De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Advertisements

Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Dr. Albertus Risaeusschool
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop Knallende ruzie
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Sociale competentie en democratisch burgerschap
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Samenwerken in burgerschap
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Informatieavond 7 september 2011
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Informatieavond 30 augustus 2010
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Kinderen en hun sociale talenten
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
7.1: Van de wieg tot het graf
Doel en taak van de hulpverlening
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ruzie maken… een vak apart !?
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Informatieavond september 2016
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Nee Zeggen!.
blok 2 les 4: contact met elkaar
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Iedereen in de dramadriehoek
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo

Kinderen uit de bovenbouw (binnenkomer) De vreedzame school Welkom Kinderen uit de bovenbouw (binnenkomer) De vreedzame school Wat horen jullie al terug? Waarom doen we dit en wat houdt het in? 2017-2018 2018-2019

Waarom en wat houdt het in?

ALGEMEEN OPVOEDING KINDEREN Gevolgen Minder traditionele verbanden / religie / minder regels / meer keuze vrijheid / mondige burger / andere rol van ‘t gezag OPVOEDING Individuelere ontplooiing / persoonlijk geluk kind / minder vertrouwde kaders, gezin buurt familie / verantwoordelijkheid ouders en school onder druk KINDEREN Meer geëmancipeerd / gelijkwaardiger; gehoorzamen naar onderhandelen / andere grenzen; er kan en mag meer / assertiever, mondiger

Dus een leef gemeenschap, kinderen krijgen een stem, mede verantwoordelijk en een expliciete sociale norm

Aanleren; gehoord en gezien worden, voorleven

Blok 1 We horen bij elkaar 2017-2018 Blok 1 We horen bij elkaar Op een vreedzame school zorg je dat iedereen het fijn heeft

Opbouw van de Vreedzame school Blok 2 We lossen conflicten zelf op Conflicten horen gewoon bij het leven, die moeten we leren oplossen

Opbouw van de Vreedzame school Blok 3 We hebben oor voor elkaar Als ik goed naar je luister, is de kans op ruzie klein/misverstand klein  

Opbouw van de Vreedzame school Blok 4 We hebben hart voor elkaar Boos zijn mag, maar ik houd hierbij rekening met de ander!  

Opbouw van de Vreedzame school Blok 5 We dragen een steentje bij Op een vreedzame school zorgen we goed voor elkaar  

Opbouw van de Vreedzame school Blok 6 We zijn allemaal anders Op een vreedzame school mag elk kind zichzelf zijn en worden

Leerlingen lossen conflicten onderling zelf op Voortgang 2018 - 2019 Volwassenen mediëren of arbitreren Leerlingen maken gebruik van een leerlingmediator Leerlingen lossen conflicten onderling zelf op Goed schoolklimaat dat het ontstaan van conflicten voorkomt

MEDIATIE Mediatie door de leerkrachten (Voorheen) Mediatie door de kinderen (dit schooljaar) Eigenaarschap van de kinderen vergroten Alle kinderen leren conflicten op te lossen, maar soms hulp nodig van een ander. Was nu de leerkracht. Dit gaan mediatoren doen! Er lijven echter situaties waarbij leerkrachten dit blijven doen!!

Conflictstijlen Een conflict Je zit elkaar in de weg, bent het niet eens met elkaar. Een ruzie Je doet elkaar pijn, slaan, schelden enz. Misverstand Je begrijpt elkaar verkeerd

Conflictstijlen Wedijveren Assertieve Zin doordrijven opstelling hard stevig COMPROMIS Ontlopen Aanpassen Toegeven zacht Belang van de jezelf Belang van de ander

Voorleven en aanleren! Kortom Preventief Respectvol; Gezamenlijkheid Respectvol; Elkaar horen en zien Op naar een wereld waarin ieder zijn plekje mag hebben Luisteren naar elkaar en in gesprek gaan mediatoren Voor een ieder: Voorleven en aanleren!

Concreet Voorbeelden in de verschillende bouwen OB en MB BB