EEN SPEL MAKEN MET SCRATCH

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het maken van presentaties voor op de computer.
Advertisements

POWERPOINT door Seniorweb Hulst Willem Steenbeek.
Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Installatie instructie
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Gelijkmatige toename en afname
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Video Verwerking Movie Maker
DIA-OPMAAK (1) Dia-indeling H van Breugel A van der Coelen.
Selectie (2). • Je kan een cirkel (vierkant) selecteren vanuit ‘het midden’ met alt en shift ingedrukt.
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
VIJEO DESIGNER.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Jo David. programma’s Microsoft: Outlook Netscape: Messenger andere.
Vakantieregels instellen
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Samenvatting Hoofdstuk 3
Een presentatie maken Les 2
Werking van barboek.nl voor leden
Samengestelde woorden
Snelzoekgids voor video Een videogesprek starten 1.Plaats de aanwijzer op de foto van een contactpersoon en klik op de cameraknop. 2.De contactpersoon.
Snelzoekgids voor audiogesprekken
Wegwijs in Bel-first Handleiding voor het gebruik van deze databank en het opslaan van informatie eruit.
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
Handleiding ClassDojo
Klikdemo 5: CRM Casus Topclean (zonder navigatiehulp) Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo Je gaat nu weer de casus ‘Topclean’ registreren.
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren.
Snelzoekgids voor Lync 2013 VERTROUWELIJK. Alleen verspreiden aan partners die een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend. Microsoft verleent geen.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een Lync-vergadering plannen Als u Outlook gebruikt, kunt u een Lync-vergadering plannen met de.
Snelzoekgids voor © 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Het startscherm van Lync In het startscherm van Lync bevinden zich in de hub.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
Academic Search Premier Bewaren van resultaten: mailen, printen, opslaan Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Hoofdstuk 20 Oefeningen Afbeeldingen toevoegen – Afbeeldingen invoegen vanuit een bestand – Aanpassen – Afmeting en bijsnijden – Schermafbeeldingen – Video’s.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
2 Online registratietool Handleiding 3 Inhoudstafel Als individu aansluiten bij een groep p 4p 4 Een nieuwe groep aanmaken en beheren p 13p 13 Personen.
WORKSHOP SKYPE Christiaan Thimister. AGENDA Kennismaking Microsoft Account Installeren / instellen van Skype Toevoegen van contactpersonen Eén op één.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
PDA-route door De Vooroever. Het PDA-toestel (1)
BTN4U Derde training: nog meer handige tips voor de vernieuwde btn4u toepassing.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Een snelkoppeling maken naar uw patiëntenlijst (aanwezigheidsbeeld)
Introductie Ontdek Nederland Een ‘locatie’
Gebruiksaanwijzing Hoi stelletje gozerts, dit is allemaal onzin over een computer. Veel plezier ermee.
Je moet eerst een muziekje hebben als MP3
Gevorderde programmeer Les
Algemene beschrijving van de toepassing
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Klik telkens op het juiste blokje
Hoe referenties beheren in Mendeley?
Hoe referenties beheren in Mendeley?
Bridge spellen naspelen met Wbridge5
Bridge spellen naspelen met Wbridge5
Titel wetenschapsproject
Goochelen met Google Zoeken
Hoofdstuk 21 Overgangen en Animaties
GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man Michel Fiege.
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
FC Oppuurs e-Kickoff Oppuurs, 2014
GAME MAKER ONLINE Les 5 / Snake Michel Fiege.
Titel van wetenschappelijk project
Chromecast Door Google.
Video Snelle naslag Lync 2013 voor Office 365 De lay-out kiezen
Hoe maak je een eyecatcher
Leren programmeren met Scratch
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Transcript van de presentatie:

