Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Het RML, waar komen we vandaan? Helder hoe M eruit ziet: M-didactiek →M-uur/kwt Voorbereide omgeving Betekenisvolle rapportage Jaarritme, dagritme Vakoverstijgende projecten Montessori Academie
T Het RML, waar komen we vandaan?
Helder hoe M eruit ziet: 2011 2019 2015/2016 2016/2017 Wat is een goede M-les? Kijkje in de keuken van.. Observeren van een les Vijf rollen van de docent - professional pedagoog didacticus regisseur lid van de organisatie M-didactiek van de sectie Pas op de plaats Helder hoe M eruit ziet: M-didactiek →M-uur/kwt Betekenisvolle rapportage Jaarritme, dagritme Vakoverstijgende projecten Montessori Academie
Stip op de horizon Sterk in Rotterdam Excellent Montessorionderwijs Steeds in ontwikkeling
Flexibilisering van het onderwijsaanbod Doelstellingen Flexibilisering van het onderwijsaanbod beter aansluiten op de individuele leerbehoeften leerlinggestuurd leren verbetering van de resultaten cijfermatig versterking van de brede ontwikkeling welbevinden
Fase 1: experiment in één jaarlaag (vwo 5) Drie fasen Fase 1: experiment in één jaarlaag (vwo 5) Fase 2: bovenbouw: keuzemogelijkheden creëren voor leerlingen - keuze binnen de les - keuze binnen het rooster - keuze in niveaus (vakken op ander niveau) Fase 3: onderbouw: heroriëntatie op het aanbod / samenhang opbouw in keuzemogelijkheden
Onderwijs op drie niveau’s: 1. docentgestuurd – verplicht Pilot in vwo 5 Onderwijs op drie niveau’s: 1. docentgestuurd – verplicht - Instructiemomenten - Verplichte begeleidingsuren - Carousseluren en keuze-uren
2. differentiëren – werkgroepen - gemengd: - Werkcolleges Pilot in vwo 5 2. differentiëren – werkgroepen - gemengd: - Werkcolleges - Zelfstandig of in groepen werken in mediatheek of studieruimte - Deelname aan Montessori Academie activiteiten
3. begeleiden – leerling gestuurd: Pilot in vwo 5 3. begeleiden – leerling gestuurd: - Individueel mentoraat (op afspraak) - Tempodifferentiatie voor leerlingen (versneld vakken afsluiten, vak op hoger niveau volgen) - Vrijstellingen op maat; intensievere begeleiding waar nodig
Aanwezigheidsregistratie, OWT en verwerking keuzeuren in Magister Eerste bevindingen Praktische hobbels: Aanwezigheidsregistratie, OWT en verwerking keuzeuren in Magister Betavakken en klassieke talen draaien niet mee in pilot (knelpunten rooster) Onderwijskundige programma’s in veel gevallen nog onvoldoende voorbereid op nieuwe werkwijze Roostering Lokalen ongeschikt voor variabele groepsgrootte Leerlingen ….. Eerste zichtbare voordelen: Leerlingen gebruiken de ruimte die zij krijgen (van mooi rooster tot extra uren volgen voor vak waar zij moeite mee hebben) Mediatheek wordt goed gebruikt Collega’s zijn enthousiast gestart Samenwerking tussen docenten versterkt
Positionering kunstvakken Kunsten en kansen Positionering kunstvakken visie op kunst in montessorionderwijs belang voor de leerling; kleine vakken
Eigen leerroute kiezen in combinatie met KA en MA-activiteiten Begeleiding door coach met vakinhoudelijk specialisme Positionering kunstvakken visie op kunst in montessorionderwijs belang voor de leerling; kleine vakken