VAN HARTE WELKOM Luc Van Rentergem
Voorbereidende stappen
INSTALLATIE VAN DE APP VOLLEYSPIKE Selecteer op de tablet google chrome Surf naar www.volleyspike.com Klik op start now for free De app wordt gedownload. Na de download druk op de download file De installatie wordt aangevangen.
AANMAKEN VAN LOGIN Dit gebeurt door clubsecretaris en/of clubvoorzitter Zij surfen naar volleyadmin2 en loggen in met hun persoonlijk login Na de login zien we volgend venster
AANMAKEN VAN deelnemerslijsten Dit gebeurt door clubsecretaris en/of clubvoorzitter We surfen naar volleyadmin2 en loggen in met hun persoonlijk login. Na de login zien we volgend venster en klikken op “Deelnemerslijsten”
Voorbereiding wedstrijd
INLOGgen OP DE APP Dit gebeurt op voorhand en een internet verbinding moet voorhanden zijn. Op de tablet openen we de app (Volleyball App) Kies eerst voor Options
INLOGgen OP DE APP Voor deze oefensessie moet je Sandbox Mode inschakelen Voor het downloaden van de competitiewedstrijden moet je Sandbox Mode uitschakelen !
INLOGgen OP DE APP Nu kiezen we voor Match Format
INLOGgen OP DE APP Klik op LOG IN. Vul hier de login gegevens van je club in Gebruik voor de oefensessie Club ID = VVB-2290 Pin Number = 987654 Klik daarna op LOG IN
DOWNLOADEN VAN EEN MATCH Select the club.(Selecteer de club) Select the series (Selecteer de reeks) Select the match (Selecteer de match in de reeks) Klik daarna op done en de gegevens worden gedownload
Op deze manier kunnen we alle wedstrijden van het komende weekend downloaden We kunnen de tablet daarna uitschakelen en meenemen naar de sporthal We moeten niet meer online zijn om de wedstrijd terug op te laden
Klaarmaken tablet voor markeren van een wedstrijd
In de sporthal starten we de app terug op en kiezen “Match format” We klikken op “RESTORE MATCH” en kiezen de wedstrijd die we moeten markeren
Na het downloaden en op done te klikken komen we in volgend venster We zien dat er meer mogelijkheden zijn dan voor de LOG IN Klik op ADMINISTRATION
Na het klikken op ADMINISTRATION gaan we de spelerslijsten aanmaken Dit is eigenlijk het wedstrijdblad invullen. Voordeel is dat in Volleyadmin2 deelnemerslijsten zijn aangemaakt. De deelnemerslijst en ook de volledige ledenlijst van beide ploegen worden gedownload Als de tekst in het rood staat, wil dit zeggen dat er nog fouten in de gegevens staan Als je op een team klikt, dan verschijnt de volledige deelnemerslijst van die ploeg
Aanduiden van aanwezige spelers We klikken op onze club We passen de gegevens aan van onze ploeg Aanduiden van aanwezige spelers via Select all door één voor één te selecteren Aanduiden van kapitein (captain aanvinken) Aanduiden van libero’s (libero aanvinken) Onderaan zie je het aantal geselecteerde spelers, kapiteins en libero’s
Opgepast bij 13 en 14 spelers : aantal libero’s !! Foutmelding bij Te weinig libero’s aangeduid Geen kapitein aangeduid Te weinig spelers aangeduid Foutmeldingen moeten opgelost worden Je kan het nu onmiddellijk doen of kiezen om het later te doen
Spelers toevoegen Indien er spelers aanwezig zijn, die niet in de deelnemerslijst staan, moeten ze toegevoegd worden Je klikt daarom op Add Player
ADD PLAYER In het scherm dat verschijnt, moet je de licentie nummer van de speler ingeven Zonder licentie nummer kan de speler niet ingegeven worden !
