De oorspronkelijke link wordt na een tijdje steeds geblokkeerd, ook al staan de videofragmenten nog steeds op Youtube. Deze zijn te vinden met de zoekterm:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is geloven? Voor de één een vraag, voor de ander een weet… !
Advertisements

Modern sprookje Kikkerkoning.
Life in the universe.
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Woord van Leven April 2014.
Wat maakt het leven zinvol?
Als een goed voorbeeld van een ondersteunende factor vanuit de digitale hoek heb ik zelf een PowerPoint gemaakt voor het Thema Bloemen zaden vruchten.
Ik hou van Holland spel!.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Het Debat Opbouw en inhoud.
Microdatagebruikersmiddag
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
Heilige Geest Hij is Degene die ervoor zorgde dat taalbarrières tijdens het Pinksterfeest werden opgeheven. Iedereen verstond elkaar. Maar wie is Hij en.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
TEKSTOPMAAK: SELECTEREN Klik met je muis op een woord in de tekst. Er gebeurt dan nog niets.
“De theorie van het inventief oplossen van problemen”
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Hartelijk welkom bij deze Bijbelstudieserie. Thema: “Met Christus gekruisigd”
HC 97. Ma Vraag en antwoord 97 Mag men dan ganselijk geen beelden maken? God kan noch mag in generlei wijze afgebeeld worden. Maar de schepselen, al is.
Leefwereld Les 2 Producten van het land.
Spreekbeurt hockey IRIS.
Samenvatting Havo 5.
Columbus Door vicky en maaike.
Thema 2: Hoe geld verdienen?
Les 2 Ken jij Lucy?.
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Op een virtuele marktplaats verkoop je je auto sneller Auto marktplaats ikwilvanmijnautoaf.nl.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
TeachMeet - iPadstoplicht
Leer weer jezelf te zijn
Het Evangelie naar JOHANNES studie 28 7 september 2017 Bodegraven.
Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad
Welkom havo 4..
mijn papa heeft zo,n hekel aan oppassen op mij ,maar hij is ook heel
Les 15 Jezus sterft Wat doe ik hier vandaag?
De mayonaisepot en de koffie
Marcus 2: 1-12 Jezus ging naar het dorp Kafarnaüm.
Zoom in.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Kwekersrecht en patenten (octrooien)
Thema Gedrag.
Vijf vormen van contact 1. De buschauffeur 2. Een noodgeval 3
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Thema Gedrag.
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
Spelling.
Het Evangelie naar JOHANNES studie 34 1 februari 2018 Bodegraven.
Thema 8 Gedrag.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Het gezegde (vraagzin van maken, pv komt vooraan)
Prioriteiten stellen.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Antwoorden H2 § 4. KA 4 en 5.
Zoom in.
Kunst zonder grenzen Les 2C en 2D Non-conformisme.
Mindset, targets en doelen
de brief aan de Galaten (5)
Transcript van de presentatie:

De oorspronkelijke link wordt na een tijdje steeds geblokkeerd, ook al staan de videofragmenten nog steeds op Youtube. Deze zijn te vinden met de zoekterm: ‘De wereld volgens Monsanto’. Gezien de herhaaldelijke blokkering echter, lijkt het ons beter een andere oplossing te zoeken door uit te gaan van een uitzending van Zembla met de naam ‘De methode Monsanto’. (Link volgt.) Het thema van deze uitzending draait om het patenteren van landbouwgewassen, van levende organismen dus. Zaadveredelingsbedrijven claimen dat verbeterde landbouwrassen hun ‘uitvinding’ zijn, hun ‘intellectueel eigendom’. Door op deze vraag in te zoomen vervalt de oorspronkelijke vraag 23. Deze wordt omgezet in de vraag: is het patenteren van landbouwgewassen a. een faire manier van zaken doen? b. maatschappelijk zinvol? Om die vraag goed te kunnen beantwoorden volgt eerst wat aanvullende informatie.

Paprika’s Paprika’s worden wereldwijd veel geteeld. Oorspronkelijk komen ze uit Midden- en Zuidamerika, waar ze al minstens 3000 jaar v.C. verbouwd werden. Dat moet wel betekenen dat indiaanse telers een grote rol hebben gespeeld in het selecteren van steeds smaakvoller, groter en sappiger vruchten. Tegenwoordig weten we hoeveel genen een paprika heeft: meer dan 30.000. (Inderdaad meer dan de mens dus en dat geldt voor veel planten.) Als dus een plantenveredelaar één gen toevoegt, voor welk percentage heeft hij dan de plant veranderd? Het antwoord is 0,000033% Maar hij claimt dat de hele plant zijn ‘intellectueel eigendom’ is. Dat is voor meer dan 99,9% niet het geval. Als die redenering doorgetrokken wordt ontvangt de zaadveredelaar dus meer dan 99,9% van het verkoopbedrag ten onrechte. In gewoon Nederlands zou je dus zeggen: het gaat hier om gestolen waar. Dan werkt het Nederlandse kwekersrecht een stuk eerlijker: de paprika is ‘van iedereen’, alle kwekers mogen met jouw kweekproduct verder kweken. Ze mogen alleen niet jouw kweekproduct kopiëren en verkopen.

Mocht je vinden, dat de claim van de zaadveredelaar terecht is, dan is hier een vervolgvraag voor je. Stel dat de historische indiaanse telers in de loop van die 4500 jaar voor de aankomst van Columbus zo’n 100 betere genen hebben weten in te kruisen (voor betere smaak etc.), waarom moet daar dan niet voor betaald worden? O.K., ze leven niet meer, maar hun nazaten wel! Een derde probleem is dat zo’n grote zaadveredelaar verbiedt dat je de zaden van je zelfgeteelde paprika’s mag bewaren om die volgend jaar weer uit te zaaien. Terwijl dat hetgene is wat de boeren altijd gedaan hebben, al meer dan 10.000 jaar lang. ‘Nee, je moet elk jaar bij ons nieuwe kopen’, zegt de zaadveredelaar, want ze zijn ‘ons intellectueel eigendom’. (Terwijl de zaadveredelaar op het terrein dat planten zaden maken niets heeft ondernomen. Dat proces is genetisch vastgelegd ergens binnen dat pakket van 99,9% dat hij zich heeft toegeeigend.) Kortom, geen eenvoudige problematiek. Welke redenering volg je? Bekijk nu de uitzending van Zembla: https://www.youtube.com/watch?v=uihDtQWc45E