Presents North 2030 challenge CSA to be included 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Advertisements

RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
User Centred Development
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
STEAM Camp International School of Aruba
Verlangen naar God Longing for God
Kracht van kwetsbaarheid
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

presents North 2030 challenge CSA to be included 1

Great Exhibition of the North Afgelopen zomer was in het noorden van Engeland de Grote Tentoonstelling van het noorden 2018. Dat betekende een zomer van verbazingwekkende tentoonstellingen, geïnspireerde technologie, levendige straatuitvoeringen, geavanceerde cultuur en magische ervaringen. Je kon er zien hoe kunst en cultuur, design en innovatie van Noord-Engeland ons leven hebben gevormd en de economie van morgen opbouwen. Het evenement is nu afgelopen, maar jij kan toch meedenken over de toekomst door mee te doen met de Little Inventors North 2030 challenge!! More information about the Great Exhibition of the North can be found at: https://getnorth2018.com Click on the image to see the Great Exhibition of the North vision film, or click here: https://www.youtube.com/watch?v=Iykrk4COyAo www.getnorth2018.com 2

Little Inventors Bij Little Inventors geloven we dat kinderen de beste verbeelding hebben, zonder grenzen. We nodigen je uit ideeën voor uitvindingen te verzamelen en we zullen lokale makers, kunstenaars en ontwerpers vragen om de meest ingenieuze in het echt uit te voeren. Dominic Wilcox is een uitvinder, een kunstenaar en een ontwerper en de bedenker van Little Inventors. Hij komt uit Sunderland, maar zijn creaties zijn over de hele wereld beroemd geworden! Zijn uitvindingen beginnen hun leven altijd als tekeningen ... Word jij de volgende beroemde uitvinder? 3

The Little Inventors North 2030 challenge Je kunt ons helpen grote en kleine problemen op te lossen om het leven in de toekomst beter of leuker te maken. Jullie zijn de uitvinders van morgen! Je kunt je ideeën delen op onze website, maar het leukste is natuurlijk dat de meest ingenieuze ideeën werkelijkheid gemaakt worden. Maak daarna een tentoonstelling zodat iedereen ze kan bewonderen. An invention is a new object or way of doing things which didn’t exist before, thought up by someone. It could be anyone, the main thing needed when inventing things is lots of ideas and not taking things too seriously. Coming up with inventions is one of the most natural things that humans (and some animals) do – it’s how we learn to adapt to our environment, how we solve problems around us. We believe young people have the best imagination, with no limit. We ask Little inventors worldwide to solve big and little problems to make life better - or more fun! Ideas can be bonkers, scientific, or really practical, just draw your idea and describe how it works. All invention ideas will be featured onto the Little Inventors website, and the most interesting ones will be made into real objects by professional makers and shown at the Great Exhibition of the North itself! Familie-step door Wendy, 9 jaar, gemaakt door Roger O’Brian en AMAP 4

Het leven in 2030 Stel je voor hoe het leven in het in 2030 zou kunnen zijn ... je zult dan volwassen zijn! Misschien zal er een heel nieuwe stad worden gebouwd, of een supersnelle manier om je in een kwartier van Den Haag naar Amsterdam te brengen? Of zullen mensen virtuele voetbalwedstrijden bijwonen? Eén ding is zeker, we zullen voor onze wereld moeten zorgen om er een plaats van te maken waar we allemaal van kunnen genieten. Hier kun jij helpen - we willen dat je ideeën bedenkt die kunnen helpen de toekomst! 5

Jouw wereld, jouw toekomst Omdat de wereldbevolking blijft groeien, moeten we zorgen voor onze aarde en meedenken. Meer mensen betekent: Meer spullen en meer afval! Veel meer vervuiling Het klimaat verandert We hebben meer energie, materialen en grondstoffen nodig Het is belangrijk dat we allemaal proberen om duurzamer te leven, maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn - we kunnen er allemaal iets aan doen, te beginnen met de kleine dingen in het leven en vanaf nu. More information about sustainability can be found at: https://ypte.org.uk/factsheets/sustainability/about-sustainability The word sustainable can be broken down: sustain and able - keep going/can. Coal is a non-sustainable fuel that has been used extensively in the past for energy and now the world is trying to use alternative such as wind power: the Liverpool Bay already has the world’s biggest wind turbines! Duurzaamheid betekent dat we zuinig zijn op onze aarde 6

Een kijkje in 2030 Hoewel we zuinig moeten zijn op onze aarde, kunnen er ook enkele ongelooflijke wetenschappelijke ontwikkelingen in 2030 zijn die ons dagelijks leven echt kunnen veranderen.: Iedereen heeft een 3D printer Zelfsturende elektrische auto’s zijn normaal Er kunnen robotdokters zijn Er is software die gedachten kan lezen Je kunt door de ruimte reizen met virtual reality Water kan uit de atmosfeer gewonnen worden Denk eens aan smartphones, die hadden we tien jaar geleden nog niet. 6 7

