Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Advertisements

Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Communiceren met Marloes
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Een vergadering organiseren
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Mijn visie op onderwijs
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)? Tool IB-1: De pluspunten verkennen van onderzoekend leren © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Verkennen van pluspunten en leeropbrengsten van onderzoekend leren. We zullen: Twee verschillende didactische benaderingen vergelijken; Kenmerken van onderzoekend leren bespreken. Het doel van deze tool is om docenten te betrekken bij de pluspunten en leeropbrengsten die ondersteund worden met de benadering van onderzoekend leren. Deze tool is een discussieactiviteit die twee verschillende didactische benaderingen onderzoekt op hetzelfde inhoudsgebied. Een benadering is onderzoekend leren, de andere benadering is een ‘traditionele’ benadering.

Kenmerken van onderzoekend leren Leerlinggestuurd onderzoek; Het aanpakken van ongestructureerde problemen; Het leren van concepten op een onderzoekende manier; Het stellen van vragen die denken en redeneren bevorderen; Leerlingen die samenwerken; Voortbouwen op wat leerlingen al weten; Zelfbeoordeling en beoordeling door groepsgenoten. Ga eerst het gesprek met de docenten aan over de kenmerken van onderwijssituaties waarin de benadering van onderzoekend leren gebruikt wordt. Verwijs terug naar Tool IA-1: Een onderzoekend-leren-klas karakteriseren wanneer deze al gebruikt is. Wanneer dit nog niet eerder gedaan is, presenteer dan de algemeen geaccepteerde opvatting dat in dergelijke onderwijsomgevingen een aantal of alle van de volgende zaken te zien zullen zijn: Leerlinggestuurd onderzoek; Het aanpakken van ongestructureerde problemen; Het leren van concepten op een onderzoekende manier; Het stellen van vragen die denken en redeneren bevorderen; Leerlingen die samenwerken; Voortbouwen op wat leerlingen al weten; Zelfbeoordeling en beoordeling door groepsgenoten.

Twee benaderingen van het behandelen van corrosie van metalen Vergelijk de twee benaderingen Bespreek de vragen op de handout en noteer de antwoorden. Vraag de docenten, met het oog op deze karakterisering van onderzoekend leren, om na te denken over de twee benaderingen van het behandelen van de corrosie van metalen die in de Engelse hand-out zijn beschreven. Laat ze de vragen in de hand-out beantwoorden. Handout: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/IB-1-Two-approaches-to-teaching-the-corrosion-of-metals.pdf

Discussie Deel de antwoorden en denk na over de volgende vragen: In hoeverre stimuleert onderzoekend leren de nieuwsgierigheid? In hoeverre werkt onderzoekend leren als een middel om uit te leggen hoe wetenschappers werken? Bespreek de antwoorden die de docenten in tweetallen bij de vragen over de twee lesbenaderingen hebben genoteerd, met de hele groep. Moedig ze aan om in aanvulling op de eerdergenoemde kenmerken, na te denken in hoeverre onderzoekend leren hen kan helpen om de nieuwsgierigheid van leerlingen aan te wakkeren en in hoeverre het kan functioneren als een ‘vehicel’ voor het lesgeven over hoe wetenschappers te werk gaan.

Finishing off Denk na over hoe je, je eigen praktijk meer onderzoekend leren kan vormgeven. Zijn er aspecten van onderzoekend leren die je kan verwerken? Denk na over welke lessen je geeft in de nabije toekomst en hoe je de les aanpast. Rapporteer volgende les je ervaringen. De uitdagingen die geassocieerd worden met de lesbenadering van onderzoekend leren kunnen voor een aantal docenten als te groot gezien worden, zelfs wanneer ze ook voordelen zien. Wanneer dit het geval is, moedig docenten dan aan eerst na te denken over manieren waarop ze hun lespraktijk al een beetje kunnen aanpassen door enkele aspecten van onderzoekend leren in te voeren. Vraag ze om na te denken over lessen die ze in de nabije toekomst gaan geven en om daaraan kleine aanpassingen te doen waardoor onderzoekend leren meer bevorderd wordt. Vraag alle docenten, wanneer mogelijk, om verslag uit te brengen aan de groep over de lessen waarbij ze de inzet van onderzoekend leren vergroot hebben.