ADD PLAYER Na het toevoegen verschijnt de speler in de lijst maar met shirtnummer 0 Het aanpassen van het shirtnummer gebeurt als volgt. Blijf drukken op de naam van de speler Er verschijnt een potloodje in de rechterbovenhoek Klik hier op en je kan nu de shirtnummer gaan aanpassen Je moet tenslotte de speler ook nog selecteren
De spelerslijst van onze ploeg is volledig aangevuld De rode kleur is vervangen door wit Volgende stap = de gegevens van de staff aanvullen Je klikt op STAFF bij uw ploeg
Wat kan je hier toevoegen bij beide ploegen COACH (Coach) ASS – COACH (Assistant Coach) VERZORGER (Medic) DOKTER (Doctor) KINE (Physiotherapist) Wat moet je hier toevoegen bij de thuisploeg MARKEERDER (Score Keeper) Terreinafgev (field deputy) Indien je al deze personen ingegeven hebt bij het opmaken van de deelnemerslijst, moet je hier enkel nog aanvinken wie aanwezig is Zorg er dus voor dat je voorzitter of secretaris bij het opmaken van de deelnemerslijst zoveel mogelijk personen opgeeft
STAFF aanvullen Via de knop Add Player kun je personen toevoegen Je moet naam en voornaam ingeven Je moet de rol van betrokkene ingeven Het is niet noodzakelijk om het licentie nummer in te geven
GEGEVENS VAN DE BEZOEKENDE CLUB Deze gegevens worden aangepast door de verantwoordelijke van de bezoekende club Overhandig daarvoor de tablet aan hun verantwoordelijke
EDIT OFFICIALS Hier kunnen de gegevens van de scheidsrechters en waarnemer ingevuld of aangepast worden
EDIT OFFICIALS Als de gegevens kloppen klik je op Select All Via Add Player kun je personen toevoegen De scheidsrechters moeten zich hier aanmelden door op Select te klikken
Alle benamingen staan nu in een witte kleur Dit geeft aan dat alle administratieve verplichtingen in orde gebracht zijn Volgende stap : de scheidsrechters kunnen de gegevens controleren = nazien van het wedstrijdblad
Controle van de ingevulde gegevens. Klik in het beginscherm op RESULTS
Controle van de ingevulde gegevens. Klik in het volgende scherm op ROSTER
Controle van de ingevulde gegevens. Je krijgt een overzicht zoals op een wedstrijdblad Hier kan de scheidsrechter nu beginnen aan de controle van het “wedstrijdblad” Tip voor de SR : hou een notaboekje bij de hand want je kan niets afvinken
Opstarten van de wedstrijd
De SR heeft alle administratieve handelingen achter de rug We staan op het terrein klaar om de wedstrijd aan te vangen Klik nu op START SET 1
De SR voert de toss uit. Opgepast alles wordt bekeken vanuit de functie van de thuisploeg. De SR deelt mee : De thuisclub serveert of heeft receptie. De thuisclub start aan kant A of kant B
De scheidsrechter moet deze speler laten schrappen Wat moet er gebeuren als bij de toss een geselecteerde speler nog steeds niet aanwezig is ?? De scheidsrechter moet deze speler laten schrappen In Volley Spike = afvinken in het scherm “Administration”
Het tekenen van het wedstrijdblad door de kapitein en de coaches. Druk op sign off en scroll naar onder. Druk op de voorziene knoppen om de kapiteins en coaches te laten tekenen.
Het tekenen van het wedstrijdblad door de kapitein en de coaches. Het tekenen gebeurt zoals een koerierdienst een pakje komt afgeven.
Aanvang Set 1
Na het tekenen is het tijd om de opstelling van de beide teams in te geven. (Opstellingsbriefjes) Klik hiervoor op het desbetreffende team.
