Kansrijk met Entree naar vervolg mbo of werk! Trudy Vos Voorzitter btg Entree MBO Raad Voorzitter sectorkamer Entree SBB
Samenstelling populatie per instroomcohort* voorliggend onderwijs 2013 2014 2015 2016 2017 geen diploma voortgezet onderwijs 16% 25% 29% 27% 25% onbekend 56% 34% 22% 21% 21% praktijkonderwijs 8% 13% 19% 21% 19% internationale schakelklas 7% 10% 11% 13% 19% voortgezet speciaal onderwijs 11% 16% 18% 17% 15% voortgezet onderwijs (incl. vbo) 4% 2% 1% 1% 1% totaal (aantallen) 15.600 11.105 10.550 10.661 12.004 De samenstelling van de populatie binnen Entree is breder dan alleen de starters die rechtstreeks vanuit voorliggend onderwijs komen. Vijf hoofdgroepen nader bekeken We kunnen de vijf hoofdgroepen als volgt karakteriseren, waarbij in aanmerking moet worden genomen dat ook sprake is van overlap tussen de categorieën: 1) Geen diploma in het voortgezet onderwijs behaald (25 procent) Het gaat hier om leerlingen die zonder diploma zijn uitgestroomd uit het voortgezet onderwijs en nog kwalificatieplichtig zijn. Entreeonderwijs is voor deze leerlingen een vorm van laatstekansonderwijs, om alsnog een diploma te kunnen behalen. 2) Onbekend: deelnemers waarvan geen vooropleiding bekend is (21 procent) Gemiddeld genomen gaat het om oudere studenten waarvan de vooropleiding in de onderwijsdata onbekend is, omdat de diploma’s of het ongediplomeerd uitstromen toen nog niet geregistreerd werden. Het betreft ook statushouders waarvan de vooropleiding onbekend is. Een deel van de huidige kandidaten zonder bekende vooropleiding komt via gemeenten vanuit de re-integratie naar de entreeopleidingen. Dat geldt ook voor statushouders. Omdat deze mensen nog geen afgesloten opleiding met diploma op startkwalificatieniveau hebben, is de entreeopleiding één van de opties waar de gemeenten uit kunnen kiezen bij re-integratie. Hierin wordt vaak samengewerkt met het lokale roc. De entreeopleiding mag dan met behoud van de uitkering gevolgd worden. 3) Praktijkonderwijs gevolgd (19 procent) Voor leerlingen uit het praktijkonderwijs biedt entreeonderwijs de kans om een mbo-diploma te behalen. Hoewel praktijkonderwijs ‘eindonderwijs’ is en bij instroom in praktijkonderwijs de verwachting is dat een diploma op mbo-niveau niet haalbaar is, biedt entreeonderwijs een substantieel deel van deze doelgroep de kans om toch alsnog een mbo-diploma te behalen en eventueel door te stromen naar mbo-2. De entreeopleiding is voor deze doelgroep daarmee een verrijking en een kans. 4) Internationale schakelklas gevolgd (19 procent) Voor isk-leerlingen heeft de entreeopleiding de functie om toegang te krijgen tot het onderwijs in Nederland. Deelnemers hebben vaak een disharmonisch profiel: zij zijn cognitief in staat tot een hoger onderwijsniveau, maar door een lage beheersing van de Nederlandse taal wordt vaak de inschatting gemaakt dat het niet mogelijk is in een hoger niveau in te stromen. De entreeopleiding is, bij een laag taalniveau, vaak de enige mogelijkheid voor Pagina 20 van 79 deze doelgroep om onderwijs te volgen (Jeugdombudsman Den Haag, 2017). 5) Voortgezet speciaal onderwijs gevolgd (15 procent) Voor leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs die de arbeidsmarktgerichte route volgen of voor wie de diplomaroute uiteindelijk niet haalbaar blijkt, geldt eveneens dat de entreeopleiding een verrijking en een kans betekent. Bron: Inspectie van het Onderwijs, 2018 *mbo 1 (2013-2015), entree (2015-2017)
Een passende leerroute Samen met de student gaan we op zoek naar een passende leerroute (via gepersonaliseerd leren of leren in de praktijk). Dat kunnen we niet zonder onze leerbedrijven. Ik geef in presentaties bij de uitleg van dit schema aan dat we in het mbo naast onze reguliere opdracht van diplomagerichte leerroutes meer en meer voor een bredere doelgroep (in kader van LLO; je ziet ook dat binnen Entree de tendens waarneembaar is dat er meer (jong)volwassenen boven de 23 het Entree onderwijs instromen) ervaring opdoen met andere leerroutes: Certificaatgerichte leerroute (niet op niveau 1) en Praktijkleerroute op maat Bij de praktijkleerroute op maat kun je even extra stilstaan en o.a. aangeven dat we hier in de arbeidsmarktregio’s met onze partners pilots uitvoeren (nu reeds 23 regionale pilots). Deze leerroute is alleen voor werkzoekenden en werkenden (zonder startkwalificatie) van wie op voorhand duidelijk is dat een mbo-diploma (van entree of hoger mbo-niveau) of een mbo-certificaat vooralsnog niet haalbaar is. Het levert voor de kandidaat een mbo verklaring op met tenminste een praktijkverklaring (referentie van een praktijkopleider die heeft gezien dat de kandidaat een of meer werkprocessen in de praktijk heeft uitgevoerd.
De volgende stap Entree diploma (in 2018 71%): Goede overdracht naar vervolg-mbo (87% naar niveau 2) Succesvolle overgang naar de arbeidsmarkt (duurzame plaatsing) Entree diploma niet behaald mbo verklaring om de overgang naar werk kansrijker te maken (pilots)
Samenwerking Om het perspectief voor onze doelgroep te vergroten moeten we in de regio krachten bundelen en de samenwerking met verschillende partners versterken: Onderwijs Sociaal domein Arbeidsmarkt Er zijn al heel veel mooie samenwerkingen waar op verder gebouwd kan worden.
Kiki Bult studente Gastronoom/sommelier Cas Spijkers Academie ROC van Twente