CITO examentraining leesvaardigheid vrl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Eindexamentraining MVT Wat doe je met een Cito Tekst?
Spotprenten in het geschiedenisonderwijs
How to tackle a text Vakgroep Engels.
Bronnen Merle Wissink.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Zakelijk lezen Nederlands.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Hoe leer je lange teksten
Stappenplan Samenvatten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Feiten, meningen en argumenten
Chronologisch/Opsommend/tegenstellend/vergelijkend
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
SET schrijfvaardigheid H5
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Leesvaardig Examentraining.
leesvaardigheid reading skills
Centraal Examen Nederlands
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Exam Training Ex.
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
De vraag is je beste vriend
Een beoordeling schrijven
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Tekstverklaren uitgebreid 2009-II
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Tekstverbanden en signaalwoorden
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
LEZEN.
lezen Feiten, meningen en argumenten
Transcript van de presentatie:

CITO examentraining leesvaardigheid vrl

Lees eerst de vraag, dan de tekst, en dan de antwoorden.

Lees eerst de vraag, dan de tekst, en dan de antwoorden. WAAROM? Lees eerst de vraag, dan de tekst, en dan de antwoorden. 1 2 3

1 Tijdens het lezen van de vraag bepaal je de vraagsoort en de strategie die daar bij hoort. Soms kun je ook het onderwerp bepalen.

1 Tijdens het lezen van de vraag bepaal je de vraagsoort en de strategie die daar bij hoort. Soms kun je ook het onderwerp bepalen.

1 Tijdens het lezen van de vraag bepaal je de vraagsoort en de strategie die daar bij hoort. Soms kun je ook het onderwerp bepalen.

1 Tijdens het lezen van de vraag bepaal je de vraagsoort en de strategie die daar bij hoort. Soms kun je ook de grote lijn vaststellen. VOORBEELD

Bepaal het onderwerp van deze tekst.

Het onderwerp van de tekst wordt gegeven.

1 HOE? Tijdens het lezen van de vraag bepaal je de vraagsoort en de strategie die daar bij hoort. Soms kun je ook de grote lijn vaststellen.

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vergelijk met GL voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/for instance vergelijk met GL, citaat detail waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin, positief/negatief open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst

GROTE LIJN Je kunt de grote lijn ontdekken met behulp van: titel plaatje tekstvorm vraag 1 signaalwoorden bron De grote lijn is het onderwerp van de tekst en wat de auteur daarvan vindt. Soms wijkt de auteur of een expert daar kort van af; dat zal altijd met signaalwoorden gebeuren.

SELECTEREN Je kunt de grote lijn ontdekken met behulp van: titel plaatje tekstvorm vraag 1 signaalwoorden bron

GROTE LIJN

SELECTEREN

GROTE LIJN

GROTE LIJN

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vergelijk met GL voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/for instance detail waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin, positief/negatief open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst

EXPERT Je herkent expertvragen aan het gebruik van: Dr University naam “citaat”

SELECTEREN Je kunt de grote lijn ontdekken met behulp van: titel plaatje tekstvorm vraag 1 signaalwoorden bron

EXPERT

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn vergelijk met GL (beoordeel of de expert positief of negatief tegenover de GL staat) en beantwoord de vraag op basis van het citaat van de expert VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vergelijk met GL voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/for instance detail waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin, positief/negatief open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst

VOORBEELD Je herkent voorbeelden aan het gebruik van: namen plaatsen getallen datums for example/for instance it illustrates/it shows

SELECTEREN

VOORBEELD naam 48% naam plaats tijdstip

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vergelijk met GL, citaat voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/it illustrates detail waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin, positief/negatief open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst soms vraagt de opgave waar een voorbeeld staat soms is een van de antwoordmogelijkheden een voorbeeld

DETAIL

SELECTEREN

SELECTEREN

SELECTEREN

DETAIL

DETAIL 38%

SELECTEREN

DETAIL 38%

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vergelijk met GL, citaat voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/it shows detail gedetailleerd op woordniveau waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin, positief/negatief open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst

WAAR/NIET WAAR 80%

SELECTEREN

WAAR/NIET WAAR Je kunt snel beweringen opzoeken door te letten op: namen plaatsen hoeveelheden tijdsaanduidingen internationale woorden (discriminatie, autoriteit, informatica) woord dat jij kiest 80%

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn namen plaatsen hoeveelheden tijdsaanduidingen internationale woorden (discriminatie, autoriteit, informatica) woord dat jij kiest VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vergelijk met GL, citaat voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/it shows detail gedetailleerd op woordniveau waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin, positief/negatief open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst

GATEN

SELECTEREN

in tegenstrijd daarmee Je kent de signaalwoorden uit je hoofd. GATEN met als gevolg echter sterker nog in tegenstrijd daarmee

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vvergelijk met GL, citaat voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/it shows detail gedetailleerd op woordniveau waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst positief, negatief zin ervόόr en zin erná opschrijven en een logisch verband proberen te vinden