Mogelijkheid om de nummers manueel in te brengen door op ieder vakje een nummer in te geven Een betere manier is via QUICK PICK
Als je op Quick Pick klikt : krijg je een lijst van de spelers selecteer je de spelers in volgorde van posities 1 tot 6 Het vak verdwijnt zodra er 6 spelers zijn geselecteerd
Wanneer er geen veldkapitein is, krijg je na het op OK klikken een melding Er wordt gevraagd wie de veldkapitein is en deze kan je kiezen uit de lijst van de basisspelers
Wanneer je beide teams hebt ingegeven wordt nogmaals een bevestiging gevraagd. Als je een fout vaststelt druk je op Undo Indien je zeker bent druk dan op Confirm Je komt terug in het hoofdscherm en je ziet nu in plaats van START SET 1, SCORE SET 1 staan. Klik op SCORE SET 1
Men krijgt het volgende scherm te zien.
De ploegen staan in opstelling zoals ze voor de markeerder staan. Opslag is voor ploeg A (Serving) Het virtuele net bevindt zich in een verticale lijn tussen de teams. Zo ziet je hier nr 3 op positie 1 bij A Zo zie je ook nr 7 op positie 1 bij B Naast de ploegopstelling zie je libero’s staan Onder de ploegopstelling staan de mogelijke wisselspelers Als de SR klaar staat om de wedstrijd te starten, drukken we op Start Set OK
Wat als we ondanks de vorige controles nu nog vaststellen dat we een fout gemaakt hebben bij het ingeven van de opstellingen ??? Bovenaan de logs staat Setup Set Door hier op te klikken keren we terug naar “Start Set” : De toss gegevens moeten terug ingegeven worden Er moet opnieuw getekend worden En dan kunnen de opstellingen aangepast worden
Als een ploeg scoort, druk je op de knop ‘+1’ Je ziet de puntenstand wijzigen Bij het wijzigen van de service van ploeg, druk je gewoon op ‘+1’ bij de andere ploeg en je ziet dat “Serving” wisselt van kant De rotatie doordraait.
Opgepast ! Druk bij een vergissing niet op -1. In het midden staat een omkeerpijl = Undo die de laatste bewerking ongedaan maakt.
Tussen beide ploegen zie je het verloop van de wedstrijd voor de laatste 5 fases Alles wat je doet wordt geregistreerd in een log file.
Waar dienen de knoppen bovenaan het scherm voor ? Knoppen voor team A Knoppen voor team B
Aanvraag time out : Klik hiervoor op het klokje boven het aanvragende team. Je ziet bij het team de 1 verschijnen en de klok loopt. De klok kan steeds onderbroken worden door op OK te klikken.
Spelvertraging : Bij stand 6-7 krijgt Team B een sanctie voor spelvertraging. Klik hiervoor op het onvolledige klokje Telkens bevestigen met ok. Er komt een 1 te staan naast het klokje Naast het Team B staat bovenaan een gele kaart
Geven van sancties : Bij een stand 8-12 krijgt de coach van team A een gele kaart Klik op het sterretje Er verschijnt een scherm waarop alle spelers en de staf staan Klik op het vakje “Coach”
Geven van sancties : Je krijgt een scherm met de mogelijke sancties Klik op de gele kaart = Warning Op deze manier kunnen dus alle sancties aan alle spelers, libero’s en staf gegeven worden
Geven van een rode kaart : Bij stand 13-17 krijgt speler 12 van team A een rode kaart Klik op het sterretje en je krijgt het scherm met alle spelers, de libero’s en de staf Merk op dat er in het vakje van de coach een geel kaartje staat Je klikt op speler 12
