidelijke richtlijnen staan. Huiswerkbegeleiding: we bieden ruimte om rustig aan je huiswerk te kunnen werken. Er is een docent en die helpt waar mogelijk. Dit zou in havo 4 in principe niet nodig zijn, want leerlingen kunnen tijdens de R-uren hieraan werken. Ook is het praktisch gezien lastig omdat de lessen van de leerlingen uit havo 4 vaak laat eindigen. Workshops: diverse vakken geven ondersteuning. Denk aan Nederlands, wiskunde en Engels. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte en aantal leerlingen en beschikbare docenten worden leerlingen ingedeeld voor deze workshops. Leerlingen die geen extra ondersteuning nodig hebben, kunnenop deze momenten een talentklas volgen. Huiswerkbegeleiding en workshops worden door mentoren/teamleider ingedeeld op basis van resultaten en de leerlingenbespreking. De mentor meldt een leerling aan. Ouders kunnen met de mentor overleggen over eventueel gewenste ondersteuning. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Praktische informatie 23-9-2019 Praktische informatie E-mailadres correct? Telefoonnummer correct? A.U.B. zelf aanpassen in Magister! BYOD Kluisjes Mobiele telefoons Leerlingen mogen zelf een device meenemen. Graag benoemen!! Kluisjes: Boeken niet in kluisjes laten, mee naar huis nemen ivm huiswerk Mobiele telefoon: alleen in de les te gebruiken met toestemming van de docent. Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel
Dank u voor uw komst en tot de volgende keer! 23-9-2019 afronding Vragen over het plenaire gedeelte? Vragen over het klassikale gedeelte? Andere vragen? Dank u voor uw komst en tot de volgende keer! Kennismakingsavond havo 3 2011, mentordeel