Veranderingen in het vormingsvraagstuk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
vorming Het kernconcept socialisatie staat hierbij centraal.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Do’s and Don’ts presentaties
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
de tijd van burgers en stoommachines
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Het socialisme Paragraaf 7..
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De staatsinrichting van Nederland.
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
11 Feminisme.
1.
Stromingen en partijen
Inleiding politieke stromingen
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Par 8 Opkomst van politieke partijen in de 19e eeuw
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Op weg naar een eerlijker bestuur
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
De Europese eenwording
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
de tijd van burgers en stoommachines
3 Jongeren in opstand.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
de tijd van burgers en stoommachines
H1 Hoe word je wie je bent?.
de tijd van burgers en stoommachines
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Sociale veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Maatschappijwetenschappen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Veranderingen in het vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 1 ~ H10

Paragrafen 10.1 Protestgeneratie 10.2 Politieke socialisatie 10.3 Theorie en ideologie 10.4 Individualisering 10.5 Globalisering

10.1 Protestgeneratie In de loop van de twintigste eeuw ontstond er steeds meer gelijkheid Er ontstonden in de jaren ‘60 en ‘70 allerlei jongerenculturen Opvallende groepen: Hippies van de Flowerpower-cultuur en de Provo’s

10.1 Protestgeneratie De Provo’s : - Nederlandse jongerencultuur die wereldwijd aandacht kreeg - Accepteerden de macht van het gezag niet - Gingen met ludieke acties provoceren (geweldloos) - Zijn te beschouwen als anarchisten De Dolle Mina’s: - Kwamen op voor de rechten van de vrouw - Wilden gelijkere verhoudingen De Kabouterbeweging: - Richtte zich op het welvaartsvraagstuk - Waren bezorgd om de aantasting van het milieu

10.1 Protestgeneratie Jongerenculturen Zetten zich af tegen de dominante cultuur (tegenculturen) Jongeren zetten zich daarmee ook af tegen hun ouders en hun manier van leven De socialisatie door de ouders werd overgenomen door vrienden en de toegenomen media

10.2 Politieke socialisatie In de periode voor de jaren ‘60 was er sprake van verzuiling De samenleving wordt opgedeeld in levensbeschouwelijke en sociaaleconomische groepen Politieke socialisatie vond plaats binnen de eigen zuil Voorbeeld: katholieke jongeren horen overal dat de KVP (Katholieke Volkspartij) ‘hun partij’ is en dat het logisch zou zijn dat ze daarop zouden stemmen. - Proces van ontzuiling vindt plaats in de jaren ‘60

10.2 Politieke socialisatie Vanwege de ontzuiling deden jongeren contact op buiten hun eigen zuil Jongeren kregen ideeën over de maatschappelijke verhoudingen en hoe die moesten veranderen De media speelden hierin een grote rol Het onderwijs wordt een socialisator

10.2 Politieke socialisatie Identiteit Jongeren keerden zich af van de burgerij en hadden hun eigen groepen Ontwikkelen van sociale identiteit Jongeren zetten zich af tegen de collectivistische cultuur Vrijheid van de ‘betutteling’ Streven naar een individualistische cultuur -> actueel voorbeeld van een hippie ‘vrijstad’.

10.3 Theorie en ideologie Theorie Rol van (massa) media is toegenomen Framing: de manier waarop een onderwerp wordt gebracht, ingekleed en uitgelegd Referentiekader

10.3 Theorie en ideologie Theorie Verschillende hypotheses over de invloed van media: Cultivatiehypothese: verandering van het beeld van de werkelijkheid Opinieleidershypothese: idolen en opinieleiders hebben invloed Media framing hypothese: het frame van het onderwerp heeft invloed Selectiviteitshypothese: media heeft beperkte invloed als socialisator -> actueel voorbeeld: bewuste beïnvloeding. Welke theorie past?

10.3 Theorie en ideologie Ideologie Socialisme- sociaaldemocratie Gelijkheid + gelijkwaardigheid moet overheid realiseren Emancipatie moet door de overheid nagestreefd worden Opvoeding en school zijn bedoeld om maatschappelijke waarden en normen te leren Confessionalisme- christendemocratie Gezin, school en het maatschappelijk middenveld zijn belangrijke socialisatoren Overheid moet zich hier niet teveel mee bemoeien Er moet een soort ‘staatsvrije ruimte’ zijn (waar de overheid de aanpak van problemen overlaat aan vrijwilligersorganisaties, maatschappelijk middenveld) Liberalisme Individuele rechten en vrijheden zijn belangrijk Ontplooiing van het individu is belangrijk bij het proces van socialisatie Overheid moet zich in haar beleid richten op individuen en niet op gezinnen

