De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Advertisements

Binnen een VPG-setting
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Medezeggenschap en de Benchmark
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Ouderbetrokkenheid op het MBO
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Communicatie met ouders
Welkom bij Maastricht University.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Peerassessment HAO’s Ervaringen Twente 2013.
Mijn opleidingsbeeld.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Studieadviesregeling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Meeluisteren. Gewoon weten Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Het nieuwe curriculum Arts-Patient- Communicatie Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Herhalen en toepassen in een crisisplan
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Leidinggeven voor eerste verkoper
Disclosure belangen NHG spreker
Transparantie over Toegang master
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Begin van het consult de toon zetten en agenderen
Emoties in het consult een gevoelig thema
Informatie-overdracht (frisbee-techniek)
Empathie in het consult de basis van medische zorg
Transcript van de presentatie:

De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs GR gezien 18.1MK 15-1 De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs

Doelen vandaag: Bewust worden van belang MAAS- Globaal bij communicatie-onderwijs Verschil tussen communicatie- onderwijs in fase 1 en fase 2 Prioriteiten binnen de MAAS-Globaal. Hier kan worden toegelicht wat het belangrijke verschil is tussen de eerste zes maanden en daarna. Eerst leer je het basisgereedschap kennen en gebruiken, daarna ga je het gericht inzetten in al die verschillende soorten consulten die je als huisarts tegenkomt. Dat ‘gebruik’ van de basisvaardigheden heet ‘contextspecifiek en doelgericht communiceren’. Dat leer je in de rest van de opleiding.

Onderwijs Arts Patient Communicatie (APC) Eerste jaar: basis vaardigheden leren kennen en leren toepassen: MAAS globaal levert overzicht/checklijst Praktijk: ‘klaarstomen’ voor de ‘rijbewijstoets ! Goede selectie van je consulten!! APC training ‘contextspecifiek, doelgericht’ voor periode daarna Praktisch voor de BCT (zie evt. Ook de link in de WiKi communicatie vaardigheden): Selecteer simpele consulten (enkelvoudige klacht, geen SOLK patient) en bewaak de duur van het consult (max. 20 minuten).

Bassisvaardigheden leren en toetsen (= generieke vaardigheden) Definitie: algemene communicatievaardigheden en taken (bijv. hulpvraag verhelderen, exploreren) Zijn in elk consult (meer of minder) aan de orde Instrument van beoordeling = Maastrichtse Anamnese en Advies Scorelijst = MAAS-Globaal Is dat leuk? Is dat belangrijk? ‘Eerst het rijbewijs, dan de wereld in...’ Deel hiervan is herhaling van wat eerder is besproken. Onderste bullets: uit veel onderzoek blijkt dat aios het leren van generieke vaardigheden aan de hand van checklijstjes (zoals MAAS) minder inspirerend vinden. Het kan goed zijn om dit te vermelden, en aansluitend (nogmaals) te benadrukken wat het belang is. Zònder die inspanning zul je onvoldoende basisvaardigheid hebben voor later onderwijs. Dus ‘eerst wat schools leren zoals bij je rijbewijs, daarna ga je er mèt die kennis op uit en gebruik je het creatief’

Consult-opbouw (Silverman) Basis Silverman model, dat de taken in een consult weergeeft. zie voor verdere toelichting de ‘Silverman leeswijzer’ op de WiKi bij ‘APC - basisgespreksvaardigheden. De bouwstenen op de Wiki voor basisgespreksvaardigheden zijn gerangschikt naar dit model.

Consult-taken en MAAS-Globaal Belangrijkste ‘communicatietaken’ zijn hier ingevuld. De MAAS globaal is een praktische uitwerking, gericht op het ‘toetsen’ hiervan.

Prioriteiten MAAS-Globaal Uitleg: opbouw MAAS in ‘fases’ en ‘basisvaardigheden’. De rode cirkels benadrukken wat vaak niet optimaal loopt: Hulpvraag: niet te snel klaar zijn, ICE leads the way. Zie de bouwsteen over ‘hulpvraag’ op de WiKi communicatie ‘basisvaardigheden’ Diagnose: benoemen lòs van het beleid, tijd voor reageren van de patient. Beleid: afstemmen op de patient en diens hulpvraag ! (hulpvraag noemen, daarna beleidsvoorstel). Kleine stukjes informatie, checken van begrip. (Begin van SDM)

Prioriteiten MAAS-Globaal Emotionele reflectie onderscheiden van doorvragen op gevoel, en van empathie! Daarover is veel verwarring en de volgende slide zet dat op een rijtje.

Hanteren van emoties: Emotionele reflectie: erkennen van aanwezige emotie bij de patiënt: ik zie dat u...... Exploreren/doorvragen op emotie: onderzoeken welke emotie speelt: hoe raakt dat u? ‘Goh, wat akelig’, ‘ik kan me voorstellen dat dat heel naar is’ etc. = uiting van empathie! Deze drie zaken lopen bij aios vaak door elkaar. Met name de eerste twee. Emotionele reflecties weerspiegel de emotie die er op dat moment (!) is bij de patient. Dat kan om bezorgheid gaan, om verdriet of angst, maar ook om irritatie! Voor een reflectie heb je dus iets ‘zichtbaars’ bij de patient nodig, de andere twee vaardigheden kun je als dokter altijd zèlf inzetten. (en dat moet ook zichtbaar zijn in de BCT)

Dit vervalt bij de BCT omdat niet alle beoordelaars artsen zijn, maar facultatief kan het wel ingebracht worden. Niet bijdragend aan de score.

Basic ConsultvoeringsToets Simpele, enkelvoudige consulten van max. 20 minuten. Cave: SOLK, zeer breedsprakig mensen, meervoudige klachten, begeleidingsconsulten etc. Check het overzicht ‘meest gemaakte fouten’ in de bouwsteen ‘voorbereiding BCT’ Focus mèt je opleider op 1 doel tot dit ‘goed genoeg’ is. Begin op tijd! 2 gaat om voorkomen van ‘complexse consulten’. SOLK wordt nogal eens onvoldoende herkend door aios in de beginfase, de opleider kan daarbij mogelijk ondersteunen. Ook heel breedsprakige patiënten vormen een aparte cagegorie die een consult complexer kunnen maken. Aandachtspunt 4 komt uit onderzoek van Esther Giroldi: kies een doel en ga daar wat langer (2 weken bijv.) mee aan de gang in leergesprekken, consultselectie etc. Bereid ‘helpende zinnetjes’ voor en probeer die uit.