De Kostprijs Why Bother?
Waarom is de kostprijs belangrijk? Vaststellen van de verkoopprijs. Kostenefficiency Geeft inzicht in de kostenstructuur van de organisatie. Grondslag voor de waardering van de voorraden. Basis voor bedrijfs-economische analyses: wat is de impact van de inkopen op de kostprijs? Hoeveel kapitaal aan te trekken?
Kostprijs: Wat is het ook alweer? De kostprijs bestaat uit alle kosten die je moet maken voor het maken of leveren van je product of dienst. Als je in jouw bedrijf meerdere producten of diensten gaat aanbieden, moet je dus per product of dienst besluiten welke berekening je hierop wilt loslaten. Een goede kostprijsberekening verkleint de kans op het verkeerd inschatten van de vaste en variabele onkosten. De echte vraagprijs/verkoopprijs voor je product of dienst is natuurlijk hoger dan je totale kosten (anders maak je geen winst)
Kostprijs: Variabele Kosten Zuivel, suiker, etc Variabele (Directe) Kosten: Deze zijn rechtstreeks aan het product (of dienst) gekoppeld. (ze variëren met de productie) Uit welke materialen (en/of ingrediënten) bestaat het product? > materialen, grondstoffen, manuren etc. Wat zijn de hoeveelheden per product? Cacao Stokje (en de verpakking)
Kostprijs: Vaste Kosten Vaste (Indirecte) Kosten: Kosten die optreden ongeacht de productie. Dus niet direct gerelateerd aan het product. Geen onderdeel van het product zélf > fabriekshal (huur/ afschrijving) > machines (afschrijving) Maar ook > administratiekosten > reclamekosten
Activity Based Costing (ABC) Methode De ABC-methode (voluit Activity Based Costing) is iets omvangrijker. In dat geval bereken je de vaste lasten terug op de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Daarna bepaal je per afdeling voor hoeveel procent 'gebruik wordt gemaakt' van een product of dienst: evenredig daaraan verdeel je vervolgens de vaste lasten. Als je weet wat je zakelijke kosten zijn, ga je deze per product of dienst de kostprijs bepalen. Onderstaand een stappenplan: Tel alle variabele kosten bij elkaar op die je per periode maakt. Bereken de vaste lasten die je voor het product maakt over dezelfde periode (dit kan dus zowel via een integrale kostenberekening als de ABC-methode). Tel deze kosten bij elkaar op en je houdt de inkoopwaarde over. Bereken vervolgens hoeveel producten je over het kwartaal gaat inkopen. Deel de inkoopwaarde (3) door het aantal producten/diensten (4). Nu weet je wat idealiter de kostprijs van jouw product of dienst moet zijn.
Kostprijs: Berekening 1/2 10.000 stuks Zuivel EUR 4.000 Cacao EUR 3.000 Stokje EUR 1.500 Verpakking Totaal Variabele Kosten EUR 10.000 Afschrijvingen EUR 7.500 Salarissen Reclamekosten EUR 2.500 Totaal Vaste Kosten EUR 20.000 TOTALE KOSTEN EUR 30.000 Per product EUR 3
Kostprijs: Berekening 2/2 10.000 stuks 20.000 stuks Zuivel EUR 4.000 EUR 8.000 Cacao EUR 3.000 EUR 6.000 Stokje EUR 1.500 Verpakking Totaal Variabele Kosten EUR 10.000 EUR 20.000 Afschrijvingen EUR 7.500 Salarissen Reclamekosten EUR 2.500 Totaal Vaste Kosten TOTALE KOSTEN EUR 30.000 EUR 40.000 Per product EUR 3 EUR 2 !!
Conclusies uit het simpele voorbeeld Het aantal verkopen heeft wel degelijk invloed op de kostprijs: De kostprijs is lager bij de verkoop van 20.000 stuks. Als de gangbare verkoopprijs van een magnum EUR 3,50 is, dan heb je bij een verkoop van 10.000 stuks een winst van EUR 0,50 per stuk. Als de gangbare verkoopprijs EUR 2,75 per stuk is, betekent dit dat je maatregelen dient te nemen. Bijvoorbeeld: > marketing voeren om de verkopen te stimuleren; > grondstoffen in grotere hoeveelheden inkopen (schaalvoordelen); > inleveren op kwaliteit op de grondstoffen ter verlaging vd kosten. > etc.