Artikel over transactionele analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Hoe word je een ster? *.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Rolpatronen.
Artikel over transactionele analyse
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Transactionele Analyse : Improving communication among stakeholders through ex-post transactional analysis - case study on Romanian forestry.
Ian Stewart & Vann Joines
de psychologie van de intermenselijke verhoudingen
Transactionele analyse
Transactionele analyse en sociale rollen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Communicatiehandvatten Blijf in contact
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Kwaliteit van de hulpverlening
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Beroepshouding en beroepscode
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leer weer jezelf te zijn
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Burgerschap Samenwerkend leren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Meer technologie op mijn stageplek
“Naar een positief en veilig sportklimaat”
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Loskomen van taal Defusie.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Training Critical Friend
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Artikel over transactionele analyse Liesbeth Desmet

Ik ben okee, jij bent oke Transactione analyse is een ‘levende theorie’ De grondlegger van TA is Eric Berne Toegepast in psychotherapie en ontwikkeling van sociale vaardigheden

Ik ben okee, jij bent oke 3 ego-toestanden: Ouder: je doet, denkt, voelt als je ouderfiguren Zorgzame ouder Kritische ouder Volwassene: je gedrag, gedachten en gevoelens zijn een reactie op het hier en nu Kind: je doet, denkt en voelt zoals je dat in je kinderjaren deed Aangepast kind Vrij kind

Ik ben okee, jij bent oke Veel psychische problemen en lastig gedrag gevolg van onbalans tussen de drie ego-toestanden. Transactie = communicatie tussen mensen in de TA Strooks = uitingen van erkenning Script = de term voor je levensverhaal die gebruikt wordt in TA Ieder mens kan op elk moment in zijn leven zijn script herschrijven In script gaan : je herhaalt een strategie uit je jeugd Levensposities: overtuigen die je vroeger al had over jezelf en anderen TA: ingaan op verborgen boodschappen die mensen aan een ander overbrengen en/of met zich meedragen

Ik ben okee, jij bent oke Vijf werkstijlen: Schiet op Wees perfect Doe de ander een plezier Doe je best Wees sterk Niet 100 procent in 1 stijl, maar je past het beste in één van die vijf.

Ben je groot of ben je klein? Makers van de cursus: Alko Ufkes en Piet Brongers Doelgroep: verstandelijk gehandicapten Vooral voor mensen waarbij de grenzen zijn overschreden (seksuele intimidatie)

Ben je groot of ben je klein? Meeste verstandelijk gehandicapten spelen ‘het spel’ volgens de regels van hun begeleider of ouder Meeste geleerd: ja zeggen => aangepast kind Leren nee zeggen Vaardigheden aanleren: maar niet hoe ze buiten de cursus reageren op anderen TA maakt de lijnen tussen mensen duidelijk De zorg verloopt volgens ouder-kind schema Atitude begeleider = belangrijk Het is een relatie-verhaal

Het helpt als ze zien dat ook wij kind zijn Fazant 2 van Groot Schuijlenburg in Apeldoorn De heren va Fazant 2: tussen 40 en 60 jaar en hebben relatief lichte handicaps met bijkomende psychiatrische ziektebeelden Begeleiders volgenden een cursus transactionele analyse Vroeger: straffen en belonen Daarna: gentle teaching gebruikt => was niet zo goed Nu: TA

Het helpt als ze zien dat ook wij kind zijn Werken altijd met 2 Geen strikt dagprogramma Ze geven strooks Vroeger: gedrag begeleiders => kritische ouder en in mindere mate zorgzame ouder Nu: wisselen ze af van positie

Het helpt als ze zien dat ook wij kind zijn Communicatie tussen begeleiders en tussen begeleiders en cliënten Een geïntegreerde volwassene = iemand die evenwichtig in het leven staat, heeft alle vijf ego-posities vrijelijk tot zijn beschikking Vanuit TA: luister goed naar je ouder en hou rekening met je kind Contaminatie: ouder, kind en volwassene staan niet gezond naast elkaar, maar ze overlappen elkaar. Bij verstandelijke gehandicapten: het aangepast kind zit er heel veel in Als je TA goed toepast hebben mensen het niet in de gaten

Bronnen Counseling, S. (sd). star-counseling, transactionele analyse. [http://www.star-counseling.nl/ta.html]. Keizer, A. (sd). keizerco , communicatie is betekenis geven aan wat je zegt en doet. [http://www.keizerco.nl/r53/]. Kroef, M., Ufkes, A. & Brongers, P. (2005). Transactionele analyse. Klik: maandblad over mensen met een verstandelijke handicap, 11/34, 8-17.