Taallab 3.0 Online geletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Workshop ‘visieversneller’
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Keuzethema: differentiatie
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Waar is de zevende dwerg?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?
Thema Roos van Leary in de klas
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Informatieve teksten, interviewverslag
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Betoog.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Inleiding, middenstuk, slot
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Taallab 3.0 Online geletterdheid Hoe gaan we als leerkrachten PO om met het ontwikkelen van informatievaardigheden? Bijeenkomst 1

Taallab 3.0 onderzoeken Verdiepen o.l.v. experts Digitale geletterdheid Experimenteren/ uitproberen in de praktijk Informatieverwerking/begrijpend lezen Taallab 3.0 i.s.m. Bibliotheek MB KH B1, 2 en 3 KH D4

Programma 20 maart Welkom in het Futurelab Doel en opzet van het Taallab Motivatie om deel te nemen Wicked problem ‘Papier hier’: verkennen van het probleem en het formuleren van onderzoeksvragen Rondleiding /pauze Terug- en vooruitblik

Doel en opzet Taallab Oriënteren/verkennen Verdiepen Toepassen Doel: 20 maart: oriëntatie op online geletterdheid en informatieverwerking 27 maart: verder verkennen en uitbreiden: de rol van de bibliotheek Verdiepen 10 april: werkbijeenkomst 8 mei: bevindingen spiegelen aan expertfeedback van o.a. Jeroen Clemens (online geletterdheid in het VO) Toepassen 22 mei: presentatie bevindingen aan de hand van een debat met stellingen m.b.t. leerkrachtvaardigheden Doel: verdiepen, onderzoeken, experimenteren met als doel meer expertise (kennis en vaardigheden) opdoen op het gebied van het kritisch verwerken van digitale informatie

Kritisch verwerken van digitale informatie Curriculum.nu: grote opdracht 5 Verschil met tussendoelen en leerlijnen gevorderde geletterdheid/begrijpend lezen? Waarom? Noodzaak, vanaf 2020

Papier hier Lees de column en ga in groepen van 3 na wat mogelijke vragen, invalshoeken, perspectieven zouden kunnen zijn als we digitale informatieverwerking centraal stellen. Noteer via padlet. https://nl.padlet.com/s_broeders/hb8detneq9a8

Verschil online – offline teksten Zie Nieuwsbegrip Zie een webtekst, zoals bijvoorbeeld over Laaggeletterdheid

Verschil online-offline teksten (Zie Clemens, in: LTM 24/4) Online teksten zijn niet lineair opgebouwd. Het zijn geen teksten met inleiding, kern en slot, zoals we op school leren. Online teksten zijn vaak multimediaal en multimodaal. Dat wil zeggen dat ze niet meer alleen uit letters bestaan, maar er wordt veel gebruikgemaakt van aanvullende en parallelle schema’s, animaties, video en audio. Met name audiovisuele informatie is nieuw. De opbouw/samenhang van onlineteksten is vaak een cluster van teksten of tekstdelen, verbonden via hyperlinks. Er zijn nieuwe tekstsoorten of -vormen bijgekomen als websites, blogs en tweets, met hun eigen tekstkenmerken. Online teksten worden vaak in interactie met de lezers opgebouwd. Een tekst lijkt vaak op een conversatie online. Er is bij online teksten vaak sprake van een tekst met meerdere, wisselende auteurs. De vraag ‘Wat bedoelt de auteur?’ is vaak niet te beantwoorden, noch de vraag ‘Wat is de hoofdgedachte van deze tekst?’. Teksten zijn niet meer statisch, maar snel veranderend.

webkwesties IJsberen, groep 4

leesstrategieën 1. Leesdoel bepalen: Waarom ga ik deze tekst lezen? 2. Voorspellen: Waar zou de tekst over gaan? 3. Gebruik maken van voorkennis over het onderwerp: Wat weet ik hier al van? 4. Jezelf vragen stellen tijdens het lezen: Begrijp ik het nog? Wat kan ik doen als ik het niet begrijp? 5. Visualiseren van de tekst: voorstellingen maken bij de tekst en schema’s of woordwebben maken. 6. Samenvatten van de tekst: Waar gaat de tekst over? Wat is het belangrijkste thema? Wat is de hoofdgedachte? 7. Jezelf vragen stellen na het lezen van de tekst: Ben ik te weten gekomen wat ik wilde weten? Wat vind ik van de tekst? Wat weet ik nog niet? Uit onderzoek weten we welke strategieën effectief zijn bij het begrijpen van teksten. Dit worden evidence-based strategieën genoemd. (Kees Vernooy en Joop Stoeldraijer, 2007). Belangrijk is dat deze strategieën telkens weer terugkomen, zodat leerlingen ze automatisch gaan toepassen bij het lezen van teksten. Toepassen van leesstrategieën gebeurt niet alleen tijdens de begrijpend leeslessen maar ook op andere momenten waarop teksten gelezen worden, bijvoorbeeld tijdens lessen in de zaakvakken.

Factoren die van invloed zijn op leessucces Kennis van de taal Kennis van de wereld Gebruik van strategieën (met name metacognitieve) Motivatie

informatievaardigheden

Terugblik Wat heeft deze 1e bijeenkomst opgeleverd? Waar wil je nog meer over te weten komen? Waar ga jij je persoonlijk meer in verdiepen? Waar ga je concreet mee aan de slag? Http://padlet.com/s_broeders/9xfrvnqsfz5p

Vooruitblik naar 27 maart Verder verkennen van het onderwerp, in het bijzonder de rol van de bibliotheek. Waar? Kennismakerij in de LocHal Hoe laat? 9.00 uur

Opdracht met het oog op 27 maart Voorbereiden: Breng de huidige situatie op je stageschool m.b.t. begrijpend leesonderwijs in kaart. In hoeverre is er wel/geen aandacht voor digitale informatieverwerking? Bestudeer artikelen en theorie (bv Portaal). Zie o.a. artikelen Digitale geletterdheid in het basisonderwijs. Raadpleeg daarvoor de Kenniscloud digitale geletterdheid. Ga op zoek naar online informatie en reflecteer op je eigen vaardigheden op het gebied van kritisch verwerken van informatie. Welke strategieën zet jij in? Hoe succesvol ben je daarin?