Geven van een rode kaart : Je krijgt het scherm met de mogelijke sancties Aangezien deze ploeg reeds een gele kaart gekregen heeft, staat “Warning” niet meer in het rood want je kan maar één keer een gele kaart geven aan een ploeg Je klikt op “Sanction” voor het geven van de rode kaart
Gevolgen van het geven van een rode kaart : Speler 12 van team A krijgt een rode kaart bij stand 13- 17 en zijn ploeg is op dat ogenblik aan de opslag De opslag gaat naar team B Team B heeft een punt bijgekregen In het vakje van speler 12 staat een rood kaartje
Uitwijzing van een speler: Bij stand 16-23 krijgt speler 3 van team A geel en rood in één hand Je klikt op het sterretje aan de kant van team A Je klikt op speler 3
Uitwijzing van een speler: In het volgende scherm klik je op “Expulsion” = Uitwijzing Daarna moet je de vervanger kiezen : op het scherm staan alle beschikbare spelers We kiezen voor speler 2
Uitwijzing van een speler: Aangezien de uitgewezen speler de kapitein is, verschijnt volgende vraag We klikken op OK en krijgen een scherm met de mogelijke spelers We kiezen voor speler 4
Na het afhandelen van de uitwijzing hebben we volgende info op het scherm: Speler 2 staat op het veld als vervanger van speler 3 Speler 3 heeft geel + rood gekregen, is dus uitgewezen en is vervangen door speler 2 Speler 4 is veldkapitein geworden
Uitsluiten van een speler: = Disqualification Afhandeling gebeurt op dezelfde wijze als een uitwijzing
Ongegronde aanvraag = IR De scheidsrechter zal aangeven als dit moet genoteerd worden. Dit kan bvb gebeuren bij aanvragen van een derde time out in een zelfde set. Dit moet je ingeven via het symbool IR
Noteren van opmerkingen
EINDE SET 1 Na het scoren van het laatste punt verschijnt het volgende venster. Na het drukken op OK zie je het Results venster zoals op een klassiek wedstrijdblad.
EINDE SET 1 WAT NU ?? Druk op OK dan kom je terug in het beginvenster Je bent nu klaar om set 2 te starten Maar je bent een beetje te snel geweest omdat je jouw eigen ploeg graag zag winnen : De scheidsrechter heeft het laatste punt aan de tegenstrever toegewezen ! WAT NU ??
Op het scherm is er in het midden een nieuwe knop opgelicht : ROLL BACK Door op deze knop te klikken, keren we terug naar het startscherm waarop staat Score set 1
Door op Score set 1 te klikken keer je terug naar de vorige set net voor het laatste punt gescoord werd Je kunt nu je fout rechtzetten en het punt aan de tegenstrever toekennen Je kunt daarna verder markeren tot de set gewonnen wordt door één van de ploegen
Na het einde van set 1 kom je op het startscherm waar Start set 2 op staat Je bent nu klaar om set 2 te starten Als een speler te laat is toegekomen, moet je hem via Administration nu invoeren voor je start set 2 indrukt
AANVANG SET 2 – 3 of 4 Wanneer men in de hoofdmenu Start set 2 kiest dan krijgt men volgend venster waar men kan kiezen voor welk team men de opstelling wil ingeven. Wie kiezen één van de teams De opstelling is ingevuld met de spelers die op het einde van de voorgaande set op het veld stonden . Indien de opstelling gelijk is gewoon op OK drukken.