Slimme kleding en gadgets Slimme kleding en slimme gadgets zijn een goed voorbeeld van wat de toekomst ons te bieden heeft en sommige zijn al beschikbaar - hoewel misschien niet deze! You can already buy clothes that allow you to connect to your phone, listen to music and navigate your way around while cycling as well as charge your phone. What else do you think might be possible? By 2030, we might be able to change the colour and design of our clothes at the touch of a button, control our body temperature according to our surroundings or even morph into a new garment! 8

We willen plezier maken! Wij mensen, wij worden erg ellendig als we geen plezier hebben in ons leven. Hoe denk je dat mensen zichzelf kunnen vermaken? 9

Hoe ziet JOUW toekomst er uit? Wanneer je je probeert voor te stellen hoe je leven er in de toekomst uit zou kunnen zien, is het gemakkelijker om te beginnen met nadenken over de kleine dingen die anders zullen zijn. Je kunt denken aan: Op wat voor soort plek kun je wonen (wordt het een gebouw in de lucht, een klein huis, een huis op het water?) Hoe besteed je je tijd (welke beroep of hobby's denk je dat je zou kunnen hebben?) Hoe je zou reizen (van treinen naar onbemande auto's & Hyperloop, inclusief ruimtevaart!) Hoe je het milieu kunt helpen (energie besparen of genereren, elke dag spullen, materialen of grondstoffen recyclen) Wat je zou kunnen dragen (denk aan mode, kleding met nieuwe toepassingen, technologie of stoffen!) Hoe ga je plezier hebben (denk aan nieuwe soorten muziek, speeltuinen, kunst, pretparken, cinema, sport!) 10

Werkblad: JIJ in 2030! Op dit werkblad kun je van alles invullen over JOUW leven in de toekomst: waar ga je wonen, wat zijn je hobby's, wat ga je dragen? Wat is volgens jou nuttig of handig of gewoon leuk? Hand children the You in 2030 activity sheet and ask them to imagine what their life will be like in 12 years, and to write about it. 11 11

Laat je fantasie werken en ga tekenen! Nu je over je leven in 2030 hebt gedacht, is het tijd om je uitvinding te verzinnen! Teken het op het vel, geef het een naam en leg uit hoe het werkt ... Hand children a Little Inventors drawing sheet and ask them to draw their invention idea for one of the challenges they have identified. Encourage them to draw in black pen and use colour to bring their design to life. Explain that they should also label different parts on the drawing to show how it works. Ask them to name their invention, and write what challenge it is for, what it does and what it is made of. Explain that this is how an inventor would explain their work to a designer or manufacturer. 13 12

Vertel over je uitvinding! Ga aan de slag met je uitvinding, schrijf of teken een kort verhaal of een stripverhaal om het in werking te laten zien! Deze volgorde kan je daarbij helpen: Situatie> Probleem> Oplossing Once children have completed their drawing, they can create a story to explain how it will be used, and by whom. This activity can be done outside of the session. 12 13

Wat denk jij? Nu je je uitvinding getekend hebt, wat denk je ervan? Laat het zien aan je klas en vertel erover tegen je vrienden. Wat vind je er goed aan? Hoe kun je het nog verbeteren? Use these questions and others to enable students to reflect on their invention ideas and to encourage more! 14 14

Deel je uitvinding! Maak een duidelijke foto van je tekening en upload deze naar: getnorth.littleinventors.org Het Little Inventors-team bekijkt alle tekeningen, geeft kommentaar en kiest de beste eruit! Geweldig! Explain that the drawings will be sent to the Little Inventors team, and the best ideas will get picked as Little Inventors team favourites. The most ingenious ones will get made into real objects and exhibited as part of the Great Exhibition of the North this summer! Stress how important it is to send a clear image so we can see it properly and show it on our website. Alternatively the drawings can be scanned for best results. Niet zo goed. 15 15

Wil je meer weten? Lees meer over uitvinden, duurzaamheid en de toekomst van het Noorden. Meer uitvindingen door onze hoofduitvinder! dominicwilcox.com Newcastle City Futures verkent de toekomst van de stad www.newcastlecityfutures.org Er worden nu tien steden van de toekomst gebouwd www.youtube.com/watch?v=ZGeCcI4d2t0 Vijf technologische voorspellingen voor 2030 www.weforum.org/agenda/2017/10/tech-life-predictions-for-2030/ Hoe families er in 2030 uit kunnen zien www.fastcompany.com/3021818/5-visions-for-what-families-will-look-like-in-2030 Een gids voor de toekomst www.explainingthefuture.com Use these links to explore further information about what 2030 has in store for us all! 17

presents North 2030 challenge CSA to be included 17