Kansrijk met Entree naar vervolg mbo of werk!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Overgang van PO naar VO Let op!
Voortgezet Onderwijs in de regio Waterland
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Voor iedere leerling een oplossing!
Kansen door samenwerking
Startpagina CWI presentatie.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Hans Everhardt – MBO Groningen
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Onderwijs op maat.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
“Passend onderwijs op maat”
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
VMBO Economie Docentendag
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Ouderavond Stand van zaken nu Uitstroom naar werk is nu het belangrijkste doel! Bedreigingen en belemmeringen: 1.Afschaffen van de Wajong.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Ongediplomeerde instroom in het mbo
De kracht van de samenwerking in de regio
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Instrumenten en voorzieningen
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs. Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen De schoolorganisatie en het eerste jaar – Wat is er anders t.o.v.
Afdeling PGL 17 november KSE examens  Procedure niveautoetsen en examens  Aanvraag extra faciliteiten - Uitstroom  Vervolgonderwijs MBO  Arbeid/dagbesteding.
Samen voor Kwetsbare Jongeren
Beperkt onbeperkt beschikbaar aspirant-werknemers met karakter: Project Boris Monique Mol.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Pilot project Gemeente Gennep
Informatie voor ouders groep 8 over:
Meningen over Leven Lang Leren
TI-Arbeidsmarkt Recessie + maatregelen TI-bedrijven
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Lerend Netwerk LOB WELKOM! 1.
1 PO: Studiefinanciering moet je zelf aanvragen
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Informatie voor ouders groep 8 over:
RECRON Keuzedeel Leisure Leefstijlen
Schooljaar met 4 periodes
Entreeschool: samen naar een goede basis
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
RMC regio Zuid-Holland Noord Voorlopige cijfers
‘Met de voetjes van de vloer leren’
Transcript van de presentatie:

Kansrijk met Entree naar vervolg mbo of werk! Trudy Vos Voorzitter btg Entree MBO Raad Voorzitter sectorkamer Entree SBB

Samenstelling populatie per instroomcohort* voorliggend onderwijs 2013 2014 2015 2016 2017 geen diploma voortgezet onderwijs 16% 25% 29% 27% 25% onbekend 56% 34% 22% 21% 21% praktijkonderwijs 8% 13% 19% 21% 19% internationale schakelklas 7% 10% 11% 13% 19% voortgezet speciaal onderwijs 11% 16% 18% 17% 15% voortgezet onderwijs (incl. vbo) 4% 2% 1% 1% 1% totaal (aantallen) 15.600 11.105 10.550 10.661 12.004 De samenstelling van de populatie binnen Entree is breder dan alleen de starters die rechtstreeks vanuit voorliggend onderwijs komen. Vijf hoofdgroepen nader bekeken We kunnen de vijf hoofdgroepen als volgt karakteriseren, waarbij in aanmerking moet worden genomen dat ook sprake is van overlap tussen de categorieën: 1) Geen diploma in het voortgezet onderwijs behaald (25 procent) Het gaat hier om leerlingen die zonder diploma zijn uitgestroomd uit het voortgezet onderwijs en nog kwalificatieplichtig zijn. Entreeonderwijs is voor deze leerlingen een vorm van laatstekansonderwijs, om alsnog een diploma te kunnen behalen. 2) Onbekend: deelnemers waarvan geen vooropleiding bekend is (21 procent) Gemiddeld genomen gaat het om oudere studenten waarvan de vooropleiding in de onderwijsdata onbekend is, omdat de diploma’s of het ongediplomeerd uitstromen toen nog niet geregistreerd werden. Het betreft ook statushouders waarvan de vooropleiding onbekend is. Een deel van de huidige kandidaten zonder bekende vooropleiding komt via gemeenten vanuit de re-integratie naar de entreeopleidingen. Dat geldt ook voor statushouders. Omdat deze mensen nog geen afgesloten opleiding met diploma op startkwalificatieniveau hebben, is de entreeopleiding één van de opties waar de gemeenten uit kunnen kiezen bij re-integratie. Hierin wordt vaak samengewerkt met het lokale roc. De entreeopleiding mag dan met behoud van de uitkering gevolgd worden. 3) Praktijkonderwijs gevolgd (19 procent) Voor leerlingen uit het praktijkonderwijs biedt entreeonderwijs de kans om een mbo-diploma te behalen. Hoewel praktijkonderwijs ‘eindonderwijs’ is en bij instroom in praktijkonderwijs de verwachting is dat een diploma op mbo-niveau niet haalbaar is, biedt entreeonderwijs een substantieel deel van deze doelgroep de kans om toch alsnog een mbo-diploma te behalen en eventueel door te stromen naar mbo-2. De entreeopleiding is voor deze doelgroep daarmee een verrijking en een kans. 4) Internationale schakelklas gevolgd (19 procent) Voor isk-leerlingen heeft de entreeopleiding de functie om toegang te krijgen tot het onderwijs in Nederland. Deelnemers hebben vaak een disharmonisch profiel: zij zijn cognitief in staat tot een hoger onderwijsniveau, maar door een lage beheersing van de Nederlandse taal wordt vaak de inschatting gemaakt dat het niet mogelijk is in een hoger niveau in te stromen. De entreeopleiding is, bij een laag taalniveau, vaak de enige mogelijkheid voor Pagina 20 van 79 deze doelgroep om onderwijs te volgen (Jeugdombudsman Den Haag, 2017). 5) Voortgezet speciaal onderwijs gevolgd (15 procent) Voor leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs die de arbeidsmarktgerichte route volgen of voor wie de diplomaroute uiteindelijk niet haalbaar blijkt, geldt eveneens dat de entreeopleiding een verrijking en een kans betekent. Bron: Inspectie van het Onderwijs, 2018 *mbo 1 (2013-2015), entree (2015-2017)