AANVANG SET 2 – 3 of 4 Indien de opstelling 1 of meerdere posities doordraait of terugkeert gebruik de blauwe pijlen. Indien je het niet zeker ben kies je voor Quick Pick of Clear en kun je terug opnieuw ingeven. Gemakkelijkste manier is Quick Pick Zo doe je dit voor beide ploegen en klikt daarna nogmaals op confirm. Via het startscherm kunnen we naar Score set 2 en zijn we klaar voor de tweede set
Wisselen van spelers Door te klikken op de speler die men wil vervangen, krijgen we een nieuw scherm
Wat kunnen we via dit scherm ? Een spelerswissel invoeren Een sanctie geven aan een speler Uitzonderlijke wissels invoeren
Wisselen van spelers De coach van team A wil speler nr 2 vervangen We klikken op het vakje met nr 2 Om te vervangen klik je op het groene vak
Wisselen van spelers Er wordt een lijst met de beschikbare spelers weergegeven. We kiezen speler 9 door in het vakje te klikken
Wisselen van spelers Je komt terug in het overzicht en je ziet speler 9 op het terrein en speler 2 op de bank Het kleine zwarte cijfertje geeft aan dat er een wissel gebeurd is
Wisselen van spelers Het loopt nog niet naar wens en de coach van team A vraagt een dubbele wissel Speler 9 wordt terug vervangen door basisspeler 2 We klikken op het vakje met nr 9 en kiezen dan voor groene vak . Onmiddellijk zie je de omgekeerde wissel verschijnen. Speler 9 kan dus niet meer reglementair gewisseld worden in deze set. Er staat een diagonale lijn door het vakje met nr 9
Wisselen van spelers Tweede wissel: speler 7 wordt vervangen door speler 10 We klikken op vakje met nr 7 Kiezen voor het groene vak en krijgen terug een overzicht van de beschikbare spelers Speler 9 staat niet meer vermeld in het overzicht ! We klikken op het vakje met nr 10 Bemerk dat speler 10 de kapitein van de ploeg is
Voor de tweede wissel is speler nr 4 de spelkapitein Er staat een kleine “c” voor zijn nummer Na de tweede wissel is speler nr 4 geen spelkapitein meer De ingekomen speler 10 is nu kapitein
AANVANG SET 5 Opgepast : voor set 5 wordt terug getosst. Je moet dus terug de toss noteren. Hou er rekening mee dat dit moet genoteerd worden in functie van de thuisploeg.
VERLOOP SET 5 Na ingeven van het resultaat van de toss en de opstellingen, kan de set starten We markeren tot een van beide ploegen 8 punten heeft Er wordt gemeld dat de ploegen van kant moeten wisselen Klik op OK
De ploegen en alle gegevens zijn van kant gewisseld. We kunnen verder markeren tot het einde van de set
EINDE WEDSTRIJD Na het einde van de wedstrijd krijg je de resultatentabel van de wedstrijd te zien
Door op OK te klikken kom je op het startscherm Door op Results te klikken, kan je van alles bekijken
Roster: de spelerslijsten Results: de resultatentabel Sanctions: het vak met de sancties Comments Report: het vak opmerkingen Per set kan je ook het wedstrijdblad van vroeger zien
Bij de wedstrijden waar een voorwedstrijd of reservenwedstrijd gespeeld is, moet je hier het resultaat ingeven
AFSLUITEN WEDSTRIJD Klik op SIGN OFF Je wordt er nog even aan herinnerd dat er geen resultaten van een reservenwedstrijd zijn ingegeven Op OK klikken
Achtereenvolgens tekenen De markeerder Beide kapiteins De scheidsrechter(s)
Boven het vak waarin men moet tekenen, ziet men : De resultatentabel Het vak met opmerkingen Na het tekenen, doorscrollen naar beneden en op OK klikken
Confirm Als iedereen getekend heeft, verschijnt een nieuwe balk Door op deze balk te klikken, wordt het wedstrijdblad afgesloten en kan er niets meer gewijzigd of aangevuld worden Klik pas op “Confirm” na akkoord van de scheidsrechter
Als je terug naar het hoofdvenster gaat is Sign off niet meer rood gekleurd. We drukken op OK om terug te keren naar het startscherm
