Over lijden, waardigheid & engrossment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Vraaggericht werken.
Haptonomie.
Persoonsgerichte zorg
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Handboek voor mantelzorgers
Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Dossier Empowerment.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Opvoeding en pedagogiek
Opvoeden.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Onderzoeksvaardigheden 3
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Naam: 1 Vul je naam in. Beantwoord zo snel mogelijk de vragen. Kijk aan het einde hoeveel je er goed had. Druk op knop om te beginnen!!
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Pedagogiek als beroep.
Agressie en onbegrepen gedrag
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
GEDRAGSVERANDERING; EEN ONTMOETING TUSSEN AMBITIE EN PRAKTIJK
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Communicatie 7e les.
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Eenzaamheid bij ouderen
Presentatie: Gender en seksualisering
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Vriendschap, relaties en seksualiteit
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
BOM-model PV 25/03/2014.
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Inspelen op innovaties
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Culturele Interview.
In de vuurlinie van een pos
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Over lijden, waardigheid & engrossment Prof.dr. Anne Goossensen, Universiteit voor Humanistiek

KErnvraag Hoe zo optimaal mogelijk af te stemmen op mensen die lijden? In de praktijk van alledaagse zorgverlening… KErnvraag

Waardigheid – Travag e.a. 2015 Ervaring van waardigheid van ouderen/stervenden wordt beïnvloed door relationele interacties Welke kwaliteiten maken het verschil? 1: Ervaren van LIEFDE en ERKENNING 2: Ervaren van SOCIALE INCLUSIE 3: Ervan van MENSELIJKE WARMTE en BEGRIP

Typen lijden Denk aan: Rouw Existentiële eenzaamheid Vervreemding Door dementia Door Korsakov

Begrip van Nel noddings Engrossment? Begrip van Nel noddings

Relationeel (Sociaal, emotioneel, existentieel) weefsel tussen mensen Luisteren -> Theory U Kijken -> Kari Martinsen Reductie & totaliseren -> Levinas Relationeel (Sociaal, emotioneel, existentieel) weefsel tussen mensen

Kari martinsen: 2 blikken in de zorg Classificeren Kenmerken 4 dimensies Symptomen Behandelen Interventies Effectiviteit Kwaliteit van leven Recording eye Participeren aan het andere van de ander Ontvangen Over je zelf heen springen Erkennen Bekrachtigen van zelfverstaan Waardigheid Receiving eye

ENGROSSMENT ALS DIMENSIE Esther Kuis: de mate waarin het insider perspectief van de ander ontsloten en bevestigd wordt… Engrossment als innovatie dimensie in de zorg Hoe is het daarmee gesteld?

2 minuten zoomen? Bespreek een voorbeeld uit de eigen praktijk waarbij dit minder goed lukte..

Kitwood: malignant social psychology Gedrag UItleg Labelling Uitgaan van de ziekte en niet van de persoon Stigmatization Een persoon behandelen als een object Infantilization Bemoederen & infantiliseren Ignoring Communiceren alsof de bewoner er niet bij is Imposition Forceren iets te doen Outpacing Te veel keuzes aanbieden Disempowerment De ander niet toelaten zijn mogelijkheden te gebruiken Uit onderzoek naar de omgang met mensen met dementie. Publicaties van Abrahams, en een andere van Van de Kooie. 1: “De” dementerende 2: Wil jij kamer 18 nog doen, die heeft nog niet gegeten.. 3: Bemoederen: mensen met verkleinwoordjes benaderen 4: Verzorgenden die met elkaar praten tijdens het wassen van de bewoner 5. Kom, wij gaan naar bed. Kleed je uit. 6. Wat wil je eten: ja, een appel, broodbeleg? Je kunt ook nog kiezen uit, en voor morgen is er…

Kitwood: malignant social psychology Gedrag Uitleg Disruption De handelingen of het gesprek plotseling onderbreken Invalidation De subjectieve gevoelens van de ander negeren Intimidatie Psychische druk uitoefenen Treachery Misleiding toepassen Banishment Iemand fysiek of psychisch wegzenden Accusition Iemand beschuldigen dat hij iets niet gebruikt Withholding Weigeren een vraag naar aandacht te beantwoorden Uit onderzoek naar de omgang met mensen met dementie. Publicaties van Abrahams, en een andere van Van de Kooie. 1: Een boekje waarin iemand aan het scheuren is opeens wegnamen 2: Iemand vertelt dat zij zich eenzaam en verlaten voelt – ‘je krijgt toch elke dag bezoek van je kinderen?’ 3: Als u nu niet meekomt, ga ik alleen verder 4: Trucjes en leugens toepassen, bijvoorbeeld iemand laten bellen naar haar kind en de knop ingedrukt houden – lijkt bezet toon 5: Ga nou eerst eens zitten 6:

Engrossment Evalueren via onderzoek? Kwantitatief – attitude/presentie vragenlijst – Esther Kuis Kwalitatief - Verhalen verzamelen – Touch Point – Esther Kuis Kwalitatief - Observaties doen /shadowen – studenten UvH Review uitleggen…. Focus Instrumenten

Presentie vragenlijst

Touch point interviews Touch point – emoties Wezenlijke interacties in de zorg Waarden Verhaal Engrossment gelukt? Verhalenbank

Observaties doen (shadowen)

Opbrengsten zijn spiegels – blinde vlekken bvk 3rd persoon perspectief

Meer info: a.goossensen@uvh.nl Hartelijk dank voor de aandacht!