Een passende leerroute Samen met de student gaan we op zoek naar een passende leerroute (via gepersonaliseerd leren of leren in de praktijk). Dat kunnen we niet zonder onze leerbedrijven. Ik geef in presentaties bij de uitleg van dit schema aan dat we in het mbo naast onze reguliere opdracht van diplomagerichte leerroutes meer en meer voor een bredere doelgroep (in kader van LLO; je ziet ook dat binnen Entree de tendens waarneembaar is dat er meer (jong)volwassenen boven de 23 het Entree onderwijs instromen) ervaring opdoen met andere leerroutes: Certificaatgerichte leerroute (niet op niveau 1) en Praktijkleerroute op maat Bij de praktijkleerroute op maat kun je even extra stilstaan en o.a. aangeven dat we hier in de arbeidsmarktregio’s met onze partners pilots uitvoeren (nu reeds 23 regionale pilots). Deze leerroute is alleen voor werkzoekenden en werkenden (zonder startkwalificatie) van wie op voorhand duidelijk is dat een mbo-diploma (van entree of hoger mbo-niveau) of een mbo-certificaat vooralsnog niet haalbaar is. Het levert voor de kandidaat een mbo verklaring op met tenminste een praktijkverklaring (referentie van een praktijkopleider die heeft gezien dat de kandidaat een of meer werkprocessen in de praktijk heeft uitgevoerd.

De volgende stap Entree diploma (in 2018 71%): Goede overdracht naar vervolg-mbo (87% naar niveau 2) Succesvolle overgang naar de arbeidsmarkt (duurzame plaatsing) Entree diploma niet behaald  mbo verklaring om de overgang naar werk kansrijker te maken (pilots)

Samenwerking Om het perspectief voor onze doelgroep te vergroten moeten we in de regio krachten bundelen en de samenwerking met verschillende partners versterken: Onderwijs Sociaal domein Arbeidsmarkt Er zijn al heel veel mooie samenwerkingen waar op verder gebouwd kan worden.

Kiki Bult studente Gastronoom/sommelier Cas Spijkers Academie ROC van Twente