department Educational studies Delphine Franco & Karen De Coninck 11/02/2019 Klinische simulaties Omgaan met agressie in de klas introductie opdracht Delphine Franco
Inhoud Deel 1: Inleiding ‘klinische simulaties’ Deel 2: Opdracht Deel 3: Praktische afspraken
Deel1: Inleiding
Inleiding THEORIE Universiteit PRAKTIJK School SIMULATIES
Inleiding Klinische simulaties bieden student-leraren de mogelijkheid om hun kennis, vaardigheden en attitudes in te oefenen en te ontwikkelen in een realistische leeromgeving Veilige leeromgeving Gecontroleerde leeromgeving Feedback Reflectie
Deel 2: Opdracht
Simulaties & Debriefing 1. Februari – Maart 2019 Online & Face-to-face 2. Mei 2019 Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken zal pas voor half juni begin juli zijn als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven? Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet?
Februari – Maart 2019 Stap 1: Online simulatie Stap 2: Invullen document Voorbereiding debriefing Invullen tijdens of net na simulatie Indienen via Dropbox op Minerva Ten laatste dag voor je debriefing Agressieve situatie in de klas Doorlopen via Curios (Minerva) De week voor start debriefing Stap 3: Debriefing De week na de simulatie Gebeurt online of face to face in groepen: 1 student-leraar met 1 moderator 4 student-leraren met 1 moderator Indeling werd al gemaakt (zie Minerva/Weebly) Doel = nadenken eigen handelingswijze + alternatieve aanpakken Online Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken zal pas voor half juni begin juli zijn als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven? Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet? Face-to-face
debriefing 1. Online Inschrijven via Minerva (groepen) Via Google Doc Kopiëren antwoorden uit voorbereidend document Gesprek/discussie voeren via ‘opmerkingen’ Minstens 2x reageren op elkaars bijdrage(n) 2. Face-to-face Gaat door in FPPW: lokaal afhankelijk van je inschrijving Meebrengen: ingevuld voorbereidend document Duur: ongeveer 30 min. Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken zal pas voor half juni begin juli zijn als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven? Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet?
Debriefing online 1 week na start online simulaties Link wordt meegedeeld via ‘Documenten’ in de groep Plak je antwoorden uit het voorbereidend document in de Google Doc Bediscusieer de eigen en elkaars antwoorden (via vragen van moderator) Minimumvereiste: 2x reageren doorheen de week!
Debriefing Face-to-face 1 week na de start van de online simulatie Ga op het aangegeven tijdstip naar het afgesproken lokaal Meebrengen: voorbereidend document Bediscusieer de eigen en elkaars antwoorden (via vragen van moderator)
Mei 2019 Stap 1: Online simulatie Herhalen script uit debriefing Agressieve situatie in de klas Doorlopen via Curios (Minerva) Periode: van 6 mei, 8u tot 19 mei, 20u Stap 2: Online feedback Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken zal pas voor half juni begin juli zijn als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven? Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet? Kritische momenten en script Doorlopen via Minerva Periode: van 6 mei, 8u tot 19 mei, 20u
Deel 3: Praktische afspraken
Inschrijven Ga na in welke conditie je ingedeeld bent Via Minerva (of Weebly) in documentenmap ‘Klinische simulatie Agressie’; document ’Indeling condities’ Kijk na of je in de online of de face-to-face groep zit Kijk na of jouw debriefing per 1 of per 4 gebeurt Sta je niet in de lijst? Stuur zo snel mogelijk een mail met je naam + studentennummer naar delphine.franco@ugent.be 2. Schrijf je in voor een debriefingmoment Via Minerva -> Groepen Afhankelijk van (1) klik je op categorie ‘Online’ of ‘Face-to-face’ Bekijk het aantal deelnemers voor het moment waarop je wilt inschrijven (1 of 4) Schrijf je in Let op: Kijk goed jouw groepscategorie en aantal deelnemers van debriefing na voor je je inschrijft! ‘Online’ of ‘Face-to-Face’ 1 of 4 Tijdspanne: vanaf woensdag 13/2 om 8u tot zondag 17/2, 20u
Inschrijven Klik op juiste categorie!
Inschrijven Groepsnaam wordt datum en tijdstip van debriefing
Deadlines Inschrijven in groepen Van woensdag 13/2, 8u tot zondag 17/2, 20u Online simulatie Februari/maart = start 1 week voor de debriefing, tijd tot dag voor de debriefing Stel: je komt 25/2 debriefen, simulatie is beschikbaar vanaf 18/2, je kan hem doorlopen tot en met 24/2 2. Mei van 6 mei, 8u tot 19 mei, 20u
Vragen bij of tijdens de simulaties? Mail naar delphine.franco@ugent.be met vermelding van: Naam + studentennummer Omschrijving van het concrete probleem
Delphine Franco PhD student Vakgroep onderwijskunde E. Delphine Delphine Franco PhD student Vakgroep onderwijskunde E Delphine.Franco@ugent.be T +32 (0) 9 264 86 29 www.ugent.be Ghent University @ugent Ghent University