Een klaslokaalexperiment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I n k o m e n s v e r d e l i n g Personele inkomens- verdeling
Advertisements

Gelijkmatige toename en afname
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Een manier om problemen aan te pakken
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
Figuur maken met coördinaten in vier kwadranten
Rechtevenredig.
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
havo B Samenvatting Hoofdstuk 5
De Lorenzcurve In deze les wordt uitgelegd hoe de Lorenzcurve werkt.
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
HAVO 5 Inkomen en groei Hoofdstuk 4: Inkomensverdelingen
HAVO 4: Jong & Oud Hoofdstuk 2: De jeugd
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 5: Verdeling & Herverdeling
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
Tweedegraadsfuncties
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Hoofdstuk 3 Assenstelsel.
H2 Lineaire Verbanden.
Begrippen hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 1 Roosterpapier, hoekpunten, zijden, diagonalen
Voorbereiding op toets H13 Klas: 4G
Vergelijkingen oplossen
H.4 Inkomensverdeling Nederland is een van de landen ter wereld met een tamelijk gelijke inkomensverdeling Het gemiddelde inkomen kwam in 2012 uit op
Assenstelsel tekenen.
Toepassingen 5L week 18: ‘tv venster op de wereld’ procent winst ongelijke verdeling tijdstip en tijdsduur korting gemiddelde prijsberekening 5L week 18:
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
H4 Statistiek Beelddiagram
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Thema 3: De verzorgingsstaat
Welkom havo 3..
Toetsen wij met Lef? Voorstellen
1 VMBO BK deel Grafiek Grafiek tekenen 1 1.
Thema 3: De verzorgingsstaat
Excel Statistiek en Excel.
TF GRAFIEKEN TEKENEN : Oefening
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Toegepast rekenen HEO Lijnen.
eenheden variabele productiefactor (arbeid) productie in aantallen
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
2. Tweedegraadsfuncties en vergelijking cirkel
Kiezen met Kaarten.
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Welke diagrammen er zijn
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Olympiades in het PTA.
Sorteren met kaarten.
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Kiezen met Kaarten.
Kiezen met Kaarten.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
G13 2 Recht en omgekeerd evenredige grootheden M A R T X I
De gehele getallen op een getallenas en in een assenstelsel
De natuurlijke getallen op een getallenas en in een assenstelsel
Exponentiële en logaritmische functies
Transcript van de presentatie:

Een klaslokaalexperiment Herverdeel je cijfer Een klaslokaalexperiment

Herverdeel je cijfer Het gemiddelde van de klas voor het eerste SO was een 7,2. De resultaten waren niet gelijk over de groep verdeeld (cijfers varieerden van 3,0 tot 10). Is dit eerlijk? Of moeten we streven naar een gelijkmatiger verdeling? (want we hebben toch allemaal hard gewerkt?) Eerst maken we een grafiek van de verschillen. Daarna beantwoorden we de vraag: wat is een eerlijke verdeling? En vervolgens passen we de cijfers in Magister aan.

Teken de lorenzcurve Gebruik een ruitjesblad Maak een assenstelsel van 10 hokjes bij 10 hokjes Op de verticale as staat het cumulatieve percentage gescoorde punten Op de horizontale as staat het cumulatieve percentage leerlingen Begin met de leerlingen die de laagste cijfers hebben gehaald

Percentage leerlingen Percentage leerlingen cumulatief Totaal gescoord Behaald cijfer Aantal leerlingen Percentage leerlingen Percentage leerlingen cumulatief Totaal gescoord Percentage gescoorde punten Percentage gescoorde punten cumulatief 3 1 4 2 8 5 20 6 18 7 35 9 10 70 totaal 25 180

Percentage leerlingen Percentage leerlingen cumulatief Totaal gescoord Behaald cijfer Aantal leerlingen Percentage leerlingen Percentage leerlingen cumulatief Totaal gescoord Percentage gescoorde punten Percentage gescoorde punten cumulatief 1 2 3 4 1,7 8 12 4,4 6,1 5 16 28 20 11,1 17,2 6 40 18 10 27,2 7 60 35 19,4 46,7 64 51,1 9 72 61,1 100 70 38,4 totaal 25 180

Een gelijke verdeling Het gemiddelde cijfer was een 7,2 Teken de lijn die de gelijke verdeling van de cijfers weergeeft Geef een schatting van de Ginicoëfficiënt = A/(A+B) de coëfficiënt telt als een maatstaf voor inkomensongelijkheid in een land, deze varieert tussen de 0 (gelijke verdeling) en de 1 (ongelijke verdeling). A B

Experiment: herverdeling van de cijfers Een gelijke verdeling van de behaalde cijfers wordt nooit toegepast. Leerlingen worden beoordeeld op hun prestaties en niet op hun inspanning (bijvoorbeeld). Is dit eerlijk? Vergelijk met het verdiende inkomen: dit hangt af van de kwaliteit van de arbeid (in de vorm van een hoger uurloon), maar ook van het aantal uur dat je werkt. Moet onze cijferverdeling anders?

Experiment herverdeel je cijfer Voorstel 1: we laten de verdeling zo scheef als hij is. Voorstel 2: we maken de verdeling zo gelijk mogelijk  iedereen krijgt een 7,2. [N.B. als een leerling niet mee wil doen aan voorstel 2 dan kan hij/zij daar niet toe gedwongen worden. Trekt een leerling zich terug, dan heeft dit invloed op het gemiddelde. Er volgt dan een tweede stemronde om te kijken wie er nog mee wil doen aan voorstel 2.] Indien van toepassing: schets de nieuwe lorenzcurve.

Begrippen Averechtse selectie is het economisch verschijnsel dat de slechte risico’s de goede risico’s van de markt verdrijven. Is averechtse selectie bij dit experiment van toepassing? De lorenzcurve geeft de verdeling van een grootheid (cijfers, inkomens, vermogens) over een populatie weer. De weergave is altijd waardenvrij. De manier van (her)verdeling van de grootheid (cijfers, inkomens, vermogens) over de populatie is altijd politiek.