Leden enquête Otto Philipse Samenvatting Conclusies aanbevelingen
Wie zijn wij (de geënquêteerden)? 100 respondenten 2% onder 30 jaar oud, 15% 30-40 jaar, dus 83% 40+ 90% is man Bijna 80% heeft een partner (is dus geen bezwaar?) 72% werkt fulltime 72% doet geen andere luchtsport of vliegt voor werk 90% doet ook aan een andere sport Bijna een kwart rijdt motor 70% is zelfstandig piloot De helft vliegt sinds 2000 of later 17% heeft B1, 38% B2, 38% B3
Wie zijn wij (de geënquêteerden)? 12% vliegt meer dan 30 dagen per jaar, 50% 10-30 dagen, 10% helemaal niet 72% vliegt vooral in de vakanties, de rest zijn weekends en losse dagen Daarbij een sterke voorkeur voor het buitenland, 75% vanwege de bergen 15% gaat met de school (zie B1 percentage), ruim 50% met eigen maat/maten, 25% met de club. 18% gaat meestal alleen 70% vliegt nooit in wedstrijdverband, ca. 50% is dat ook niet van plan 50% is lid van een club Slechts 22% zegt te weten wat het bestuur van onze afdeling doet Bijna 30% zou wel een bijdrage willen leveren aan de afdeling
Werving nieuwe leden Bijna 40% had deltavliegen als droom. En (het gevoel van) vrijheid is het belangrijkste. Is dit een goede ingang voor communicatie bij werving? Informatie over leren vliegen wordt slechts door 8% bij KNVvL gezocht. Vooral Internet is een bron en 25% via scholen Avontuurlijke types zouden het meest geïnteresseerd zijn in deltavliegen
Behoud bestaande leden 50% wil nog een extra aantekening aanhalen, grootste daarvan is soaren (lastig te halen?) Ruim 50% overweegt wel eens te stoppen. Risico’s (in diverse vormen) lijken de voornaamste reden, naast leeftijd Slechts zo’n 15% overweegt opzegging lidmaatschap KNVvL Lidmaatschap dient vooral de WA (50%) en brevettering (30%) 43% vindt belangenbehartiging het belangrijkste, 26% promotie, 15% vliegstekken
Conclusies De droom en het gevoel van vrijheid is een goede ingang voor de werving van nieuwe leden Daarbij zoeken we naar avontuurlijke types Op internet goed vindbare (Google) informatie over leren vliegen is belangrijk voor werving Doen we wel (voldoende) aan belangenbehartiging? Is belangrijk voor de leden Staat bestuur en commissies wel voldoende open voor mensen die (af en toe) iets willen doen? Het lijken er wel genoeg, maar toch zijn het maar een paar mensen die veel doen.
Aanbevelingen Uitzoeken wat beschikbaar is over leren vliegen via Google etc. en die informatie verrijken, beter, mooier, wervender maken Is soar aantekening halen makkelijker te maken? Dan willen misschien meer mensen ook in Nederland vliegen, wat goed is voor behoud van leden We moeten beter uitleggen en laten zien wat het bestuur doet Belangenbehartiging als bestuursactiviteit versterken Aan leeftijd is niets te doen, maar kunnen we het (gevoel van) risico’s beperken en zo meer piloten en dus leden behouden voor de sport? Uitzoeken waarom en hoe meer leden actief bij bestuur en commissies betrokken kunnen worden