Zorgzaam confronteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
‘Hulpbehoevende ouderen’
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom!.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Motiverend gesprek.
Beleid en andere instanties
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Een actieve benadering door de hulpverlener : aan te raden of af te raden
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Psychotherapie en armoede
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Best practice Doel: voorlichting team
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Communicatie met ouders
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie startbijeenkomst
Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel.
Deskundigheidsbevordering over cultuur en opvatting doelgroep.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling Themadag ‘Ouderenmishandeling’ CD&V Senioren 30/9/2016.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Ouderen in Veilige Handen
Ouderen in Veilige Handen
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Rondpunt Presentatie Titel
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Verwijzen naar kookboek.
Ouderenmis(be)handeling ‘Horen, zien en praten’
Ouderenmis(be)handeling onder de loep
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Getuigenis re-integratie
Zorgzaam confronteren
Studiedag Sociale Netwerken
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Ouder(en)mishandeling
Bron: Wetenschappelijk onderzoek en Documentatiecentrum
Gesprekstechnieken Les 4.
Team radicalisering in de kering Stad Gent
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
ACTIE onderzoek.
BOM-model PV 25/03/2014.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
WELKOM Mezelf voorstellen.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Zorgzaam confronteren In situaties van ouderenmis(be)handeling Van Hauwaert Evelien Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling (VLOCO)

Opdracht vloco Preventie Deskundigheidsbevordering en expertise-ontwikkeling Ondersteuning van hulpverleners Ondersteuning wetenschappelijk onderzoek Beleidsvoorbereidend werk

INHOUD 1. Belang van goede voorbereiding Wanneer in gesprek gaan? Wat wil ik bereiken? Wie doet dit? 2. In gesprek gaan: aandachtspunten

1. Belang van goede voorbereiding

Wanneer in gesprek gaan? Signalen? Van derden of zelf gezien? Vermoeden? Bezorgdheden of risicofactoren (preventief)?

WAT wil ik bereiken? Doel = mandaat krijgen om het te bespreken en/of er iets mee te doen 1e plaats: vertrouwensband opbouwen

Wie doet dit? Uitgangsvraag: Niet: wie moet gesprek voeren? Wel: wie kan het hele proces opvolgen? → belang van een protocol Vervolg: afhankelijk van organisatie, is dit iets voor ons of moeten we dit doorverwijzen?

Wie doet dit? Hoe ga ik naar het gesprek? Houding t.a.v. cliënt Open blik? In team bekijken Nadenken over veiligheid (SO als HV)

2. In gesprek gaan: aandachtspunten

Wat kan er meespelen? (avow, 2010) Schaamte Loyaliteit Angst Wantrouwen naar hulpverlening Wantrouwen: vaak enkel vertrouwen in de huisarts

houding Flexibiliteit als HV: aanpassen aan fase waarin cliënt zit Ontkenning: neutrale insteek Erkenning: vertrekken vanuit bezorgdheid = TEMPO van de cliënt volgen = soms als HV een stap achteruit zetten = cliënt tijd geven

houding Duidelijkheid scheppen (wie, waarom… + opvolging) Context in rekening brengen Oog hebben voor band met de pleger Niet beschuldigen of veroordelen: respectvol naar de pleger Oudere heeft regie in handen, wel mogelijke pistes aanreiken

Gesprekstechnieken

gesprekstechnieken

gesprekstechnieken

gesprekstechnieken

078/15 15 70 Contactgegevens VLOCO Ooststraat 27 9620 Zottegem ouderen@cawoostvlaanderen.be www.ouderenmisbehandeling.be