Les 6: non-verbale communicatie SEL Les 6: non-verbale communicatie
Wat gaan we deze les leren? Wat non-verbale communicatie is; Welke rol non-verbale communicatie speelt bij het overbrengen van een boodschap;
Wat gaan we doen? Kort ophalen van de vorige les: verbale communicatie (5m) Overleg in tweetallen: wat is non-verbale communicatie? (5m) Klassikaal bespreken en noteren (5m) Filmpje non-verbale communicatie ‘Friends’ (5m) Verschillende soorten non-verbale communicatie herkennen (10m) In groepjes van twee leerlingen: opdracht non-verbale communicatie. (15m) kahoot
Verbale communicatie Onduidelijk praten; Niet (goed) luisteren; Iets niet (goed) begrijpen; Enz….
Tips voor zender en ontvanger Denk goed na hoe je iets wil vertellen Check of jouw boodschap duidelijk is begrepen. Stel vragen als: *’Is het duidelijk wat ik bedoel?’ Luister actief: kijk elkaar aan, laat de ander uitpraten, laat zien dat je luistert. Vat kort samen wat de ander heeft gezegd. Vraag door als je niet (goed) begrijpt wat er wordt verteld. ‘Wat bedoel je precies met…?’
? ? ? ? Wat wordt bedoeld met non-verbale communicatie?
Welke vormen van non-verbale communicatie zijn er? De vier belangrijkste onderdelen: Gezichtsuitdrukkingen (mimiek) Houding Oogcontact (hand)gebaren Maar ook: Persoonlijke afstand Stem Toon van je stem
For the birds De vier belangrijkste onderdelen: In dit korte filmpje wordt niet gepraat. Toch wordt er veel gecommuniceerd. Hoe herken je onderstaande punten bij deze vogeltjes? Noteer het kort voor jezelf! De vier belangrijkste onderdelen: Gezichtsuitdrukkingen (mimiek) Houding Oogcontact (hand)gebaren
‘opdracht non-verbaal communiceren
Kahoot non-verbale communicatie