De rol van scholen in het omgaan met armoede

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
Ouders en Kinderen Centraal
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
REA en kleine gemeenten
Ouderbetrokkenheid op het MBO
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Lianne Ringoir, projectmanager
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Communicatie met ouders
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
Veld analyse Contractering 2016 en Programma Veldanalyse WIJ-teams  Welkom en toelichting programma  Korte presentatie over planning, doel en.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
In opdracht van Overlast in Amsterdam West ‘Het Columbusplein’ Project Ondernemen De Haagse Hogeschool Jeoffrey van Zijp.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
1Gezin1Plan BOJOZ 27 januari 2012 Partners in Jeugdbeleid Karel Diephuis.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Doelen realiseren met media
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Ouders richting school School richting ouders
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Ouders in Rotterdam Zuid
Verschillen in onderwijskansen
Armoede: een stem, een beeld.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Arline Spierenburg november 2018
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
De rol van scholen in omgaan met gezinnen in armoede
Hoe volgen wij onze kinderen?
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Ouders in Rotterdam Zuid
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De rol van scholen in het omgaan met armoede

Welkom en aanleiding Rapportages (2017) SER Kinderombudsman Kamerbrief (april 2018) Opdracht Vanuit SZW/OCW: biedt scholen pragmatische steun bij het omgaan met gezinnen in armoede.

Voorstelronde Adviseurs Roeland van Geuns, Hogeschool van Amsterdam Peter Koppen, Sociaal Economische Raad Gaby van den Biggelaar, stichting leergeld Hans Christiaanse, Alles is gezondheid Machteld Wiersma, Kinderombudsman Hans Spekman, Jeugdeducatiefonds Opdrachtgevers Audrey Fernand, ministerie SZW Monaïm Benrida, Yasar Sazak, ministerie OCW/Gelijke Kansen Alliantie Onderzoekers Annelies Kassenberg, Hanzehogeschool Groningen Mariëtte Lusse, Hogeschool Rotterdam

Wat gaan we doen? Doel het ontwikkelen en uitproberen van werkwijzen met scholen om beter met armoede bij leerlingen en ouders om te kunnen gaan het delen van deze werkwijzen in een handreiking/brochure aan scholen (februari 2020) Ontwikkelaars Hanzehogeschool Groningen (Annelies Kassenberg) Hogeschool Rotterdam (Mariëtte Lusse) zeven scholen in Groningen e.o. en Rotterdam e.o. met hulp van gemeenten en fondsen

Wat vragen we van de adviesgroep? Meedenken Aan het begin van dit onderzoek (vandaag) Tussentijds, stand van zaken pilots (april/mei)? Aan het eind van dit onderzoek (concept handreiking)?

Opzet project expertmeeting in Rotterdam (29-11) en Groningen (11-12) werkwijzen uitwerken met zeven scholen (januari/februari) voorleggen aan ouders en leerlingen en bijstellen (maart) uitproberen (april/oktober) evalueren met scholen, ouders en leerlingen en aanscherpen (november/februari 2020) delen via handreiking/brochure en symposium (vanaf februari)

Het signaleren van armoede De rol van school in het signaleren armoede in gezinnen vraagt van leerkrachten/scholen om: kennis attitude heldere rolverdeling in de school doorgaande lijn (vve, po, vo) Maar vooral om vertrouwen: ken je leerlingen en hun achtergrond ga een relatie aan met alle ouders laagdrempelig zijn, kennismakingsgesprekken, huisbezoeken

Sociale steun aan gezinnen in armoede luisteren naar kinderen kind-gesprekken, huiskamer, klassengesprekken, arm-rijkspel ondersteunen van ouders ouderkamer, ouders voor ouders, netwerk versterken doorverwijzen van ouders relatie met ouders verbreden in de school, korte lijnen in de school, rolverdeling tussen leraren, directie, zorgfunctionarissen, brugfunctionaris/medewerker ouderbetrokkenheid

Financiële steun aan gezinnen in armoede het beheersen van de kosten vereenvoudigen ouderbijdrage, heroverwegen schoolreizen, structurele deelname van alle kinderen waarborgen, collectieve regeling vaste kosten (buiten)schoolse activiteiten (niet innen via ouders) omgaan met armoede in de klas schoolpotje, traktatie/broodtrommel/ kledingkast voorhanden inzet ervaringsdeskundige, onopvallende hulp toegankelijkheid van regelingen en fondsen spil in school, levellen met ouders, overzicht en directe toegang

Pilots Gemeente neemt schoolkosten over (school + gemeente Appingedam) Inzet ervaringsdeskundigen om leerlingen, ouders en leerkrachten te empoweren (CBS de Sprong en gemeente Hoogeveen) Leon van Gelder (vmbo Groningen) KDC PWA en Bavinckschool en gemeente Vlaardingen Zuidermavo en Calvijn Juliana in Rotterdam Zuid

Goede voorbeelden Goede voorbeelden in beeld brengen Brugfunctionarissen in Groningen: laagdrempelige steun aan kinderen en ouders CSBS de Bergkristal: huiskamer en grote inzet SMW RVKO: armoedefunctionaris en armoedefonds Calvijn Juliana: huisbezoeken bij alle eerste klassers ?

Discussie Maken we de juiste keuzes in thematiek? Zoeken we de oplossingen in de juiste richting? Hoe rekening houden met verschillen tussen scholen (in armoede problematiek, in fase waarin ze zijn in aanpak) Wat mogen we zeker niet over het hoofd zien? Wie mogen we niet over het hoofd zien (deskundigen, goede voorbeelden)? Aanvullende suggesties?

Vervolgafspraken Welke afspraken maken we? Welke rol willen jullie hierin hebben?

Mariëtte Lusse, hogeschool Rotterdam m. e. a. lusse@hr Mariëtte Lusse, hogeschool Rotterdam m.e.a.lusse@hr.nl Annelies Kassenberg, Hanzehogeschool a.kassenberg@pl.hanze.nl