- Je krijgt dan een overzicht welke stappen zijn afgewerkt - Op het startscherm klik je op “Backup/Upload manager” - Je krijgt dan een overzicht welke stappen zijn afgewerkt - Je moet drie groene vinkjes hebben Nadien moet de clubverantwoordelijke het resultaat van de wedstrijd nog uploaden Dit zorgt voor het vierde groene vinkje
WEDSTRIJD UPLOADEN Hiervoor moeten we terug online zijn Ga naar het startvenster. Klik op Upload manager. Kies nu Upload Data De wedstrijd wordt upgeload naar volleyadmin2 en nadien zijn alle vinkjes groen
Nog enkele speciale gevallen
Uitzonderlijke wissel Uitzonderlijke wissel Stel dat speler nr 5 zich kwetst en niet meer verder kan spelen. Alle normale wissels zijn reeds gebruikt, dus moet er een uitzonderlijke wissel gebeuren Een uitzonderlijke wissel betekent dat gelijk welke speler die niet op het veld staat op het ogenblik van de kwetsuur mag gebruikt worden om de gekwetste speler te wisselen. Dit met uitzondering van de libero(‘s) Je klikt dan op het vakje met nr 5 Je krijgt het scherm met de drie gekleurde velden Je kiest voor “Player Injury” (oranje) De tekst is opgelicht en dit vak kan dus gebruikt worden Op het volgende scherm zie je de beschikbare wisselspelers en je kan één van die spelers kiezen om in te vallen. Speler nr 5 kan in de verdere wedstrijd niet meer spelen omdat hij vervangen is bij een blessure door een uitzonderlijke wissel. De uitzonderlijke wissel zal ook via het vak “comments” toegelicht worden. (zoals vroeger in het vak opmerkingen)
Onvolledig verklaren van een ploeg Onvolledig verklaren van een ploeg Dit is het geval als een team geen wisselspelers meer heeft en een wissel moet uitvoeren. Dat kan bvb bij een blessure, uitwijzing of uitsluiting. Als op dat moment alle mogelijke wisselspelers op het veld staan, wordt de ploeg onvolledig verklaard. Dat ene team kan dus niet meer verder spelen en dan worden aan het andere team de ontbrekende punten tot 25 (of tot 15 in de vijfde set) toegekend. Die set is dan afgelopen. Het kan wel zijn dat de volgende set kan gespeeld worden. Bvb een speler was uitgewezen voor een set, die kan dan wel de volgende set terug spelen.
Laattijdig toekomen van een speler Als een speler laattijdig toekomt, kan die enkel tussen 2 sets worden toegevoegd Let op: dit moet gebeuren voor je op start van de volgende set hebt geklikt Als de set beëindigd is, doe je dit best onmiddellijk Je klikt op administration en kiest het juiste team Je krijgt dan de lijst van de spelers. Als de speler erop staat, kan je die gewoon selecteren Als de speler er niet opstaat, moet je die toevoegen via add player en licentienummer Niet vergeten het shirtnummer aan te passen Indien je hierdoor een libero bij moet selecteren, zal dit worden aangegeven
Golden set Op het startscherm vind je de mogelijkheid om een golden set te creëren Je klikt op deze balk In het volgende scherm word je gevraagd te bevestigen Je klikt op OK
Vervolgens kies je in het startscherm “Match Format” Bovenaan het scherm kies je “Restore Match”
Je klikt op de blauwe balk om een wedstrijd te selecteren Je vindt daar een nieuwe wedstrijd = de golden set van uw wedstrijd
Voorgift bij bekerwedstrijden Voorgift bij bekerwedstrijden Bij aanvang van de set kan men klikken op -1 bij de ploeg met de voorgift. In het vak die verschijnt geef je bvb -4 in en als commentaar voorgift ploeg. Als je op OK drukt zie je de stand 4-0 staan voor de ploeg met voorgift. Voor de 5e set geef je -2 in
AFTREK PUNTEN DOOR SCHEIDSRECHTER AFTREK PUNTEN DOOR SCHEIDSRECHTER Bij laattijdige vaststelling van een rotatiefout, moeten een aantal punten worden afgetrokken. De logs in het midden van het scherm kunnen helpen om vast te stellen hoeveel punten er moeten afgetrokken worden ( let op : het eerste punt is gescoord na opslag van de tegenstanders ! ) Druk hiervoor op -1 en geef het aantal punten in dat moet worden afgetrokken en de reden. De stand wordt teruggebracht naar de juiste stand.