“ In de luchtvaart blijf je leren, iedere dag weer ”
Interview Checkride Examen PPL CPL Mondelinge vragen Deel 1A Roco
Vraag Communicatie Uitspreken : Getal 11.000 Hoogte 900 ft 2.500 ft Flight Level 080 Flight Level 100 Freq. 124,32 Heading 080° Tijd 15:45 Zulu
Antwoord Getal 11.000 one one thousand Hoogte 900 ft nin-er hundred 2.500 ft two thousand five hundred Flight Level 080 eight zero !!!! Flight Level 100 one hundred !!!! Freq. 124,32 one two fow-er decimal three two Heading 080° zero eight zero Tijd 15 : 45 Zulu one five fow-er five zulu
Vraag Navigatie Waarom worden NDB ’s uitgefaseerd ? Met andere woorden … Wat zijn de nadelen van een NDB ?
NDB onbetrouwbaarheid van signaal Antwoord Navigatie Nadelen NDB NDB identificatie Juiste morse code blijvend identificeren NDB onbetrouwbaarheid van signaal Wel signaal geen morse code (onderhoud of testen). Effect onweer (signaal elektrische storm i.p.v. NDB). Nacht effect. (afvlakking signaal) Verstoring signaal met dezelfde frequentie (NDB/Radio) Reflectie signaal bij of in de buurt van bergen. Kustlijn effect veroorzaakt door afbuiging signaal. Nemen van bochten veroorzaakt door vleugel.
“Fred Flint Stone tijdperk” Conclusie : NDB “Fred Flint Stone tijdperk”
Vraag Navigatie : “A radial is the (magnetic / true) bearing (to / away from) a VOR grond station” Het juiste antwoord is ?
Antwoord Een radiaal is een magnetische richting vanaf een VOR baken
Mag een ‘medium’ vliegtuig – bv B 737-800 Vraag Luchtvaartwetten Mag een ‘medium’ vliegtuig – bv B 737-800 VFR vliegen ?
Antwoord Luchtvaartwetten Ja ! ! Heeft niets met vliegtuigtype of grootte te maken ! Wel met Piloot bevoegd is Visual Meteorological Conditions (VMC) minima Airspace Classes In- / outside controlled airspace ATC
Antwoord Luchtvaartwetten Zowel een vliegplan als een vlucht met bijvoorbeeld een Cessna kan uit verschillende delen VFR en IFR bestaan, mits aan alle eisen wordt voldaan.
Vraag Meteo METAR EHAM 290940Z 25015G28KT 3000+RA BKN035 05/M02 Q1002 NOSIG Wat betekent dit ?
Dauwpunt is verzadigingspunt waterdamp Antwoord Meteo 05/M02 = buitenluchttemperatuur / dauwpunt Temperatuur = 5° C Dauwpunt = - 2° C Dauwpunt is verzadigingspunt waterdamp Als temperatuur zakt naar – 2°C dan vocht zichtbaar in de vorm van wolken, mist, dauw, …….
Waar moeten we rekening mee houden ? Vraag Meteo TEMPERATUUR Waar moeten we rekening mee houden ? Of, waar heeft temperatuur invloed op ?
Vermogen motoren, vooral turboprop & gasturbines Antwoord Meteo Vermogen motoren, vooral turboprop & gasturbines Aerodynamische eigenschappen vliegtuig Wel / Geen Anti-icing motoren en/of vleugels Wel / Geen De-icing Benodigde start- en landingsbaan lengte Belading passagiers, vracht en brandstof Invloed IAS en TAS Omschakelpunt vlieghoogte IAS M (Mach) Vliegen van hoge naar lage temperatuur (ook Druk) “ Flying from high to low, watch out below !” Temperatuur banden Vlieghoogte 2.
Vraag Hoofdrekenen Je vliegt op kruishoogte FL370 en je krijgt “ Cleared to descend at own discretion to ‘ARTIP’ FL70 ” Op welke afstand voor ‘ARTIP’ moet je de daling inzetten? {Geen wind}
Echter…… beneden FL100 mag je MAX 250 KIAS Antwoord Hoofdrekenen Vuistregel : Gebruik de 3 : 1 + 10% methode 37.000 – 7.000 = 30.000 ft / 1.000 = 30 30 x 3 = 90 90 + 10% = ± 100 NM Echter…… beneden FL100 mag je MAX 250 KIAS vliegen !!!
Stel op FL100 is je cross-over speed 280 KIAS Antwoord Hoofdrekenen Stel op FL100 is je cross-over speed 280 KIAS We gaan voor veiligheid naar 240 kt (250 kt is MAX) dan Snelheidsreductie van 280 – 240 = 40 kt Vuistregel : 10 kt (IAS) reductie, 1 NM vliegafstand 40 / 10 = 4 NM Totaal = ±100 + 4 = ±104 NM voor WPT ‘ARTIP’ de daling inzetten.
Vraag 1. Wat betekent CDP ? 2. En wat heeft CDP met de herindeling luchtruim Nederland te maken ?
CDP = Constant Descent Procedures Antwoord CDP = Constant Descent Procedures Als doel : Een constante glijvlucht vanaf kruishoogte naar landingsbaan.
Gehele daling in glijvlucht !! Antwoord FL370 FL100 240 KIAS (Max 250 KIAS) ± 135 KIAS Ziet er dan zo uit : 300 KIAS Gehele daling in glijvlucht !!
Welke vragen hebben wij vanavond beantwoord ? ATC uitspraken NDB VOR radialen VFR ook voor ‘medium’ en ‘heavy’ Invloed temperatuur Dalinginzetten Constant Descent Procedures
“ Good Flights and Happy Landings ”