De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren: Doelstellingen en besluiten Jana Petit BaTP B3
Doelstelling 1 Gezamenlijke beweging creëren Samen uitvoeren van deelonderzoeken Enthousiaste groep ontstaan Elkaars ervaringen uitwisselen Gezamenlijk leren Doelstelling = behaald
Besluit werkconferenties Deelnemers: zeer tevreden over verloop Vlot verlopen
Doelstelling 2 In groep experimenteren Meer moeilijkheden Aanpassingen: noodzakelijk Project betere aansturing nodig buitenaf Betere planning was nodig Doelstelling: aan gewerkt worden
Andere knelpunten
Knelpunt 1 Betrokken personen hadden uitwerkingsproblemen Mede door economische leercirkel Teams: op zoek naar werkbare oplossingen
Knelpunt 2 Werkplekleren = complex fenomeen Ontwikkelde routines Relaties naar Bedrijfsvoering Externe omgeving Onderwijsvisie Examinering Ontwikkelde routines complex en onderling afhankelijk Uitwisseling elementen werkplekleren Lastiger te realiseren Vooruitgang werkconferenties Uitwisseling ervaringen Netwerkvorming
Moeilijkheden bij doorbraakproject
Probleem 1 Doorbraak = nieuw in mbo Veel van verwacht: d.m.v onderzoek Verbeteringen van werkplekleren d.m.v onderzoek
Probleem op politiek vlak? Project: Voorgesteld als middel voor kwaliteitsverbetering Als remedie tegen Dijselbloem syndroom Beide elementen: ingebouwd worden! Extra druk op project en uitvoerders
Wat ontwikkelde tijdens project? Eigenaarschap Verantwoordelijkheden Eenmaal uitgeklaard? Stuurgroep nam rol op als opdrachtgever
Laatste stand van zaken Inzichten opgeleverd: Verbinding tussen: Doorbraakbedrijven Professionaliseringsinspanningen van de ROC’s Verhouding ontwikkeld tussen Landelijk onderzoek en Regionale projecten
Bedankt voor uw aandacht