OPEN

SELECTEREN

OPEN

OPEN Let bij open vragen op: dat je de vraag goed begrijpt dat je snapt wat voor soort antwoord gevraagd wordt dat je in de juiste taal antwoordt of je moet citeren of niet of je moet beginnen met “ja” of ”nee”

1 VRAAGSOORTEN De vraag VRAAGSOORT HERKENNEN STRATEGIE grote lijn What is the main point made in paragraph 1? titel, plaatje, bron, tekstvorm, vraag 1, signaalwoorden expert Dr, University, naam, “citaat” vergelijk met GL, citaat voorbeeld namen, plaatsen, getallen, data, for example/it shows detail gedetailleerd op woordniveau waar/niet waar genummerde statements relevante tekst vinden gaten Which of the following fits the gap in paragraph 4? lezen tot het gat plus 1 zin open geen keuzemogelijkheden goed lezen, taal, genoeg informatie uit tekst

2 TEKST De tekst selecteer relevante stukje GL vaststellen en bijstellen markeer signaalwoorden en dubbele punten herken de vraagsoort gebruik strategie vergelijk dat wat gevraagd wordt, met de inhoud van de tekst

2 TEKST De tekst selecteer relevante stukje GL vaststellen en bijstellen markeer signaalwoorden en dubbele punten herken de vraagsoort gebruik strategie vergelijk dat wat gevraagd wordt, met de inhoud van de tekst

2 TEKST De tekst selecteer relevante stukje GL vaststellen en bijstellen markeer signaalwoorden en dubbele punten herken de vraagsoort gebruik strategie vergelijk dat wat gevraagd wordt, met de inhoud van de tekst

2 TEKST De tekst selecteer relevante stukje GL vaststellen en bijstellen markeer signaalwoorden en dubbele punten herken de vraagsoort gebruik strategie vergelijk dat wat gevraagd wordt, met de inhoud van de tekst

2 TEKST De tekst selecteer relevante stukje GL vaststellen en bijstellen markeer signaalwoorden en dubbele punten herken de vraagsoort gebruik strategie vergelijk dat wat gevraagd wordt, met de inhoud van de tekst

2 TEKST De tekst selecteer relevante stukje GL vaststellen en bijstellen markeer signaalwoorden en dubbele punten herken de vraagsoort gebruik strategie vergelijk dat wat gevraagd wordt, met de inhoud van de tekst

3 KENMERKEN De antwoorden GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor komt maar een keer voor alle elementen kloppen bevat een fout element zijn te sterk geformuleerd passen in de grote lijn staat in de buurt van signaalwoord(en) kan de vijfde A op rij zijn

3 KENMERKEN De antwoorden GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor komt maar een keer voor zijn te sterk geformuleerd passen in de grote lijn staat in de buurt van signaalwoord(en) kan de vijfde A op rij zijn

3 KENMERKEN De antwoorden GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor let op of een element aanwijsbaar in de tekst voorkomt of dat het jouw mening is GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor komt maar een keer voor alle elementen kloppen bevat een fout element zijn te sterk geformuleerd passen in de grote lijn staat in de buurt van signaalwoord(en) kan de vijfde A op rij zijn knip het antwoord in stukjes

3 KENMERKEN De antwoorden GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor let op of een element aanwijsbaar in de tekst voorkomt of dat het jouw mening is GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor komt maar een keer voor alle elementen kloppen bevat een fout element is te sterk geformuleerd passen in de grote lijn staat in de buurt van signaalwoord(en) kan de vijfde A op rij zijn knip het antwoord in stukjes always, only, solely, more, most

3 KENMERKEN De antwoorden GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor let op of een element aanwijsbaar in de tekst voorkomt of dat het jouw mening is GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor komt maar een keer voor alle elementen kloppen bevat een fout element is te sterk geformuleerd past in de grote lijn staat in de buurt van signaalwoord(en) kan de vijfde A op rij zijn knip het antwoord in stukjes qua onderwerp en positief/negatief always, only, solely, more, most

3 KENMERKEN De antwoorden GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor komt maar een keer voor alle elementen kloppen bevat een fout element is te sterk geformuleerd past in de grote lijn staat in de buurt van signaalwoord(en) kan de vijfde A op rij zijn

3 KENMERKEN De antwoorden GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor let op of een element aanwijsbaar in de tekst voorkomt of dat het jouw mening is GOED ANTWOORD FOUT ANTWOORD komt vaker voor komt maar een keer voor alle elementen kloppen bevat een fout element is te sterk geformuleerd past in de grote lijn staat in de buurt van signaalwoord(en) kan de vijfde A op rij zijn knip het antwoord in stukjes qua onderwerp en positief/negatief always, only, solely, more, most want de antwoorden zijn alfabetisch geordend

STIJLFIGUUR IRONIE

één antwoord is anders dan de anderen STIJLFIGUUR IRONIE