Welkom in 3b!
Wiskunde Kernaspecten Regelmatig herhalen en inoefenen is de basis voor het vlot beheersen van de rekenvaardigheden. Automatiseren, van bv. de tafels, is en blijft belangrijk. Nieuw in het derde leerjaar is het cijferrekenen. Met kloklezen gaan we tot op de minuut. In het eerste leerjaar rekenden de kinderen tot 20, in het tweede leerjaar tot 100; in dit leerjaar gaan we tot 1 000.
Wiskunde Materialen 4 werkschriften a: september en oktober b: november en december c: januari tot maart d: na de paasvakantie (vooral inoefening en herhaling) een toetsschrift een neuze-neuzeboekje: een handig opzoekboekje voor de kinderen dat ook informatie voor ouders bevat (Dit krijgen jullie mee naar huis. Op het einde van het jaar worden de boekjes terug opgehaald. )
Wiskunde Wat moet je kind leren? Op het einde van elke sprong is er een herhalingsles die de kinderen voorbereidt op de toets. Die herhaling maken we samen in de klas of wordt in stukjes als huiswerk meegegeven. Zo is je kind klaar voor de toets. Na de toets krijgen de kinderen remediëring op maat of verrijking aangeboden.
Taal: Tijd voor taal accent Inhoud 3e leerjaar 10 thema's van 3 weken. (anders, familie, beroemd,…) De methode biedt eindterm- en leerplandekkend materiaal aan. Elke thema bestaat uit 2 basisweken en 1 accentweek. Elke lesweek voorziet 7 lestijden taalonderwijs (inclusief spelling). In de basisweken komen alle inhouden in afzonderlijke domeinlessen aan bod. In de accentweek is er ruimte voor toetsen, remediëring, lezen, ...
Taal: Tijd voor taal accent Evaluatie Bij de oneven thema’s worden telkens drie toetsen gemaakt: Taalbeschouwing • Begrijpend lezen • Luisteren of Spreken Bij de even thema’s worden drie toetsen gemaakt: Woordenschat/taalbeschouwing • Begrijpend lezen • Schrijven Elke toets wordt indien nodig gevolgd door remediërings- en verrijkingsoefeningen.
Taal: Tijd voor taal accent Materiaal Werkschrift A en B Taalboek A en B Wandplaten
Spelling: Tijd voor taal accent Elke week een nieuw woordpakket (28 woordpakketten) Maandag wordt het nieuwe woordpakket aangeleerd. Woensdag volgt er een herhalingsles. Vrijdag is er het dictee waarvoor de kinderen dus vier avonden kunnen oefenen. 5 controledictees met steeds een oefenperiode ter voorbereiding. Grootste moeilijkheid 3e leerjaar: verenkelen en verdubbelen.
Wereldoriëntatie Nieuwe methode: Op verkenning. Materiaal: bundeltje per thema Evaluatie: per thema één toets.
Schrift: Ik pen 3de leerjaar: verdere automatiseren van deze letters en hun verbindingen.
MUVO Lessen muzische vorming: muziek, drama, beeld, … Muziek gegeven door juf Manon: maandag een half uurtje in de klas. Voor de lln. Ingeschreven in de muziekschool een uur koor extra samen met het vierde leerjaar. Franse taalinitiatie: Oh la la!
Allerlei Rapport: 4x per jaar een doelenrapport. Toetsen: Elke vrijdag worden de toetsen meegegeven en gehandtekend tegen maandag. Agenda: Agenda wordt dagelijks door de juf nagekeken en dagelijks door de ouders gehandtekend. Huiswerk: Op maandag, dinsdag en donderdag. Enkel bij toetsen en tafels ook woensdag en vrijdag. Bib: Om de 4 weken. Boeken blijven in de klas. Zakje steeds in de boekentas. Fruitdagen: Dinsdag en donderdag. L.O.: Dinsdag en donderdag. Zwemmen: Om de 2 weken dinsdagvoormiddag. Ziek: Voor ziekte gedurende één tot en met drie opeenvolgende kalenderdagen, vindt u achteraan de agenda vier handige ziektebriefjes. Schooluitstappen: ma 30/9 Cosmodrome ma 17/2 Planckendael vrij 19/6 Lilse Bergen