10.4 Individualisering Ontstaan permissieve samenleving Opkomst jongerencultuur Verzet tegen oudere generaties Individualisering

10.4 Individualisering Permissieve samenleving Microniveau: - Onderhandelingshuishoudingen - Gezag van ouders nam af -> gelijkheid - Aandacht voor individuele ontwikkeling Mesoniveau: - Meer jongeren gingen naar school - Opleidingsniveau van meisjes steeg - Er ontstonden instituties in het onderwijs - Gelijkere verhoudingen tussen leerkracht en leerling

10.4 Individualisering Permissieve samenleving Macroniveau: - Er kwamen gastarbeiders naar Nederland - Er ontstond een multiculturele samenleving - Een nieuwe institutie ontstond: kinderen moeten lessen krijgen in hun eigen taal en cultuur -> actueel onderzoek naar opinie multiculturele samenleving

10.4 Individualisering Individualisering Kinderen en jongeren werd steeds meer aangeleerd om zich te ontwikkelen tot een zelfstandig handelend persoon Typerend voor het moderne westen Kostwinnersgezin heeft plaats gemaakt voor het egalitaire gezin

10.5 Globalisering Terugblik van de verandering van de jager- verzamelaarssamenlevingen naar de huidige samenlevingen in de 21ste eeuw. Deze veranderingen speelden zich af in heel het moderne westen. Eerste en Tweede Wereldoorlog Internationale bindingen > EGKS -> Europese Unie (EU) -> actueel voorbeeld globalisering: nieuwjaarsfeest China legt wereldhandel deels plat

Tot slot, een samenvatting… 10.1 In de loop van de twintigste eeuw ontstond er steeds meer gelijkheid. Tijdens deze periode was het voor jongeren mogelijk om ‘langer jong te zijn’ en een eigen groep te vormen. In Nederland ontstonden verschillende jongerenculturen die zich tegen de dominante cultuur afzetten, ook wel tegenculturen genoemd. De socialisatie door ouders werd steeds zwakker en deze rol werd overgenomen door vrienden en de opkomende media. 10.2 In de periode voor de jaren zestig was er sprake van verzuiling. Politieke socialisatie vond in die tijd ook plaats binnen de eigen zuil. Echter zorgde het proces van ontzuiling in de jaren zestig ervoor dat jongeren buiten hun eigen zuil contacten op deden. Hierdoor kregen ze andere ideeën over de maatschappelijke verhoudingen van die tijd en hoe dat veranderen moest. De jongerenculturen speelden in die tijd een belangrijke rol in het ontwikkelen van een eigen identiteit. Jongeren keerden zich af van de burgerij en de indeling in de zuilen. Hiermee werd er afgezet tegen de collectivistische cultuur en werd het individu steeds belangrijker.

Samenvatting… 10.3 In de jaren ‘60 werd de (massa)media een steeds belangrijkere socialisator. De media bepaald de manier waarop een onderwerp wordt gebracht, ingekleed en uitgelegd, ook wel framing genoemd. Journalisten werken hierbij vanuit hun eigen referentiekader. Over de mate van invloed van media zijn veel verschillende meningen. Door sociale wetenschappers zijn verschillende hypotheses opgesteld over de invloed van media: de cultivatie-, opinieleiders-, media framing-, en selectiviteitshypothese. Ook de verschillende ideologieën hebben een eigen visie op de rol van media en manier van socialisatie. 10.4 In het proces van ontzuiling is de samenleving veranderd in een soort ‘permissieve maatschappij’. In deze samenleving werd er meer toegestaan en geaccepteerd. Zo ontstonden er steeds meer moderne gezinnen met onderhandelingshuishouden, nam het gezag van ouders af en werd het proces van democratisering zichtbaar in gezinnen. De individuele ontwikkeling van het kind kreeg steeds meer aandacht. Deze ontwikkelingen waren ook zichtbaar in het onderwijs. Uiteindelijk ontstond de multiculturele samenleving. De samenleving is veranderd van een collectivistische naar een meer individualistische samenleving. Zo heeft bijvoorbeeld het kostwinnersgezin plaats gemaakt voor het egalitaire gezin.

En nog meer samenvatting.. 10.5 De veranderingen van de jager-verzamelaarssamenlevingen naar de huidige samenlevingen in de 21e eeuw vonden niet alleen in Nederland plaats, maar in heel het moderne westen. Door globalisering zijn landen steeds meer aan elkaar verbonden geraakt. Dit zorgde uiteindelijk voor internationale bindingen zoals de oprichting van de EGKS, wat momenteel de Europese Unie (EU) heet. De moderne communicatiemiddelen hebben ervoor gezorgd dat we in contact kunnen komen met mensen over de hele wereld. Op macroniveau heeft dit geleidt tot internationale samenwerking.