“ In de luchtvaart blijf je leren,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dit is mijn spreekbeurt over:
Advertisements

Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
EASA PART FCL.
Een overvloed aan informatie!
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Gadgets Schermvliegen Gadgets Schermvliegen 18 november 2011 Frank Moorman KNVvL.
Jan Mihl Jan Mihl 2 Inleiding Vooral informatief Bestaande modellen tunen Diverse aspecten De methode Het resultaat.
Wat verbruikt een vliegtuig?
3.3 Wolken en neerslag 3T Nask1 3 Het weer.
(DE BELANGRIJKSTE) Op dit instrument kunnen we de dwarshellingen (bank) en neushoek (pitch) aflezen. De dwarshelling wordt weergegeven door de horizontale.
De ecologische voetafdruk
Vliegtuigen die een revolutie gaan brengen in de luchtvaart.
De Flight Management Computer Vervolg FMC
Airport Operations Projectgroep AVI 1L 27 Juni 2008.
ABL: Meldingen, trends en analyses
Eerste zonnevliegtuig landt op Zaventem 13 mei 2011
DE JUISTE KOERS?.
anti-vortex Windmetingen Gustiness & vortex compensation.
Interpretatie meteo-gegevens
Hoe nauwkeurig is een weersverwachting?. Onzekerheden in een weersverwachting Modellen rekenen de atmosfeer door in grote kubussen. Het waarnemingennet.
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
METAR’s Explained Het ontcijferen van het Weer. Doelstellingen Aan het einde van deze lezing zul je: Alle afkortingen en begrippen van de METAR kunnen.
Piloten Ashutosh bhairosingh.
Navigatie In Flightsim..
Communicatie LAPL(S)/SPL
Telling the time in English.
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Wolkenfysica simulatie
Geluid.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-10
Sneller en verder Overland Max L. Bloch VVO Cursus Gelderse Zweefvliegclub 23 december 2001 Bedrijfslogo invoegen op deze dia Selecteer Figuur in het menu.
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Studie begeleiding “COMMUNICATIE” 23 januari 2016
Hoe je een JUISTE route kunt vinden met V-ROUTE en SKYVECTOR of FSC 9.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
2 DE LEERJAAR VERSIE 2 Woordpakket 18 Luister goed en schrijf het woord. www. Sclera.be.
Presentatie Vliegen Paul Hu T4B. Inhoudsopgave Geschiedenis van luchtvaart De wet van Bernoulli Krachten Motoren Wat heb ik geleerd?
Hoe kan je kracht worden vernieuwd… op weg naar een hoger doel.
Hoe ontstaat een wolk? Samenstelling van de atmosfeer.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Hoe ontstaat een wolk?. Samenstelling van de atmosfeer.
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Internet of Things (IoT)
Vliegen met een drone in België
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Module 6 Basis pneumatiek
“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
De Solar Impulse, het eerste vliegtuig op zonne-energie, is vanavond rond uur geland op Brussels Airport. Daar kwam het aan na zijn allereerste internationale.
Wat betekent het voor jou?
IFR Vluchtvoorbereiding.
Woordpakket 18 2de leerjaar Versie 1.
Accu Functie: Starten motor Stroom opslag
Tellen allesvoorengels.nl.
FMC Wat is het, wat kan je ermee?
Frequentie en trillingstijd
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Klokkijken allesvoorengels.nl.
HOOFDSTUK 4 HET WEER Nask leerjaar 1.
MAF: Flying for Life.
Frequentie en trillingstijd
Uitwisselen van gegevens
Dynamic Architecture What about you?
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Amsterdam  Atlanta (USA)
Single Pilot Instrument Flight Rules
Rekenen met verhoudingen
Transcript van de presentatie:

“ In de luchtvaart blijf je leren, iedere dag weer ”

Interview Checkride Examen PPL CPL Mondelinge vragen Deel 1A Roco

Vraag Communicatie Uitspreken : Getal 11.000 Hoogte 900 ft 2.500 ft Flight Level 080 Flight Level 100 Freq. 124,32 Heading 080° Tijd 15:45 Zulu

Antwoord Getal 11.000 one one thousand Hoogte 900 ft nin-er hundred 2.500 ft two thousand five hundred Flight Level 080 eight zero !!!! Flight Level 100 one hundred !!!! Freq. 124,32 one two fow-er decimal three two Heading 080° zero eight zero Tijd 15 : 45 Zulu one five fow-er five zulu

Vraag Navigatie Waarom worden NDB ’s uitgefaseerd ? Met andere woorden … Wat zijn de nadelen van een NDB ?

