department Educational studies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Homepage Login Paswoord Checkbox onthoud login Inlogknop (naar student) (naar docent) (naar student) (naar docent)
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Toetsomgeving voor MINERVA: Snelgids. Waarvoor kan Curios gebruikt worden? Onbewaakt toetsen van deelnemers (pretests, posttests, …) –Deelnemer voert.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Return to Sender.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 1
Feedback Wat Soorten Door wie
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
PSO. Praktisch school onderzoek.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Inschrijven MBO-avond 1 maart MBO-avond op 1 maart 2016 Wat: - voorlichtingen door ROC Nijmegen, Rijn IJssel, de Leijgraaf, Defensie en St Lucas.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Differentiëren & klassenmanagement
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
RESTGROEP PROCEDURE. ALGEMENE CONTEXT De gecertificeerde opleidingen zullen op 30 juni 2016 afgesloten zijn De deelnemers die gewettigd afwezig waren.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Anders kijken, anders doen
Loopbaanoriëntatie Les 1 – aan de slag.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Administratieve Tijdlijn voor clubs
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Dineke Kasper studieadviseur
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Instructie geven en uitvoeren
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Digi(bord)boek project <titel project>
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Kennisclip Web toepassingen
Schoolgroepbijeenkomst
(Niet) Allemaal digitaal
Les 2: gegevens samenvatten
Inschrijven MBO-avond 20 maart 2018
Praktijkgericht onderzoek
introductie Wikiopdrachten
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Minor in het buitenland
Actieleren.
Een introductie van de nieuwe online plek
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Transcript van de presentatie:

department Educational studies Delphine Franco & Karen De Coninck 11/02/2019 Klinische simulaties Omgaan met agressie in de klas introductie opdracht Delphine Franco

Inhoud Deel 1: Inleiding ‘klinische simulaties’ Deel 2: Opdracht Deel 3: Praktische afspraken

Deel1: Inleiding

Inleiding THEORIE Universiteit PRAKTIJK School SIMULATIES

Inleiding Klinische simulaties bieden student-leraren de mogelijkheid om hun kennis, vaardigheden en attitudes in te oefenen en te ontwikkelen in een realistische leeromgeving Veilige leeromgeving Gecontroleerde leeromgeving Feedback Reflectie

Deel 2: Opdracht

Simulaties & Debriefing 1. Februari – Maart 2019 Online & Face-to-face 2. Mei 2019 Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven  februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken  zal pas voor half juni begin juli zijn  als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing  vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven?  Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet?

Februari – Maart 2019 Stap 1: Online simulatie Stap 2: Invullen document Voorbereiding debriefing Invullen tijdens of net na simulatie Indienen via Dropbox op Minerva Ten laatste dag voor je debriefing Agressieve situatie in de klas Doorlopen via Curios (Minerva) De week voor start debriefing Stap 3: Debriefing De week na de simulatie Gebeurt online of face to face in groepen: 1 student-leraar met 1 moderator 4 student-leraren met 1 moderator Indeling werd al gemaakt (zie Minerva/Weebly) Doel = nadenken eigen handelingswijze + alternatieve aanpakken Online Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven  februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken  zal pas voor half juni begin juli zijn  als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing  vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven?  Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet? Face-to-face

debriefing 1. Online Inschrijven via Minerva (groepen) Via Google Doc Kopiëren antwoorden uit voorbereidend document Gesprek/discussie voeren via ‘opmerkingen’ Minstens 2x reageren op elkaars bijdrage(n) 2. Face-to-face Gaat door in FPPW: lokaal afhankelijk van je inschrijving Meebrengen: ingevuld voorbereidend document Duur: ongeveer 30 min. Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven  februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken  zal pas voor half juni begin juli zijn  als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing  vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven?  Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet?

Debriefing online 1 week na start online simulaties Link wordt meegedeeld via ‘Documenten’ in de groep Plak je antwoorden uit het voorbereidend document in de Google Doc Bediscusieer de eigen en elkaars antwoorden (via vragen van moderator) Minimumvereiste: 2x reageren doorheen de week!

Debriefing Face-to-face 1 week na de start van de online simulatie Ga op het aangegeven tijdstip naar het afgesproken lokaal Meebrengen: voorbereidend document Bediscusieer de eigen en elkaars antwoorden (via vragen van moderator)

Mei 2019 Stap 1: Online simulatie Herhalen script uit debriefing Agressieve situatie in de klas Doorlopen via Curios (Minerva) Periode: van 6 mei, 8u tot 19 mei, 20u Stap 2: Online feedback Vraag hierbij: Relevant om het nu al te doen wanneer theoretisch model nog niet gevalideerd is? + twijfel omdat ik ruimte wil om te schrijven  februari-maart voorbereiding en afname; april AERA en verlof; mei focusgroepen; juni verbeteren taken  zal pas voor half juni begin juli zijn  als ik wil focussen op VR… Wanneer en hoe (?) Indien wel, welke inhoud komt aan bod bij debriefing  vooral exploratief: waarom hanteren ze de strategie die zij zelf aangeven? Zijn er alternatieven?  Model tijdens debriefing aan bod laten komen en vragen welke strategieën zij zouden hanteren en waarom wel/niet? Kritische momenten en script Doorlopen via Minerva Periode: van 6 mei, 8u tot 19 mei, 20u

Deel 3: Praktische afspraken

Inschrijven Ga na in welke conditie je ingedeeld bent Via Minerva (of Weebly) in documentenmap ‘Klinische simulatie Agressie’; document ’Indeling condities’ Kijk na of je in de online of de face-to-face groep zit Kijk na of jouw debriefing per 1 of per 4 gebeurt Sta je niet in de lijst? Stuur zo snel mogelijk een mail met je naam + studentennummer naar delphine.franco@ugent.be 2. Schrijf je in voor een debriefingmoment Via Minerva -> Groepen Afhankelijk van (1) klik je op categorie ‘Online’ of ‘Face-to-face’ Bekijk het aantal deelnemers voor het moment waarop je wilt inschrijven (1 of 4) Schrijf je in Let op: Kijk goed jouw groepscategorie en aantal deelnemers van debriefing na voor je je inschrijft! ‘Online’ of ‘Face-to-Face’ 1 of 4 Tijdspanne: vanaf woensdag 13/2 om 8u tot zondag 17/2, 20u

Inschrijven Klik op juiste categorie!

Inschrijven Groepsnaam wordt datum en tijdstip van debriefing

Deadlines Inschrijven in groepen Van woensdag 13/2, 8u tot zondag 17/2, 20u Online simulatie Februari/maart = start 1 week voor de debriefing, tijd tot dag voor de debriefing Stel: je komt 25/2 debriefen, simulatie is beschikbaar vanaf 18/2, je kan hem doorlopen tot en met 24/2 2. Mei  van 6 mei, 8u tot 19 mei, 20u

Vragen bij of tijdens de simulaties? Mail naar delphine.franco@ugent.be met vermelding van: Naam + studentennummer Omschrijving van het concrete probleem

Delphine Franco PhD student Vakgroep onderwijskunde E. Delphine Delphine Franco PhD student Vakgroep onderwijskunde E Delphine.Franco@ugent.be T +32 (0) 9 264 86 29 www.ugent.be Ghent University @ugent Ghent University