Jongerenwerking La Vie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
Introductiebijeenkomst
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Verantwoordelijke Leni.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Opvoeden in de puberteit
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Ludo Daems.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Regie over eigen leven..
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Opvoeden.
Sociaal netwerk methodiek
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Groepsdynamiek 1.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
De Deltamethode.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Begeleiding bij Werkplekleren
Begeleiden van een zorgvrager
Getuigenis re-integratie
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Presentatie deelgebied 4
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Duurzame inzetbaarheid
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
JEUGDzorg - voor wie?.
Basistekst : Talentontwikkeling
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Aan de slag met kwaliteit
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

Jongerenwerking La Vie Veilige ruimte om te experimenteren in steunende omgang met elkaar voor CBAW-jongeren van De Cocon VZW

CBAW in De Cocon: ondersteuning in groei naar een stabiele woonsituatie

Autonomie tegenover zelfstandigheid Plan trekken tegenover steun vragen Drie soorten steun: Praktisch Sociaal Emotioneel

LA VIE: de jongerenwerking binnen de CBAW

Een veilige experimenteerruimte voor de jongeren Leren van elkaar of vertrouwen in elkaar Elkaar ondersteunen

1. INTAKE: komen tot een akkoord

Mensen uit de context zijn uitgenodigd. Luisteren naar verhaal van iedereen. Netwerkanalyse: de aanzet van een verhaal van steun

Netwerkanalyse: vraag 1 Welke relaties in al de subsystemen? Uit verleden en heden Slechte en goede contacten

Wat is de affectieve relatie met iedereen? Netwerkanalyse: vraag 2 Wat is de affectieve relatie met iedereen? De jongere heeft een goed gevoel bij de persoon: rood bolletje Neutraal gevoel: groen bolletje Slecht gevoel: zwart bolletje

1. INTAKE: voorstelling La Vie

Groepswerkers La Vie zijn niet aanwezig. Kort informeel contact voor het intakegesprek La Vie als onderdeel van de CBAW Uitnodiging voor volgende bijeenkomst wordt gegeven. Begeleider stelt voor om mee te gaan.

2. INFORMATIEFASE: naar een doelenplan

Netwerkanalyse: derde vraag (twee delen) Competentieanalyse 6 weken Op het einde: stappen- of doelenplan

Wat is de invloed van de relaties op de ontwikkelingstaken? Netwerkanalyse: vraag 3 (deel 1) Wat is de invloed van de relaties op de ontwikkelingstaken? De relatie heeft een zeer positieve invloed op de taak: ++ De relatie heeft een positieve invloed op de taak: + De relatie heeft geen invloed op de taak: 0 De relatie heeft een negatieve invloed op de taak: - De relatie heeft een zeer negatieve invloed op de taak: --

Deze jongere heeft een neutrale relatie met zijn moeder, maar ze heeft een negatieve invloed op zijn taken. Bvb: hij voelt niet veel voor haar, maar ze verwent hem voortdurend, zodat hij niet naar school gaat, als hij bij haar op bezoek is. Vader legt deze jongere veel regels op en daar kan hij niet mee om. Maar vader beloofde wel dat hij hem wil helpen met alles wat hij doet. Met zijn zus heeft hij een goede band, maar ze heeft geen enkele invloed op zijn probleem.

De ontwikkelingstaken van de adolescent Competentieanalyse De ontwikkelingstaken van de adolescent Vormgeven aan veranderende relatie binnen het gezin Participeren in onderwijs of werk Zinvol invullen van vrije tijd Creëren en invullen van eigen woon- en leefsituatie Omgaan met autoriteiten en instanties Zorg dragen voor gezondheid en uiterlijkheid Opbouwen en onderhouden van sociale contacten en vriendschappen Seksualiteit en intimiteit

Competentieanalyse Per ontwikkelingstaak Protectoren en stressoren Intern en vanuit de omgeving Smartdoelen per ontwikkelingstaak

Wie helpt je bij het bereiken van jouw doelen? Netwerkanalyse vraag 3 (deel 2) Wie helpt je bij het bereiken van jouw doelen? Samen met de jongere willen we aan ontwikkelingstaak 1 werken: veranderende relaties met het gezin. Ter voorbereiding van het gesprek met het gezin hebben we volgende doelen opgesteld: Ik doe wekelijks boodschappen met moeder. Ik zoek een woning met mijn vader. Ik krijg mijn zus ieder weekend op bezoek voor een gezellige babbel. Tijdens het gesprek zullen we aan de gezinsleden ondersteuning vragen om de opgestelde doelen te bereiken.

Einde van informatiefase: het doelenplan Doelenplan = handelingsplan Wat kunnen relaties hierin betekenen? Wat kunnen peers hierin betekenen?

Doelenplan Algemeen doel: X heeft een stabiele woonsituatie Doel 1 (OT1):   Doel 2 (OT1): Doel 3 (OT 1): Doel 4 (OT 2) Doel 5 … Actie 1: Met wie: Actie 2:

2. INFORMATIEFASE: La Vie

4de week: groepswerkers La Vie mee op huisbezoek In handelingsplan: hoe kunnen peers helpen bij het bereiken van jouw doelen? Wat kan La Vie hierin betekenen? Tweewekelijks programma: begeleider gaat twee keer mee tijdens informatiefase.

2. UITVO ERINGSFASE: actie, evalueren en bijsturen

2. UITVOERINGSFASE: La Vie

Bijeenkomsten La Vie Om de twee weken Van 17u tot 21u Lokaal of De Cocon: verzamelplaats als start In twee delen: 4 uur is lang Ophalen en terugbrengen

Programma bijeenkomst: keuzes Aankomen tussen … Maaltijd voorzien of onderdeel van Leuke activiteit is werken aan ontwikkelingstaken Expliciet werken aan ontwikkelingstaak Evaluatie en feedback voor collega’s

La Vie: motiveren om te komen De uitnodiging: begeleider bespreekt Geheime Fb-groep: evenementen Sms’en Steun aan jongeren vragen: breng je iemand mee?

La Vie: keuze van activiteiten Inbreng van jongeren: actie en rust Steeds wisselende groep en groepsvorming Inbreng van begeleiders: een kader en vrije invulling door jongeren Twee delen:

La Vie: voorbeelden van activiteiten Kottoer: ervaringsdeskundigheid van de anciens en zorgen voor elkaar Afghaanse jongeren koken voor de rest uit dankbaarheid voor gastvrijheid Gesprek naar aanleiding van “door het lint” Weekend in de natuur

La Vie: soort groep Divers publiek: iedereen is uitgenodigd Jongeren in begeleiding, anciens en vrienden Respect voor elkaar Steun aan elkaar Vertrouwen in elkaar Zo zelfsturend als mogelijk: krachten als uitgangspunt.

La Vie: houding van groepswerkers (1) Proactief iedereen betrekken, steun van jongeren vragen Achteruit, als jongeren samen bezig zijn. Gesprekken over normen en waarden initiëren, niet invullen. Ervaringsdeskundigheid zit bij de jongeren.

La Vie: houding van groepswerkers (2) Zoveel kader als nodig om zelfsturing mogelijk te maken. Bv: we willen een speurtocht Weinig verwachtingen, veel kansen. Bv: afwas Een leuke activiteit biedt kansen om begeleidingswerk te doen. Bv: complimenten geven tijdens één tegen allen