EEN SPEL MAKEN MET SCRATCH

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Scratch opstarten Kijk op je bureaublad of zoek met Google naar scratch Je kan ook via users.ugent.be/~lbrouns Scratch gevonden? Wijzig de taal-instelling naar Nederlands: Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Bouwblokken voor de scripts Script-venster Speelveld Sprites Bouwblokken voor de scripts Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Elke sprite heeft drie tabbladen Scripts Elke sprite weet hoe hij moet bewegen, reageren op andere sprites, van uiterlijk veranderen, geluid maken... Achtergronden / uiterlijken Elke sprite heeft meerdere ‘kostuums’ Geluiden Elke sprite bewaart de specifieke geluiden die hij kan maken Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Eerste stappen in Scratch : Sprite Maak een sprite bij Selecteer een Sprite Kies Uiterlijken Experimenteer met de acties die mogelijk zijn door te klikken Iets meer nu : kies Beweging Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Eerste stappen in Scratch : Sprite beweegt Experimenteer met de acties die mogelijk zijn door te klikken Experimenteer met de getallen die je kan invullen Iets complexer: kies Besturen Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Eerste stappen in Scratch : Sprite besturen Aantal keer Complexere structuren Versleep naar scriptvenster Kies gewenste actie Klik dit vast Test uit door te klikken Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Voorwaarde toevoegen Besturen afhankelijk van een voorwaarde Twee soorten voorwaarden: Gebeurtenissen Berekeningen / samengestelde voorwaarden Probeer: Voorwaarde Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Automatisch afspelen - principe Gebeurtenissen: Als er ‘een signaal’ gegeven wordt, start de sprite met zijn actie Mogelijke ‘signalen’: Het signaal wordt ‘gehoord’ door een ‘blokje met bult’: Per sprite/achtergrond meerdere scriptblokjes mogelijk Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Scratch luistert: reactie op pijltjestoetsen Test uit door de pijltjestoetsen in te drukken Voeg ook en toe Loopt de sprite achteruit? Verander zijn ‘kostuum’ of draai hem! Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent De jager en de prooi Voeg een sprite toe: de prooi die door de jager gevangen moet worden Zorg dat de prooi heel de tijd in beweging is, van zodra het spel begint Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Raakt de jager de prooi? Als de jager de prooi vangt, wint hij Hij zendt een signaal, dat ‘het scherm’ zal opvangen Zorg dat het scherm de jager proficiat wenst, en het spel stopt Of moet de jager meer dan 1 prooi vangen? Laat de jager het signaal ‘gevangen’ uitsturen Dan zal iemand de tel bijhouden: een variabele! Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Variabelen Variabelen zijn ‘plekjes in het geheugen’ waar je dingen in kan bewaren Vergelijk het met een doosje of mandje waar je een getal of woord in steekt – om het later weer te lezen Voeg een variabele toe met naam ‘aantal gevangen’ Bij de start: aantal = 0 ! Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Variabelen Variabelen zijn ‘plekjes in het geheugen’ waar je dingen in kan bewaren Vergelijk het met een doosje of mandje waar je een getal of woord in steekt – om het later weer te lezen Voeg een variabele toe met naam ‘aantal gevangen’ Bij de start: aantal = 0 ! Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

De prooi: wat hij doet als hij gevangen is Als de prooi gevangen is: Verdwijnt de prooi Verzet hij de teller: +1 ! Indien de teller op 4 staat Stuurt hij het signaal ‘gewonnen’ Indien de teller niet op 4 staat Gaat hij naar een willekeurig punt Verschijnt hij opnieuw Laat hij een geluidje horen Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Harry Potter vangt de gouden snaai Surf naar users.ugent.be/~lbrouns en klik door naar Workshop Scratch Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Speel met Harry Potter... Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

... en probeer of je dit zelf kan (met hulp) Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Lijsten: meerdere variabelen bewaren Maak een lijst aan Daar bewaren we de tellers voor Bij de start: alle tellers zijn 0 ! De namen van de tellers ? Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Maak meerdere sprites Verzet het ‘vangen’ van de bal: Niet Harry vangt de bal, maar de bal vangt Harry Maak twee kopies van de gouden snaai Verander hun uiterlijk Bekijk de scripts: die zijn gelijk! Zorg dat elke bal z’n eigen teller bijhoudt Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Industrieel Ingenieur Informatica, UGent Maak meerdere sprites Het spelidee kwam van Pranali Choubal Kunal Shah Barb Ericson ericson@cc.gatech.edu Harry is pas gewonnen als ALLE tellers 4 zijn! Als een van de tellers 4 wordt, stuur je het signaal ‘misschien gewonnen’ Het ‘scherm’ vangt dit signaal op Als Harry ‘misschien won’ en alle drie de tellers zijn 4 (of groter), dan is Harry echt gewonnen: zend het signaal ‘gewonnen’ Industrieel Ingenieur Informatica, UGent

Veel succes met de verdere experimenten! Meer informatie op http://tiwi.ugent.be/stem contactpersoon leen.brouns@ugent.be