Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Cultura Ede heeft te maken met één gemeente. De gemeente wil niet alleen kwantitatieve prestatieafspraken, maar wil ook de effecten weten van de activiteiten in Cultura. Maar hoe doe je dat? Linda: Voorstellen Linda en Pieternel
‘Meervoudig verantwoorden’ met het onderdeel ‘Effectmeting’ De gemeente wist niet hoe zij dit aan moest pakken en Cultura nam deel aan traject ‘Meervoudig verantwoorden’ met het onderdeel ‘Effectmeting’ Wat leerden wij: Blijf je eigen activiteiten uitvoeren, maar gebruik de taal van de gemeente. Meet wat je zelf kunt meten, huur geen bureau in. Het hoeft niet wetenschappelijk. Meet geen indirecte effecten, maar richt je op de directe effecten. Ga niet alles meten, maak een keuze. Linda We namen de gemeente mee bij elk stap die we in dit proces zetten
Bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling Eyeopener: Twee hoofddoelen en niet de 5 hoofdfuncties als uitgangspunt: Bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling Verbetering van de maatschappelijke kansen Verbreding van cultureel naar sociaal en educatief domein. Linda
Overzicht strategische doelen de daarbij horende activiteiten effecten Eerste stap: Overzicht strategische doelen de daarbij horende activiteiten effecten Bijvoorbeeld: één van de strategische doelen: Basisvaardigheden Activiteiten: Taalhuis: Wet Taaleis, inburgering, NT1, NT2 daarbij passende collectie oefenprogramma’s, ook digitaal onderhouden en uitbreiden van groot netwerk in Ede hulp bij gebruik PC’s in de Bibliotheek Digisterker Klik & Tik Tabletcafé Linda
Vergroten taalvaardigheden Vergroten digitale vaardigheden Direct effect: Vergroten taalvaardigheden Vergroten digitale vaardigheden Leren gebruiken digitale overheidsinformatie en –diensten Juiste en tijdige belastingaangifte Hulp bij belastingzaken i.s.m. andere organisaties Linda
Concretiseren van onze algemene doelstellingen naar doelen Tweede stap : Concretiseren van onze algemene doelstellingen naar doelen Hoe sluit dit aan op de gemeentelijke doelen Strategische doelstelling Algemeen doel bibliotheek Aansluiting op gemeentelijk doel Basisvaardigheden (18) Educatief en sociaal Gemeentelijk doel vergroten taalvaardigheden vergroten digitale vaardigheden leren gebruiken van digitale overheidsinformatie en –diensten vrijwilligers krijgen voldoende kansen hun kwaliteiten in te zetten versterken zelf- en samenredzaamheid Iedereen kan zoveel mogelijk meedoen in de Edese samenleving Vroegtijdig voorkomen dat mensen niet langer mee kunnen doen en afhaken verminderen van het aantal laaggeletterden Linda
Klik & Tik: 0-meting (bij intake) en vragenlijst einde modules Derde stap: Keuze gemaakt van 3 concrete activiteiten waarvan wij het effect willen meten Klik & Tik: 0-meting (bij intake) en vragenlijst einde modules Activiteit Cultura Stadspoort: vragenlijst bij deelnemers en vrijwilligers Cultuur met kwaliteit: Leerlijn Literatuur; vragenlijst waarbij gebruik wordt gemaakt van landelijke monitor. Linda Het doel is het gewenste effect
Effect vaststellen van concrete activiteit Bijvoorbeeld: Klik & Tik Vierde stap: Effect vaststellen van concrete activiteit Bijvoorbeeld: Klik & Tik Verbeteren digitale competenties Toename in digitale zelfredzaamheid Pieternel
Soort effect: kennis en vaardigheden Vijfde stap: Soort effect: kennis en vaardigheden De vraag ‘Welke kennis en vaardigheden’ helpt om de vragenlijst te maken Pieternel
Maken gebruik van observatie en ahv een vragenlijst Zesde stap: Vragenlijst Intake is de 0-meting Maken gebruik van observatie en ahv een vragenlijst Pieternel
Vaststellen indicatoren: Een groei ten opzichte van de 0-meting Zevende stap: Vaststellen indicatoren: Een groei ten opzichte van de 0-meting Pieternel
Effectmeting van Klik & Tik is gestart Uitvoering Effectmeting van Klik & Tik is gestart Effectmeting Stadspoort start in derde kwartaal: vragenlijsten Effectmeting Leerlijn Literatuur: we gebruiken een aantal vragen uit de landelijke monitor. Is gestart in eerste kwartaal 2018. Pieternel
Kosten zijn niet benoemd. Cultura werkt niet met een productbegroting Uitvoering In 2018 is in de rapportage al meer aandacht besteed aan effecten van activiteiten Bijvoorbeeld: Evaluatie en effect Een onderzoekster van Cultuureducatie met kwaliteit bezocht één van de scholen voor een evaluatiegesprek. De school was erg tevreden over het eerste schooljaar van de leerlijn. Het leesniveau van de leerlingen bleek door de leerlijn significant verbeterd te zijn. Elkaar scherp houden Kosten zijn niet benoemd. Cultura werkt niet met een productbegroting Pieternel
Bedankt voor jullie aandacht! Pieternel