Marktgedrag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vraag en aanbod.
Advertisements

Marktvormen.
Vandaag.
Het prijs- of marktmechanisme
Marktvormen Economie.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Oplossingsstrategieën
VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht
Winstmaximalisatie monopolist
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Het prijs- of marktmechanisme I
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Midden in de wereld:.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Markt & Overheid Economie Havo
Het geheel van vraag en aanbod
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Lesbrief Europa. Hoofdstuk 1: waar produceren Oorzaken internationale handel – Natuurlijke omstandigheden – Infrastructuur – Loonkosten/product M.b.v.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Midden in de wereld:.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktvormen.
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Vraag en aanbod.
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Prijszetter binnen grenzen
Afzet is hetzelfde als de verkochte hoeveelheid
Extra uitleg H4 Domein Markten
Vraag en aanbod.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Marktgedrag

Marktvormen en marktgedrag Welke invloed hebben aanbieders op de prijs van hun product? Is er veel of weinig concurrentie? Marktvormen: Volledige mededinging / volkomen concurrentie Monopolie Monopolistische concurrentie Oligopolie Marktgedrag: Welke strategie kiest een onderneming in de concurrentiestrijd met andere ondernemingen?

Hfst 1 Volledige mededinging Kenmerken: 1. Veel aanbieders Individuele aanbieder heeft geen invloed op de prijs, heeft geen enkele macht op deze markt 2. Homogeen product Het product is identiek in de ogen van de consument, de producten van de verschillende aanbieders lijken volkomen gelijk aan elkaar. 3. Vrije toetreding Iedereen kan een nieuw bedrijf op deze markt beginnen 4. Doorzichtige markt Alle vragers en aanbieders zijn precies op de hoogte van de prijs en de kwaliteit

Marktgedrag: Aangezien de producent geen invloed heeft op de prijs, kan die alleen zijn aangeboden hoeveelheid veranderen om maximale winst te bereiken = hoeveelheidsaanpasser.

Verandering van de aanbodfunctie als gevolg van belastingheffing of subsidie. Qa = P – 10 Stel: Overheid legt heffing/belasting van 5 op de prijs Oplossing: Stap 1: verander aanbodfunctie Qa = P – 10 > -P =-Qa -10 > P = Qa + 10 Stap 2: verhoog met het bedrag van de heffing P = Qa + 10 + 5 Stap 3: stel nieuwe aanbodfunctie op P = Qa + 15 > -Qa = -P + 15 > Qa = P -15 Met subsidie gebeurt precies het omgekeerde

Hfst 2 Monopolie Als er maar 1 producent is die het product aanbiedt. Wettelijk monopolie (octrooi/patent of overheidsbedrijf) Natuurlijk monopolie (grote investeringen waardoor schaalvoordelen) Omdat hij geen concurrenten heeft, kan hij de prijs zo hoog vaststellen als hij zelf wil. Een monopolist is een prijszetter. Aangezien hij de enige aanbieder op de hele markt is, is de collectieve vraagfunctie tegelijkertijd zijn prijsafzetfunctie: Qv = -2p +20 > 2p= -Qv +20 > P = -0,5Qv + 10 GO = -0,5q + 10 TO = GO x q = (-0,5q+10) x q = -0,5 q² + 10q MO = TO’ = -q + 10

Conclusie: bij monopolie is GO = de collectieve vraaglijn en loopt dus dalend. Bij monopolie is MO ≠ GO Let op: kosten verlopen hetzelfde als bij producent bij volledige mededinging. Een monopolist kan de volgende doelen nastreven: Maximale winst: MO = MK Maximale omzet: MO = 0 Maximale afzet zonder verlies (overheidsmonopolie): GO = GTK (rechts)

Hoe werkt een uitbetalingsmatrix? (simultaan spel = spelers nemen tegelijkertijd, onafhankelijk van elkaar een beslissing)

Hoe werkt een beslisboom? (sequentieel spel = spelers nemen na elkaar een beslissing)