Les 6: non-verbale communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie met de klant
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Communiceren met ouders
Werkboek 2, december 2011 Jessica Visker
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieproblemen
Effectief communiceren
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Capturing Kids’ hearts
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
De zeven deugden van communicatie
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Communicatie Les 1.
DA dag april 2016.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Communicatie.
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie Les 2.
Communicatie 7e les.
Didactisch practicum: aardappels
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Omgaan met verschillen
Op het werk, in de klas en prive.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Interculturele communicatie
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Les 5: Verbale communicatie
Les 3: regels en afspraken met de klas
SEL Les 7: it`s up to you!.
Les 4: iedereen is anders
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Kritiek geven en krijgen
PMC Graduation. 2 Communicatie Hoe communiceren met kwaliteit  Verbale  Herhalen  Sandwich-techniek  Luisteren  Ondervragen  Empathie  Structuur.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Les 6: non-verbale communicatie SEL Les 6: non-verbale communicatie

Wat gaan we deze les leren? Wat non-verbale communicatie is; Welke rol non-verbale communicatie speelt bij het overbrengen van een boodschap;

Wat gaan we doen? Kort ophalen van de vorige les: verbale communicatie (5m) Overleg in tweetallen: wat is non-verbale communicatie? (5m) Klassikaal bespreken en noteren (5m) Filmpje non-verbale communicatie ‘Friends’ (5m) Verschillende soorten non-verbale communicatie herkennen (10m) In groepjes van twee leerlingen: opdracht non-verbale communicatie. (15m) kahoot

Verbale communicatie Onduidelijk praten; Niet (goed) luisteren; Iets niet (goed) begrijpen; Enz….

Tips voor zender en ontvanger Denk goed na hoe je iets wil vertellen Check of jouw boodschap duidelijk is begrepen. Stel vragen als: *’Is het duidelijk wat ik bedoel?’ Luister actief: kijk elkaar aan, laat de ander uitpraten, laat zien dat je luistert. Vat kort samen wat de ander heeft gezegd. Vraag door als je niet (goed) begrijpt wat er wordt verteld. ‘Wat bedoel je precies met…?’

? ? ? ? Wat wordt bedoeld met non-verbale communicatie?

Welke vormen van non-verbale communicatie zijn er? De vier belangrijkste onderdelen: Gezichtsuitdrukkingen (mimiek) Houding Oogcontact (hand)gebaren Maar ook: Persoonlijke afstand Stem Toon van je stem

For the birds De vier belangrijkste onderdelen: In dit korte filmpje wordt niet gepraat. Toch wordt er veel gecommuniceerd. Hoe herken je onderstaande punten bij deze vogeltjes? Noteer het kort voor jezelf! De vier belangrijkste onderdelen: Gezichtsuitdrukkingen (mimiek) Houding Oogcontact (hand)gebaren

‘opdracht non-verbaal communiceren

Kahoot non-verbale communicatie