IAB LEGAL SERVICE FAQS Thibault Verbiest Didier Deneuter Associés - Vennoten Cabinet ULYS Kantoor Brussels, 12 September 2006
Plan I. Questions sur les s publicitaires II. Questions sur les jeux (en ligne) III. Autres questions
I. Reclame via 1)Zijn commerciële s toegelaten? Voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde vereist: OPT-IN Uitzondering:1) bestaande klanten 2) rechtspersonen Mogelijkheid om zich te verzetten in de toekomst vereist: OPT- OUT Overgangsregime tot 31 december 2003 voor adressen verzameld vóór maart 2003
I. Reclame via 2) Kan men s versturen met het oog op een opt-in? Enkel indien: - Adresgegevens op legale wijze zijn verkregen - Neutrale (geen reclame) - Actieve opt-in (geen reeds aangevinkt vakje) - Mogelijkheid tot opt-out 3) Des s publicitaires sont-ils possible en absence dune réponse à une demande préalable? Non, une absence de réponse ne vaut pas consentement ou opt-in valable. Il faut démontrer le consentement explicite.
I. s publicitaires 4) Quelles sont les conditions pour envoyer des s aux personnes morales? Le consentement des personnes morales nest pas nécessaire: -sil sagit des adresses non-individualisées -dans la mesure où, en raison des circonstances, il est manifeste que ces adresses concernent des personnes morales -sans viser en réalité des personnes physiques -et en indiquant clairement quil sagit dune publicité.
I. Reclame via 5)Kan een communicatiedatabank adressen ter beschikking stellen aan haar klanten, met het oog op het versturen van elektronische post? In principe is de opt-in toestemming enkel geldig voor de persoon aan wie deze wordt gegeven, en enkel voor dezelfde of gelijkaardige producten De toestemming kan echter geldig zijn indien de betrokken persoon alle nuttige info heeft gekregen (welke klanten, welke berichten, welke doel- einden…=> Up to date!)
I. s publicitaires 6) Lopt-in donné par un mineur, est-il valable? Le consentement parental est nécessaire lorsque: -l'enfant n'a pas atteint l'âge de discernement -des données à caractère sensible sont collectées -la finalité poursuivie n'est pas dans l'intérêt direct du mineur (p.e. marketing) -les données sont destinées à être rendues publiques
I. s publicitaires 7) Que faut-il faire après une opposition du destinataire? Délivrer, dans un délai raisonnable, un accusé de réception par courrier électronique Prendre, dans un délai raisonnable, les mesures nécessaires Tenir à jour des listes reprenant les personnes ayant notifié leur volonté de ne plus recevoir des publicités par courrier électronique.
II. Les jeux (en ligne) Sont admis, les jeux suivants? 1)Un jackpot en ligne, sans mise de départ, gagnant à tous les coups: -Les jackpots en général sont considérés comme jeux de hasard (enjeu + hasard) -Ici: pas denjeu => pas de jeu dhasard => admis -Attention: - les frais réels dun SMS (p.e. 0,20 ) et le coût de connexion internet ne sont pas considérés comme une mise ou un enjeu financier - Art. 23, 10° LPC interdit toute publicité qui éveille chez le consommateur l'espoir ou la certitude d'avoir gagné ou de pouvoir gagner par l'effet du hasard.
II. (Online) wedstrijden 2) Wedstrijd: 1 e fase « scratch & win », iedereen wint 2 e fase « trekking » o.b.v. contactgegevens Zowel 1 e fase als 2 e fase = Tombola (voorbehouden aan erkende loterijen) => Enige inbreng vereist zodat het een kansspel (trekking onder de besten) wordt dat, bij gebrek aan inzet, toegelaten is. => Enige inbreng vereist zodat het een wedstrijd wordt (de beste wint). =>Voorbeeld van inbreng: « Bedenk een catchy slogan »
II. (Online) wedstrijden 3 ) Volgende wedstrijden: -« Enkel voor klanten-kopers »? Ok maar aankondiging wedstrijd! -« Enkel mannen tussen kunnen winnen »? Ok -« Zolang de voorraad strekt »? Ok indien vermeld op wedstrijdreglement én op het wedstrijdformulier zelf
III. Overige vragen 1)Wanneer zijn online contracten geldig? Indien: - De klant kennis neemt (kan nemen) van de algemene voorwaarden en alle andere essentiële informatie - De virtuele klant ook effectief de persoon is in de "echte" wereld (identificatie) - De klant rechtsbekwaam is - U kan aantonen met welke informatie persoon X heeft toegestemd (integriteit) Het vragen van een actieve handeling om de toestemming kenbaar te maken (bv. aanvinken) is aangeraden.
III. Overige vragen 2) Is een papieren handtekening vereist voor de geldigheid van een online contract? - Een geavanceerde digitale handtekening wordt gelijkgesteld met een handgeschreven handtekening Probleem: kostprijs, drempel bij consument… - Erkende autoriteiten (CA): - Globalsign - Certipost - ULYS
III. Overige vragen 3) Kan men een link opnemen naar een site zonder de toestemming van de eigenaar van deze site? Ja, behalve: -indien de eigenaar van de site een vermelding heeft opgenomen die uitdrukkelijk bepaalt dat voorafgaande toestemming vereist is -ingeval van deeplinken -wanneer er zich een probleem voordoet van auteursrecht -wanneer de deeplink een probleem stelt van gemiste reclame- inkomsten -wanneer de link van aard is schade te berokkenen
III. Overige vragen 4) Moet een legal disclaimer afprintbaar zijn? Neen voor wat betreft: - de gebruiksvoorwaarden van de site -de wettelijk verplichte vermeldingen betreffende bv. adres and identiteit van de eigenaar van de website. Deze dienen volgens de wet op de elektronische handel dd. 11 maart 2003 gemakkelijk en permanent toegankelijk zijn. -de privacy policy Ja indien: - de site een handelsdoel heeft (de bezoeker kan via de site contracteren) en de disclaimer ook de algemene verkoops- voorwaarden voorziet. Deze verkoopsvoorwaarden moeten duurzaam beschikbaar zijn van de bezoeker, m.a.w. dat de bezoeker de voorwaarden hetzij kan printen, hetzij bewaren op zijn harde schijf.
Vragen & Opmerkingen