Zorgzaam confronteren In situaties van ouderenmis(be)handeling Van Hauwaert Evelien Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling (VLOCO)
Opdracht vloco Preventie Deskundigheidsbevordering en expertise-ontwikkeling Ondersteuning van hulpverleners Ondersteuning wetenschappelijk onderzoek Beleidsvoorbereidend werk
INHOUD 1. Belang van goede voorbereiding Wanneer in gesprek gaan? Wat wil ik bereiken? Wie doet dit? 2. In gesprek gaan: aandachtspunten
1. Belang van goede voorbereiding
Wanneer in gesprek gaan? Signalen? Van derden of zelf gezien? Vermoeden? Bezorgdheden of risicofactoren (preventief)?
WAT wil ik bereiken? Doel = mandaat krijgen om het te bespreken en/of er iets mee te doen 1e plaats: vertrouwensband opbouwen
Wie doet dit? Uitgangsvraag: Niet: wie moet gesprek voeren? Wel: wie kan het hele proces opvolgen? → belang van een protocol Vervolg: afhankelijk van organisatie, is dit iets voor ons of moeten we dit doorverwijzen?
Wie doet dit? Hoe ga ik naar het gesprek? Houding t.a.v. cliënt Open blik? In team bekijken Nadenken over veiligheid (SO als HV)
2. In gesprek gaan: aandachtspunten
Wat kan er meespelen? (avow, 2010) Schaamte Loyaliteit Angst Wantrouwen naar hulpverlening Wantrouwen: vaak enkel vertrouwen in de huisarts
houding Flexibiliteit als HV: aanpassen aan fase waarin cliënt zit Ontkenning: neutrale insteek Erkenning: vertrekken vanuit bezorgdheid = TEMPO van de cliënt volgen = soms als HV een stap achteruit zetten = cliënt tijd geven
houding Duidelijkheid scheppen (wie, waarom… + opvolging) Context in rekening brengen Oog hebben voor band met de pleger Niet beschuldigen of veroordelen: respectvol naar de pleger Oudere heeft regie in handen, wel mogelijke pistes aanreiken
Gesprekstechnieken
gesprekstechnieken
gesprekstechnieken
gesprekstechnieken
078/15 15 70 Contactgegevens VLOCO Ooststraat 27 9620 Zottegem ouderen@cawoostvlaanderen.be www.ouderenmisbehandeling.be