Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Informatie over opzet onderbouw
“Samen sterk" Ouderavond vwo 3. De mentoren … even voorstellen.
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
HET DENDRON COLLEGE.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Voorbereid op Stage Les 4.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Symposium Differentiatie
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Planborden en dag- /weektaken
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een nieuwe start! Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Wat gaat er allemaal veranderen?
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
Sint Vituscollege Ouderavond 5 VWO 9 september 2015 Welkom.
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
Een gezamenlijke uitdaging
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Ouderavond HAVO 4.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Welkom bij Dockinga College Ferwert. Onderwerpen *Identiteit en missie * Schoolkeuze * Aanbod Ferwert * Onderwijs en begeleiding * Aanmelding * Open dag.
Bovenbouw VMBO Het Montessori Vaklyceum is onderdeel van het Uitdagend VMBO onderwijs VMBO TL3 & VMBO TL4 Diana Blanksma.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:

Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
WELKOM.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Snappet.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Sint Vituscollege Ouderavond 5 VWO.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Verbeteren aansluiting vo – wo
Mike Louwman Docent Nederlands R.S.G. Pantarijn, Wageningen
Transcript van de presentatie:

Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod

Het RML, waar komen we vandaan? Helder hoe M eruit ziet: M-didactiek →M-uur/kwt Voorbereide omgeving Betekenisvolle rapportage Jaarritme, dagritme Vakoverstijgende projecten Montessori Academie

T Het RML, waar komen we vandaan?

Helder hoe M eruit ziet: 2011 2019 2015/2016 2016/2017 Wat is een goede M-les? Kijkje in de keuken van.. Observeren van een les Vijf rollen van de docent - professional pedagoog didacticus regisseur lid van de organisatie M-didactiek van de sectie Pas op de plaats Helder hoe M eruit ziet: M-didactiek →M-uur/kwt Betekenisvolle rapportage Jaarritme, dagritme Vakoverstijgende projecten Montessori Academie

Stip op de horizon Sterk in Rotterdam Excellent Montessorionderwijs Steeds in ontwikkeling

Flexibilisering van het onderwijsaanbod Doelstellingen Flexibilisering van het onderwijsaanbod beter aansluiten op de individuele leerbehoeften leerlinggestuurd leren verbetering van de resultaten cijfermatig versterking van de brede ontwikkeling welbevinden

Fase 1: experiment in één jaarlaag (vwo 5) Drie fasen Fase 1: experiment in één jaarlaag (vwo 5) Fase 2: bovenbouw: keuzemogelijkheden creëren voor leerlingen - keuze binnen de les - keuze binnen het rooster - keuze in niveaus (vakken op ander niveau) Fase 3: onderbouw: heroriëntatie op het aanbod / samenhang opbouw in keuzemogelijkheden

Onderwijs op drie niveau’s: 1. docentgestuurd – verplicht Pilot in vwo 5 Onderwijs op drie niveau’s: 1. docentgestuurd – verplicht - Instructiemomenten - Verplichte begeleidingsuren - Carousseluren en keuze-uren

2. differentiëren – werkgroepen - gemengd: - Werkcolleges Pilot in vwo 5 2. differentiëren – werkgroepen - gemengd: - Werkcolleges - Zelfstandig of in groepen werken in mediatheek of studieruimte - Deelname aan Montessori Academie activiteiten

3. begeleiden – leerling gestuurd: Pilot in vwo 5 3. begeleiden – leerling gestuurd: - Individueel mentoraat (op afspraak) - Tempodifferentiatie voor leerlingen (versneld vakken afsluiten, vak op hoger niveau volgen) - Vrijstellingen op maat; intensievere begeleiding waar nodig

Aanwezigheidsregistratie, OWT en verwerking keuzeuren in Magister Eerste bevindingen Praktische hobbels: Aanwezigheidsregistratie, OWT en verwerking keuzeuren in Magister Betavakken en klassieke talen draaien niet mee in pilot (knelpunten rooster) Onderwijskundige programma’s in veel gevallen nog onvoldoende voorbereid op nieuwe werkwijze Roostering Lokalen ongeschikt voor variabele groepsgrootte Leerlingen ….. Eerste zichtbare voordelen: Leerlingen gebruiken de ruimte die zij krijgen (van mooi rooster tot extra uren volgen voor vak waar zij moeite mee hebben) Mediatheek wordt goed gebruikt Collega’s zijn enthousiast gestart Samenwerking tussen docenten versterkt

Positionering kunstvakken Kunsten en kansen Positionering kunstvakken visie op kunst in montessorionderwijs belang voor de leerling; kleine vakken

Eigen leerroute kiezen in combinatie met KA en MA-activiteiten Begeleiding door coach met vakinhoudelijk specialisme Positionering kunstvakken visie op kunst in montessorionderwijs belang voor de leerling; kleine vakken