NDB onbetrouwbaarheid van signaal Antwoord Navigatie Nadelen NDB NDB identificatie Juiste morse code blijvend identificeren NDB onbetrouwbaarheid van signaal Wel signaal geen morse code (onderhoud of testen). Effect onweer (signaal elektrische storm i.p.v. NDB). Nacht effect. (afvlakking signaal) Verstoring signaal met dezelfde frequentie (NDB/Radio) Reflectie signaal bij of in de buurt van bergen. Kustlijn effect veroorzaakt door afbuiging signaal. Nemen van bochten veroorzaakt door vleugel.

“Fred Flint Stone tijdperk” Conclusie : NDB “Fred Flint Stone tijdperk”

Vraag Navigatie : “A radial is the (magnetic / true) bearing (to / away from) a VOR grond station” Het juiste antwoord is ?

Antwoord Een radiaal is een magnetische richting vanaf een VOR baken

Mag een ‘medium’ vliegtuig – bv B 737-800 Vraag Luchtvaartwetten Mag een ‘medium’ vliegtuig – bv B 737-800 VFR vliegen ?

Antwoord Luchtvaartwetten Ja ! ! Heeft niets met vliegtuigtype of grootte te maken ! Wel met Piloot bevoegd is Visual Meteorological Conditions (VMC) minima Airspace Classes In- / outside controlled airspace ATC

Antwoord Luchtvaartwetten Zowel een vliegplan als een vlucht met bijvoorbeeld een Cessna kan uit verschillende delen VFR en IFR bestaan, mits aan alle eisen wordt voldaan.

Vraag Meteo METAR EHAM 290940Z 25015G28KT 3000+RA BKN035 05/M02 Q1002 NOSIG Wat betekent dit ?

Dauwpunt is verzadigingspunt waterdamp Antwoord Meteo 05/M02 = buitenluchttemperatuur / dauwpunt Temperatuur = 5° C Dauwpunt = - 2° C Dauwpunt is verzadigingspunt waterdamp Als temperatuur zakt naar – 2°C dan vocht zichtbaar in de vorm van wolken, mist, dauw, …….

Waar moeten we rekening mee houden ? Vraag Meteo TEMPERATUUR Waar moeten we rekening mee houden ? Of, waar heeft temperatuur invloed op ?

Vermogen motoren, vooral turboprop & gasturbines Antwoord Meteo Vermogen motoren, vooral turboprop & gasturbines Aerodynamische eigenschappen vliegtuig Wel / Geen Anti-icing motoren en/of vleugels Wel / Geen De-icing Benodigde start- en landingsbaan lengte Belading passagiers, vracht en brandstof Invloed IAS en TAS Omschakelpunt vlieghoogte IAS M (Mach) Vliegen van hoge naar lage temperatuur (ook Druk) “ Flying from high to low, watch out below !” Temperatuur banden Vlieghoogte 2.

Vraag Hoofdrekenen Je vliegt op kruishoogte FL370 en je krijgt “ Cleared to descend at own discretion to ‘ARTIP’ FL70 ” Op welke afstand voor ‘ARTIP’ moet je de daling inzetten? {Geen wind}

Echter…… beneden FL100 mag je MAX 250 KIAS Antwoord Hoofdrekenen Vuistregel : Gebruik de 3 : 1 + 10% methode 37.000 – 7.000 = 30.000 ft / 1.000 = 30 30 x 3 = 90 90 + 10% = ± 100 NM Echter…… beneden FL100 mag je MAX 250 KIAS vliegen !!!

Stel op FL100 is je cross-over speed 280 KIAS Antwoord Hoofdrekenen Stel op FL100 is je cross-over speed 280 KIAS We gaan voor veiligheid naar 240 kt (250 kt is MAX) dan Snelheidsreductie van 280 – 240 = 40 kt Vuistregel : 10 kt (IAS) reductie, 1 NM vliegafstand 40 / 10 = 4 NM Totaal = ±100 + 4 = ±104 NM voor WPT ‘ARTIP’ de daling inzetten.

Vraag 1. Wat betekent CDP ? 2. En wat heeft CDP met de herindeling luchtruim Nederland te maken ?

CDP = Constant Descent Procedures Antwoord CDP = Constant Descent Procedures Als doel : Een constante glijvlucht vanaf kruishoogte naar landingsbaan.

Gehele daling in glijvlucht !! Antwoord FL370 FL100 240 KIAS (Max 250 KIAS) ± 135 KIAS Ziet er dan zo uit : 300 KIAS Gehele daling in glijvlucht !!

Welke vragen hebben wij vanavond beantwoord ? ATC uitspraken NDB VOR radialen VFR ook voor ‘medium’ en ‘heavy’ Invloed temperatuur Dalinginzetten Constant Descent Procedures

“ Good Flights and Happy Landings ”